Verklaring aan Comité 4-5 mei

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Verklaring aan Comité 4-5 mei.


Gast

#226

2014-05-06 09:04

Mijn ondertekening zegt genoeg. Daar heb ik niets aan toe te voegen.
Helemaal Klaar Mee

#227 NUCHTER BLIJVEN NADENKEN!!!

2014-05-06 12:09

Ben een beetje klaar met die reacties allemaal van mensen die argumenten plaatsen waarom dit initiatief doelloos, zinloos of onterecht zou zijn! En elke zin ontleden om vervolgens echt f...ng nutteloze opmerkingen te maken! Denk eens logisch na mensen! We herdenken ALLE Nederlandse slachtoffers van die godvergeten nazi's! We gaan toch geen nazi's herdenken?!?!? koekkoek nog niet heel even!! DAT IS NOU PRECIES WAT ER BEDOELD WORDT MET DEZE PETITIE!!! echt helemaal klaar met mensen die er wat anders van willen maken! als je dat wel wilt dan doe je dat toch lekker op een andere dag! veel succes met het organiseren ervan.. NOT! flikker toch op man. ECHT HELEMAAL KLAAR MEE! Teken de petitie gewoon dan doe je nog eens iets nuttigs in het leven!
herdenk, maar niet wraakzuchtig

#228 Re:

2014-05-07 08:40

#24: idioot dit -

Helemaal mee eens! We moeten vooruit, zonder te vergeten natuurlijk maar alleen gezamenlijk kun je verwerken en weer tot elkaar komen.


Gast

#229

2014-05-07 09:58

Ik ben docent Duits en heb veel contact met Duitsland. Toch ben ik van mening dat 4 mei niet het tijdstip is om Duitsers te herdenken die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. Op 4 mei kan men wel aandacht besteden aan het verzet in Duitsland of over Duitse rechtvaardigen onder de volkeren, zoals Oskar Schindler. En Nederlandse collaborateurs moeten evenmin worden herdacht.

Gast

#230

2014-05-08 20:07

De meeste Duitse daders waren fout en gemotiveerd; dat geldt ook een deel van de Wehrmacht - zo is de laatste jaren uitvoerig aangetoond in verschillende (Duitse) Holocauststudies. Voor die paar dienstplichtigen die tegen hun zin in meededen kunnen we die andere 364 dagen vh jaar vast wel momenten vinden om ze te gedenken en te memoreren.. Dat geldt voor alle grijstinten en verzoenende gedachten. Van die 104000 vermoorde Joden weten we in ieder geval heel zeker dat ze daar niet voor gekozen hebben. Tenslotte: Ik vind het bizar dat we dit soort zaken moeten uitleggen tegenwoordig.

Gast

#231

2014-05-09 09:28

Het is weer het oude liedje, lieg net zo lang tot men de waarheid vergeten is. Maar al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaald haar wel.
Cisca

Gast

#232

2014-05-09 10:38

Herdenken is: HULDE AAN EEN GESTORVENE BRENGEN. OFFICIEEL EN PLECHTIG DENKEN AAN IETS OF IEMAND UIT HET VERLEDEN. Ik herdenk slachtoffers en geen daders!

Arja G.


Gast

#233

2014-05-09 12:42

Laten we in Nederland alstublieft slachtoffers gedenken en niet daders.
De rollen worden al genoeg omgedraaid op dit punt !!!!!
Troost Mijn Volk
Gast

#234

2014-05-09 13:35

Een oorlog heeft de volgende groepen aanvallers en verdedigers.
De aanvallers hebben ingecalculeerd dat er doden onder hun geledingen zouden vallen. De status van de doden onder de aanvallers is opgeofferd. Iedereen die bewuste keuze heeft gemaakt en die in dienst van de vijand is gedood is opgeofferd.
De verdedigers wisten dat er doden onder hun geledingen zouden vallen. De status van de doden onder de verdedigers is slachtoffer.
Dan de zwaarste categorie: zij die bewust werden vermoord vanwege hun afkomst, geaardheid en handicap hebben daar niet om gevraagd en zijn daardoor slachtoffer geworden.
Na zoveel jaren wordt het moeilijk om nog onderscheid te maken tussen hen die slachtoffer zijn en hen die opgeofferd zijn. Bij de verdedigers worden de slachtoffers herdacht, bij de aanvallers worden de opgeofferde herdacht. Het is een belediging naar de slachtoffers én de opgeofferde om dat op hetzelfde moment plaats te laten vinden.


Gast

#235

2014-05-10 18:58

Ik ben het volkomen hier mee eens.

Gast

#236

2014-05-12 20:44

Alleen de slachtoffers van de 2e WO behoren te worden herdacht.Alle verwijzingen naar ander zg. leed is hier niet op zijn plaats. De Shoa was en is helaas een uniek gebeuren.

Gast

#237

2014-05-21 09:26

Daders moeten niet herdacht worden, die dachten dat ze er mee konden weg komen. Die moeten we niet herdenken, die waren niet zielig en hebben zelf de keuze gemaakt om de Duitsers te helpen andere mensen te vermoorden. De daders -nsb'ers etc- zijn en blijven landverraders en is het herdenken van zulke figuren is ook landverraad.

Gast

#238

2014-05-26 19:38

Wanneer we de holocaust op een lijn plaatsen met ander oorlogsgeweld miskennen we de uniciteit van deze grootste tragedie aller tijden. Ik vind het bijzonder moeilijk om een hiërarchie van oorlogsleed te maken. Maar laat 4 mei exclusief de herdenking van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog zijn en dan met name de Joodse slachtoffers en de verzetshelden die hun leven voor hen hebben gegeven.

Gast

#239

2014-05-31 13:52

Prima petitie. Zo denk ik er al jaren over!
Pseudo Nîme

#240

2014-06-02 18:21

Ik herdenk wie ik wil, vanuit een idee wat ik al levenslang heb. Ik herdenk alles en iedereen. Ook Duitsers. Dieren. Gebouwen. Wie of wat dan ook die ooit door toedoen van anderen die teveel aan zichzelf dachten en dientengevolge ontstane oorlogen overleden.
Erres

#241 Re: 8

2014-06-06 12:32

#8: -

Ja, dat Amalek. Bedoeïenen die een paar duizend jaren terug andere bedoeïenen aanvielen en nu model staan voor al wie ooit de Kinderen Israels - Gods volk! - heeft dwargezeten. Eeuwige haat en vijandschap zij hun deel! Maar ook de historie leert het: wie kiaatst, moet de bal verwachten .... Verzoening is de enige weg naar de vrede.

En over daders gesproken: wanneer je elke Duitser die tijdens de oorlog een militair uniform gedragen heeft als dader mag kwalificeren, dan viel ook wijlen prins Claus onder dit oordeel.

Tijdgenoot

#242 Aanvulling

2014-06-06 15:46

#241: Erres - Re: 8

De andere kant. Om het leven gekomen geallieerde oorlogsvliegers – ‘daders’, want hun missie had bestaan uit het zaaien van dood en verderf in Duitsland – waarvan de lichamen hier te lande werden geborgen, werden door de Duitsers met militaire eer begraven.

 


Gast

#243

2014-06-10 08:20

Tegenwoordig heeft de mensheid te vaak de gewoonte om de daders te verdedigen en de slachtoffers te vergeten, of zelfs te beschuldigen. Had men maar niet dit, had men maar niet dat. In dit geval, had je maar geen Jood moeten zijn. De zaken omdraaien dus.

Gast

#244

2014-06-17 17:06

Goed initiatief. De slachtoffers van de 2e WO moeten herinnerd blijven worden!

Gast

#245

2015-02-13 15:13

Geen inmenging van Marokkaanse clubs bij de besluitvorming wie of wat er herdacht moet worden op 4 mei.