STOP project Buytenland nu!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie STOP project Buytenland nu!.


Gast

#1351

2013-12-02 06:00

Ik steun de boeren omdat ik vind dat ze moeten blijven en het verhaal van de tweede maasvlakte ging ten kosten van de natuur is onzin daar het water in de zee zout is en niets heeft te maken met het land van de boeren  en dat beetje zand in zee kan geen kwaad daar de zee groot genoeg is dus ruimte zat voor de vissen. De begroeide landerijen is op zich een plaatje om te zien. Ik kan me niet voorstellen dat het mooier wordt wanneer alles omgetoverd wordt tot moeras.Naast de snelweg voor de Heinenoordtunnel, aan de kant van Barendrecht, is ook natuurgebied gecreeerd waar je geen mens ziet lopen dus, weggegooid geld.


Gast

#1352

2013-12-02 08:49

Als ik uit mijn huis onze polder in loop als ik ga hardlopen en zie welke gewassen de boeren nu weer aan het kweken zijn, de wijdsheid van de polder zoals die nu is, de natuur die er nu zijn gang gaat samen met de mensen die er wonen en werken, dan voel ik mij heel gelukkig !!!
Vooral zo laten dusen laat de boeren vooral dorsen !!!

Gast

#1353

2013-12-02 10:32

Als ex inwoner van Pernis wil ik jullie plan ondersteunen want het is er echt heel mooi.

Gast

#1354

2013-12-02 11:53

Goed idee om kostbare landbouwgrond te behouden voor waar het voor bedoeld is: landbouwgrond. Tegelijk is het goed als er natuurontwikkeling in combinatie met landbouw, verduurzaming van de landbouw en bewustwording rondom deze thema's plaats vind. Hierbij is echter ten alle tijde leidend dat de eigenaren van de landbouwgrond eigenaar blijven en de zeggenschap blijven houden.
Nederbelg met Rotterdamse roots

#1355

2013-12-02 13:23

Ik vind de afspraken die destijds daarover zijn gemaakt te idioot voor woorden.
Wat betekent 'teruggeven aan de natuur'? Voor mij zijn de polders al een brok natuur en ik ben ervan overtuigd, dat mensen hiervan meer genieten dan van de beoogde toekomstige situatie.
Wellicht geldt dat in mindere mate voor de een of andere vogel. Maar dat het absurd is om in de omgeving van een grote stad als Rotterdam, de schaarse natuurlijke recreatieruimte voor bewoners gedeeltelijk op te doeken is duidelijk.


Gast

#1356

2013-12-02 13:55

dit prachtig historisch staaltje van ned. waterwerken/inpoldering met fantastisch vette klei en daardoor prima gewassen. de huidige Boerenbedrijven en recreatie wat er nog over is, weer onder water laten zetten, is v.d Don Quichotte. (compensatie kan toch nooit een opoffering/liquidatie betekenen. Gemeente Geef n gratis vervoer naar de 2de Maasvlakte daar kun je volop recreeren en onthaasten en pak dan meteen de A-15 aan. )

Gast

#1357

2013-12-02 14:29

Voor Sinterklaas
Een gedicht aan u, ondertekend door verontruste boerenmensen,
nou, nou,nou, hoor ik u al brommen, wat hebben zij dan te wensen?
Sinterklaas, het enige, wat wij vragen van u is rust en begrip voor behoud van onze wonderschone polders in Rhoon,
dat verzoek is na zoveel jaren ambtelijke bemoeienis toch niet zo ongewoon!
Wij,de boeren, willen al zo lang werken aan nog meer mooie mogelijkheden in dit gebied,
zodat iedere bezoeker, fietser en recreant er nog meer dan anders van geniet!
Maar "plannenmakers", hier heel ver vandaan, hebben over onze hoofden anders bedacht,
zonder zich te verdiepen in woon-, werk- en leefgenot van ons als bewoners, wij worden door hen veracht!
Wij vragen u, wanneer u langs gaat, donderdagavond bij deez' "plannenmakers", elk apart:
geef als cadeau ieder van hen een spiegel, een schoffel en een schop:
Een spiegel, om zichzelf en hetgeen waar zij mee bezig zijn eens goed te bekijken,
een schoffel, om daarna hun "eigen" verwilderde voor- en achtertuintje mee op te prijken.
En als laatste een schop, niet om net als wij mee te werken, maar onder hun hol,
over de rug van heel werkend Nederland eten zij hun buiken vol.
Rijden al jaren in dure geleasde auto's, zijn na een dag "werken" echt niet moe,
lieve Sinterklaas, dit gaat er in Nederland toch niet rechtvaardig aan toe!!
Wij willen onze gronden blijven bewerken, zoals zij nu zijn,
wij vragen rust in alle betrokken gezinnen en na zoveel jaren, dat is pas fijn!
Vertel deze dagen in heel Nederland, welk groot onrecht hier in Rhoon geschiedt,
in deze prachtige polders vol overvloed van koren, kool en suikerbiet!
Een laatste vraag van ons aan u: neem op 6 december met u mee al deez' "groene" ambtenaren,
Ver, heel ver weg, naar het hete dorre Spanje, het liefst voor vele, vele Jaren!

Gast

#1358

2013-12-02 14:29

Geboren in Rhoon

Gast

#1359

2013-12-02 15:05

Het moet maar eens afgelopen zijn met koehandel met de natuur. Dit kan en moet anders. Wat toen goed leek is voorbij. De politici en alle betrokkenen moeten de moed hebben dit in te zien en dienovereenkomsitg te handelen. Red deze polder.

Gast

#1360

2013-12-02 15:37

Heel goed van jullie om deze actie tehouden
Ik hoop dat je aan het gewenste aantal hand
tekeningen komt

Gast

#1361

2013-12-02 17:56

Al op te veel plekken in Nederland, wordt nieuwe natte of te wel ruige natuur geïntroduceerd. Dat leidt tot eenvormigheid. Bovendien zijn akkers en weilanden ook mooi. Zoek naar een combinatie van akkerbouw en een ecologische rijke omgeving.
Veronica Hekking

Gast

#1362

2013-12-02 20:17


Het is belangrijk dat we natuur behouden zoals hij al jaren is !!!!!!!!

Gast

#1363

2013-12-03 00:25

Een land met zoveel water, is het nou nooit genoeg.
Boeren verjagen van hun grond voor nog meer water, wat een idioterie. Ik ben lid van Natuurmonumenten en Het Gelders Landschap, maar niet lang meer. De natuurdrammers zijn zo langzamerhand volledig de weg kwijt.
Dat kleine stukje Nederland dat Zeeuws Vlaanderen heet, steeds minder land, steeds meer water, op 4 plaatsen wil men ontpolderen waar moeten straks die natuurfreaks, vogelaars en niet te vergeten alle tegenstanders wonen?


Gast

#1364

2013-12-03 07:41

Steun uw actie van harte. Zal proberen familie, vrienden en bekenden ook te overtuigen om mee te doen.
Het zogenaamde land of polders terug geven aan de natuur is in werkelijkheid tegen de natuur en moet eindelijk maar es ophouden!!!

Gast

#1365

2013-12-03 11:55

Fantastisch initiatief!

Gast

#1366

2013-12-03 19:50

we hebben al een enorme ganzenplaag in dit land en hoe meer er onder water gezet wordt hoe meer ganzen er komen en blijven, dat geeft al veel schade voor de boeren!

Gast

#1367

2013-12-03 20:39

Een uitstekend initiatief

Gast

#1368

2013-12-03 23:54

Laat het zo blijven!! Ik ben het inderdaad eens met al die mensen die ook gereageerd hebben. Het is een mooi stuk natuur en de alles wat er daar van het land komt.... daar eten wij ook van. Waarom nog meer water/recreatie ervan maken, hoe het nu is.... is ook recreatie en ook leerzaam voor de kinderen. Tijdens het fietsen door de polder tussen de lanbouw kan je ook gelijk uitleggen wat er allemaal groeit en bloeit. Dus heel belangrijk dat het zo blijft als het is!!!
..... en pak de boeren hun eten niet af!!!

Gast

#1369 Re:

2013-12-04 00:36

#1310: -

Beste Jan,

 

Zo vanachter mijn typemachine richt ik mij tot jouw als (toekomstig) broeder in het schrijversvak.

Wat een bevrijdende ervaring is het toch om je gedachten toe te vertrouwen aan het papier, de emoties voelbaar te laten worden in het geschrevene en uiteindelijk ook anderen hiervan mee te laten genieten.

Weliswaar nu nog via ‘de social media’ maar straks ook zeker via mijn nog te schrijven boeken, maar hier later meer over.

Wat fijn is het om te weten dat ook jij gehoor hebt gegeven aan de woorden van onze minister president (zoals je weet, mijn persoonlijke vriend Mark) Rutte, van afgelopen zaterdag toen heel Nederland stilstond bij 200 jaar koninkrijk!

Mark belde mij vrijdag op of ik zijn toespraak nog wilde nalezen. Ik heb nog het eea toegevoegd over de maatschappij die meer vanuit de gewone burgers initiatieven moet ontplooien om zo ook de stem van het volk te laten gelden. Ik had ze er voor de zekerheid maar aan toegevoegd om Mark de eer te geven..

Als een echte vrijheidsstrijder voelde ik mij gesteund bij het lezen van jouw reactie, dit kon niet anders of jij was dus geraakt door de woorden van Mark en het initiatief van twee boerendochters, en nu, wanneer ik in het nachtelijk uur onderweg ben om folders te verspreiden voor het behoud van onze polders, bezorgt mij dit weer een schier onoverwinnelijk en onverzettelijk gevoel!.

Het is dus niet alleen een literaire bevrijding voor mij, zo’n mogelijkheid, om opmerkingen toe te voegen aan deze petitie, die mij in de afgelopen periode overvielen,  maar ook het gevoel dat een man moet strijden voor datgene wat ‘afkomst’ betekend. Een begrip welke jij ook zo bijzonder treffend verwoord in jouw boek ‘Mijn kleine waanzin’.

Wanneer ik al dromend nadenk tijdens dit folderen over mijn stukje Holland, waar eens de koeien graasden op de Buitendijk, het hooi en de klavers op de ruiters stonden te drogen in de zoete polderwind. Wij als kleine jongens slootje sprongen van insteek naar insteek….en van spanning de inschatting veel te laat in zagen, of pijpenkopjes zochten op het geploegde land, wij visten in ‘de Kil’, wij stoer een hap namen van een suikerbiet om met grootspraak ons wezenlijk verbonden te voelen met die mensen die in de hongerwinter dit moesten doen om in leven te blijven, wij plannen smeedden bij het kampvuur om via de grienden de eendekooi van Arie Klapwijk te bereiken, zijn honden ontwijkend! Wij op onze ruggen overdag van de zon en wolken genoten, kauwend op een grassprietje, en ’s nachts van de sterren en Gods allesomvattend heelal!

Wij piketten verplaatsten als daad van verzet bij de uitbreiding van de golfbaan, immers, het was land van onze voorouders geweest! Wij op onze tocht door de polder opgravingen deden bij ’t Wiel, huisraad wat tgv van de watersnood daar was terechtgekomen in onze beleving uit de grond tevoorschijn toverden en ontzag voor deze gebeurtenis kregen. Wij ’s winters de ijzers onderbonden om onze eigen ‘Elfsteden-poldertocht’ te maken om tegen de avond bij oma aan de keukentafel met een grote mok anijsmelk moe en met gloeiende wangen de vergelijking te maken met die barre tocht van ‘63…

Tja, toen was geluk nog heel gewoon… en nu rest alleen de herinnering?….of toch niet?

Nee, een schrijver is ontwaakt in mij! Ik mag de wereld mijn woord laten lezen, mijn droom wordt werkelijkheid. Flarden van onderwerpen en teksten schieten mij nu al te binnen. Mijn geest is bevrijd van enige schroom, vergelijkbaar als mijn jeugdherinneringen toen ik , onaantoonbaar, door mijn vader ’s avonds in de kofferbak van de auto naar huis ben vervoerd om dat ik van top tot teen onder de bagger zat van mijn omzwervingen die dag door de polder!

Ik voel mij zelfs zo vrij dat titels van mijn toekomstige boeken mij als een wegrennende haas, een kwakende eend, die loeiende stier in de wei van Veldhuizen of die biddende valk boven het korenveld te binnen schieten.

En daarom schrijf ik je, om te vernemen van jouw of mijn titels welke ik in gedachten reeds heb verzonnen, wel aan zullen slaan bij het grote publiek?

Mijn eerste boek zou ik als titel mee willen geven: ‘Provincie’ een boek wat zal gaan over hoe de laatste boer verdween uit Zuid Holland en de 7 magere eeuwen aanbraken!

Of: ‘De zee van vroeger’ de vergelijking beschrijvend van de hevige najaarstormen die ons nu treffen en het verzwakte onderhoud en het doorsteken van onze dijken in de afgelopen decennia, afgewisseld met verhalen over de enorme inzet die burgers en militairen toonden bij het aanbrengen van zandzakken op de Buitendijk op en na 1 februari 1953.

Of: ‘De regenvogel’ hierin stel ik mij zo voor dat ik de gedachtewereld beschrijf van een schizofrene milieuactivist met waanideeën die vanuit Maasoord wandelingen door de polders van Rhoon maakt.

Of, een boek met de titel: ‘Spiegels’ het verhaal waarin een normaal product explodeert tot meest waardevolle belegging van een tegen zichzelf kerende maatschappij.

Of: ‘De blinde passagiers’ over inwoners van Rhoon die niet de petitie tekenden.

Of: ‘De droevige kampioen’ wat het moment beschrijft wanneer een plannemaker van de provincie zijn honger lijdend kleinkind verteld van zijn teleurstellende daden.

Of: ‘Waarom 15 boeren niet knielden voor de provincie’  De persoonlijke beschrijvingen van nuchtere en verstandige zienswijzes van boeren en ondernemers die leven in en met Gods wondere, voelbare, natuur.

Of: ‘De wil en de weg’ wat beschrijft hoe 2 geweldige boerendochters na jarenlange strijd een ommekeer brachten in een lafhartig proces.

Of: ‘In het huis van de boer’ korte verhalen en belevenissen over voorvallen tijdens een dag werken op het land die ’s avonds aan de keukentafel in de eeuwenoude boerderij worden verteld.

Of: een boek waar ik erg naar uit kijk om die al te gaan schrijven met de titel: ‘Rhoonse zielen’ over een gemeenteraad die uiteindelijk toch koers kiest door de vastberadenheid  van de boeren en ondernemers uit de polders van Rhoon.

Of: ‘Van Herk, de groenteler van mijn vader’ een boek wat verteld over een geslacht landbouwers van noest formaat, onverzettelijke uitspraken stellingnames en met hart voor hun gewassen en producten. Mensen die opklommen tot voedseladviseurs van de moderne wereld’

En tot slot, want dan ben ik onderhand wel 80 als ik al die boeken heb geschreven, een boek wat ik de titel mee zal geven: ‘De vergelding’ een boek die tot in detail beschrijft hoe 2 boerenzoons door middel van gewapend verzet de top van de provinciale plannenmakers en miliegroeperingen liquideert en zo de polders redden van de ondergang!

Welnu Jan, ik begrijp dat je even wat tijd nodig zal hebben om zo mijn denkbeelden te kunnen volgen. Doe geen overhaaste uitspraken ik verneem graag jouw mening op de voor jouw zo welbekende manier van onuitwisbare en doorspiedende commentaren.

 

Met hoogachtende groet,

 

Je literaire vriend (in spé!)

 

 


Gast

#1370

2013-12-04 04:07

Beste gedeputeerden volgens mij is er meer water dan land op moeder aarde. Ondergronds is er meer magma dan aarde. Het land cq aarde is net zo flinterdun als een schil rond een appel. Volgens mij hebben de voorstanders van dit belachelijke plan nooit aardrijkskunde gehad. Dit plan is net zo belachelijk als het plan om pakjes of koude pizza te laten bezorgen door drones. Je kunt zien dat er bij de bedrijven en de overheid totaal niet meer wordt gefilosofeerd, impuls bedenksels van niets.


Gast

#1371

2013-12-04 08:46

Wie verzint er nou zoiets??? Wat een kolder!!
Het ís al een prachtig natuurgebied. Die miljoenen kunnen vast veel beter besteed worden.....

Gast

#1372

2013-12-04 12:13

succes met jullie aktie

Gast

#1373

2013-12-04 13:45

Nederland slaat weer eens door met stomme projecten die door een of andere geitewolle sok worden verzonnen, waar onder de bevolking maar weinig draagkracht voor is en toch door gaan.
Mooiste natuur is toch gewoon de polder die al meer dan honderden jaren bestaat, waar je kan wandelen en rijden. en passant word er ook nog geld verdiend.

Gast

#1374

2013-12-04 14:00

ze zijn hier in Nederland helemaal door geslagen,
jaren geleden werden er hele stukken land droog gelegd .en dan gaan ze nu weer stukken onder water zetten, denk is na a.u.b.
Groetjes Koos.

Gast

#1375

2013-12-04 14:25

Er is al volop recreatie in Rhoon,Barendrecht en wijde omgeving.
In deze tijd van bezuinigingen is deze investering zinloos temeer omdat de huidige polders al heel veel recreatie bieden.
Het lijkt meer op populair politiek voeren i.p.v.
realiteitszin.
Succes met deze petitie.