Afschaffen verplichte eigen risico gezondheidszorg

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Afschaffen verplichte eigen risico gezondheidszorg.


Gast

#1551

2014-01-10 20:08

Het is de laatste jaren wel een hele investering.

Gast

#1552

2014-01-10 20:09

geen
geen

#1553

2014-01-10 20:10

geen

Gast

#1554

2014-01-10 20:14

het is voor de meeste mensen niet op te brengen komen steeds meer mensen in de armoede door deze premies

Gast

#1555

2014-01-10 20:15

ben het er helemaal mee een , we worden uitgemolken
Hoop dat het merendeel van de nederlandse bevolking gaat tekenen hoop allemaal maar das te hoog gegrepen denk ik
Astrid

#1556 Eigen risico

2014-01-10 20:16

Afschaffen van de eigen bijdrage hoeft voor mij niet. Wil best wat bijdragen. Maar dan wel een normaal bedrag. Voorheen betaalde we 50 gulden aan ziekenfondspremie en hadden we geen eigen bijdrage. Mensen die geen zorg nodig hebben hoeven ook niets te betalen dus ook niets terug te krijgen. Echter mensen met een chronische ziekte moeten direct in het begin van het jaar direct het volledige risico aftikken. Naast de premie voor de verplichte ziekteverzekering vind ik een eigen bijdrage van 100 euro echt de max. Er kan inderdaad op genoeg andere zaken bezuinigd worden maar niet op gezondheidszorg.

Gast

#1557

2014-01-10 20:18

Ik ben het er helemaal mee eens het eigen risico is gewoon belachelijk en vooral voor mensen met lage inkomens niet op te brengen.

Gast

#1558

2014-01-10 20:30

Afschaffen

Gast

#1559

2014-01-10 20:33

Verdorie hou een op met deze kweekvijver voor criminelen, waar moeten wij overal het geld vandaan halen?

Gast

#1560

2014-01-10 20:34

Er zijn geen woorden voor.

Gast

#1561

2014-01-10 20:37

Ben snel door de 360,-heen en moet dan goed oppassen dat ik met mijn bijst.uitkering uitkom.dat is niet makkelijk!!
HT

#1562 Reactie

2014-01-10 20:46

Sinds 2006 is Nederland overgestapt op de zorgverzekeraar, waar we eerst het ziekenfonds hadden. Veranderingen die er al vanaf de jaren tachtig van de vorige eeuw aan zaten te komen. Natuurlijk is het systeem niet perfect, maar ik wil graag aangeven waarom het volgens mij niet de juiste beslissing is het eigen risico af te schaffen.

Allereerst het punt dat mensen met een minimumloon niet meer voor hun gezondheid kunnen kiezen: het is niet zo dat mensen het bedrag van 360 euro in een keer moeten betalen. Vaak gaan gemaakte zorgkosten niet van het eigen risico af. Wachten met naar de huisarts gaan hoeft niet, huisartsenbezoeken vallen niet onder het eigen risico. Daarnaast is het vaak mogelijk om het eigen risico gespreid te betalen. Ook bleek uit onderzoek dat een hoger eigen risico niet leidt tot een verslechtering van de gezondheid, ook niet bij mensen met een laag loon: wanneer mensen meer zelf moesten betalen bleek dit in gelijke mate te leiden tot een vermindering van het inroepen van effectieve klinische en minder effectieve niet-klinische zorg, dus gemiddeld geen achteruitgang in gezondheid. Wat natuurlijk niet wegneemt dat voor sommige mensen 360 euro echt heel veel geld is. Ook hield dit onderzoek soms te weinig rekening met individuen.

Dit brengt mij op mijn tweede punt. Joyce geeft aan dat er niet bezuinigd moet worden op gezondheidszorg. Dit zou betekenen dat de gezondheidszorg alleen maar duurder gaat worden in de loop van tijd. Logisch gevolg hiervan: hogere nominale premies. Ik ben het zeker met je eens, gezondheidszorg moet geen luxe worden. Iedereen heeft recht op gelijke toegang tot zorg. Dit ga je echter niet bereiken met de afschaffing van het eigen risico. Als het eigen risico afgeschaft wordt, zal het geld ergens anders vandaan moeten komen. Dit zal zich uiten in een hogere premie, de zorgkosten moeten toch betaald worden. Dat betekent dat wat je normaal aan eigen risico betaalde er nu bij je premie bij komt.

Dit brengt mij weer bij het derde punt. Ik neem aan dat er 2006 bedoeld wordt met ‘het eerste jaar van alle veranderingen’. Het jaar dus waarin de Zorgverzekeringswet (en AWBZ) net in werking was getreden. Toen werd er inderdaad gewerkt met een no-claimkorting. Deze korting bedroeg 255 euro, waarvan aan het eind van het jaar het deel uitgekeerd werd wat niet opgegaan was aan zorgkosten. Maakte je dus meer zorgkosten, en je bent snel bij de 255 euro, dan was je je no-claimkorting ook kwijt. In het huidige systeem is het mogelijk om een vrijwillig eigen risico te nemen, tot een totaal van 860 euro. Hiermee is het mogelijk een korting op de premie te krijgen van meer dan 255 euro (hoewel de huidige premie ook hoger is, maar daar ontkom je niet aan). Maak je dus minder zorgkosten dan dat bedrag, dan levert het vrijwillig risico je geld op. Zeker voor de groep Nederlanders zonder chronische ziekten/hoge verwachte zorgkosten (ongeveer 2/3 van de Nederlanders) is het naar verwachting voordelig om een vrijwillig verhoogd eigen risico te nemen. De no-claimregeling bleek ook andere nadelen te hebben. Zo bleek dat mensen minder de prikkel hadden om zuinig met zorg om te gaan, wat leidde tot hogere kosten. Men ging sneller naar de dokter en er was sprake van meer onnodig zorggebruik (meer moral hazard). Mensen realiseren zich de kosten van zorg meer als ze er meteen een financieel gevolg (eigen risico – meteen zelf betalen) van zien, in plaats van later geld terug krijgen (no-claimkorting aan het eind van het jaar).

Kortom: zonder het eigen risico zou de maandelijkse premie omhoog moeten, wat voor veel mensen betekent dat ze meer, en dus niet minder, gaan betalen. Maak je in dat geval weinig zorgkosten dan moet je alsnog de hogere premie betalen. Ik snap zeker dat er weerstand bestaat tegen het verplicht eigen risico, maar het helpt misschien om verder te kijken en bijvoorbeeld de kosten met en zonder eigen risico te vergelijken.


Gast

#1563

2014-01-10 20:48

Ik ben een alleenstaande ouder met 2 inwonende kinderen, en een kleinkind, en het is moeilijk rond komen als je in de schuldsanerind zit en moet rond komen van een klein bedrag per maand, dochter en zoon zitten ook in de schuldsanering

Gast

#1564

2014-01-10 20:56

Je betaalt je groen en geel aan zorgkosten en dat zou niet zo erg zijn als je verder niks bij hoefde te betalen weg met het eigen risico we betalen genoeg

Gast

#1565

2014-01-10 20:59

Zonder de medicijnen die ik dagelijks slik sterf ik aan hartfalen. De 360 euro eigen bijdrage hangt als een strop om mijn nek. En ik betaal een hoge maandelijkse zorgverzekeringspremie met uitstekende extra verzekering. De kruik drijft totdat hij barst.
anja

#1566 Re:

2014-01-10 21:02

#1: -

ik weet wat het is, ik heb ERS, wordt daardoor steeds ontslagen en ben toen voor mijzelf begonnen. Dat is ook mislukt en nu heb ik een bijstanduitkering omdat je werkverleden niet meer telt als je voor jezelf bent begonnen! Mijn baarmoeder moest verwijderd worden, ik kreeg aan beide handen en 1 elleboog Tunnelsyndroom en ben aan 1 hand geopereerd maar als ik mijn andere hand en elleboog laat opereren krijg ik weer de hoge kosten van het eigen risico voor m'n kiezen en dat gaat niet want ik moet nog een flinke schuld bij het zkf afbetalen binnen een bepaalde tijd want ze wilden het niet verder uitsmeren. Daarnaast moet ik mijn leven lang medicijnen slikken. Het is eigenlijk niet te doen. Ik heb nierstenen maar ik laat ze niet vergruizen of weg halen omdat ik dan weer naar het ziekenhuis moet en je weet het: je moet de eigen bijdrage voor 2014 weer eerst betalen. Het is uitzichtsloos.

kopzorg

#1567 eigen bijdrage

2014-01-10 21:04

Als medewerker van een aanleunende werkgroep van het Landelijk Platform Geestelijke Gezondheidszorg kom ik in aanraking met mensen zonder schulden man/vrouw/4 kinderen na aftrek vaste lasten 70 euro in de week voor eten, drinken, kleding, etc. en alleenstaanden zonder schulden die na aftrek vaste lasten ongeveer 50 euro overhouden per week om van te leven. 360 euro eigen bijdrage is de finale klap die tot de ondergang leidt.

Gast

#1568

2014-01-10 21:10

Goed initiatief hopen dat er wat aan gedaan word!!

Gast

#1569

2014-01-10 21:11

Het Word mensen allemaal te veel. Het is te gek voor woorden dat mensen niet meer naar de tandarts durven of met hun klachten blijven lopen en verzuimen een dokter te raadplegen omdat ze de eigen bijdragen niet meer op kunnen hoesten. Waar blijven wij als Nederland met ons zorgstelsel?
Dit kan nooit de bedoeling zijn geweest van ons "zorgplan" hier moet verandering in komen. En snel!

Gast

#1570

2014-01-10 21:16

Ben het er helemaal mee eens, de premies zouden ook een heel stuk naar beneden kunnen als de zorgverzekeraar maar beter uit hun doppen keken naar de ingediende rekeningen van de zorgverlener.
Want als je als tandarts een rekening kunt indienen omdat hij bij 1 patiënt iets van 134 kiezen heeft getrokken. Dan moet er toch een lichtje gaan branden bij de verzekeraar, maar nee wordt helemaal niet gecontroleerd, dus wie weet hoeveel geld zij uitgeven aan ingediende rekeningen die helemaal niet kloppen. Dus ik vind dit een zeer goede zaak weg met de eigen risico en omlaag met die premie.

Gast

#1571

2014-01-10 21:19

Stelletje zakkenvullende geitenbreiers open je ogen nou eens mensen kunnen het niet betalen!!!

Gast

#1572

2014-01-10 21:20

de meeste mensen , komen er door in de problemen wij ook ben hart patient moet steeds regeling treffen kom steeds verder in de problemen en miniumloon mijn man is verleden jaar geopereerd aan navel breuk ,moet twee honderd vijftig bijbetalen is nie normaal meer

Gast

#1573

2014-01-10 21:27

Als je al deze verhalen leest, begrijp ik waarom mensen met hoge bloeddruk klachten worden opgezadeld en steeds maar zieker worden en vanwege de hoge kosten niet meer behandeld kunnen worden. Ik vind dit in en in triest dat dit zo maar door kan blijven gaan.

De graaiers in de gezondheidszorg zouden zich moeten schamen, maar geloof me er komt een tijd dat deze mensen worden aangepakt , want er wordt teveel gefraudeerd zeker 10 miljard per jaar en dat zal de regering eens aan moeten pakken, dat is de eerste prioriteit om dit bedrag terug te halen, dan blijft er 10-6 miljard= 4 miljard over om dit aan de mensen die dit hard nodig hebben terug te kunnen geven.

Gast

#1574

2014-01-10 21:28

Genoeg is genoeg mensen kunnen dit niet meer opbrengen

Gast

#1575

2014-01-10 21:36

Weg er mee, we betalen al genoeg premie dus waarom ook nog een eigen bijdragen