Behoud van godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs


Gast

#526

2013-06-11 14:19

Een goed initiatief! Je kunt niet alles pikken.
Godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs
zijn essentíëel voor de vorming van jonge mesen!

Gast

#527

2013-06-11 14:37

Als kleine protestantse gemeente vinden wij het belangrijk dat aan kinderen verteld wordt waarom er kerken zijn gebouwd en wat je daar kunt doen en vinden. We doen: bidden voor elkaar en de wereld, SAMEN luisteren en SAMEN zingen. We vinden: liefde en vrede, en inspiratie om uit te kunnen dragen dat het leven waard is om geleefd te worden en dat je door te geven zelf een rijker mens wordt.

Gast

#528

2013-06-11 14:42

In een wereld waar onnodig angst gezaaid wordt over elkaars godsdienst, is het noodzakelijk dat kinderen elkaar begrijpen en steunen in hun geloof. Afschaffen van HVO en GVO zal in de toekomst leiden tot grotere angst voor elkaars cultuur, verminderde acceptatie en meer oorlog! Mevrouw Bussemaker, u moet een andere oplossing vinden. Doe het voor ons nageslacht!

Gast

#529

2013-06-11 14:59

Onlangs heb ik van de plannen van de regering over GVO en HVO gehoord. Daar schrok ik van. Zelf heb ik GVO en HVO gehad op de basisschool. Wat ik leerde, was dat er verschillende godsdiensten zijn. En wat verschillende culturen zijn. En het belangrijkste daarvan: Respect voor elkaars cultuur en overtuiging! Is dit niet iets wat in deze tijd ontzettend belangrijk is om als kind al te leren? Nederland is een multicultureel land, en hoe belangrijk is het dan wel niet, om vanaf jongs te leren dat je elkaar moet respecteren en je daarmee van alles kunt bereiken? Door elkaars kracht.. Bovendien is er in deze lessen ook tijd voor het ontdekken van jezelf: Godsdienst got talent, of kwaliteitenspelletjes. Wat is het fijn dat er in die drukke schoolweken vol leer- en prestatiedruk, tijd is voor jezelf en elkaar.

Gast

#530

2013-06-11 15:44

als docent verpleegkunde vind ik het heel belangrijk dat mensen die kiezen voor een beroep in de zorg op de hoogte zijn van verschillende stromingen, zowel religieus als levensbeschouwelijk, in Nederland. Zonder kennis geen begrip, zonder begrip geen tolerantie, zonder tolerantie geen samenleving.
Drs. W.G.J. van den Berge, Vlijmen.

Gast

#531

2013-06-11 16:02

Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen algemeen ontwikkelde kinderen worden. Daar hoort godsdienst en kennis nemen van andere godsdiensten bij. Zij, onze kinderen, kunnen er voor zorg dragen dat we in een tolerante samenleving blijven wonen. Omgaan net verschillende culturen en bovendien trots kunnen zijn op onze eigen godsdienst.

Gast

#532

2013-06-11 16:48

Dit moet door gaan, is leerzaam en leuk.

Gast

#533

2013-06-11 16:51

Voor basisschool kinderen erg belangrijk dat er godsdienst lessen worden geven.
Dit hoort bij je opvoeding en waar kan dat beter geven worden dan op school.

Gast

#534 Re:

2013-06-11 17:18

#30: -

Als er één plaats is waar religie niet thuishoort, is het wel in het onderwijs. Er zijn al veel teveel generaties geìndoctrineerd. Dus als GVO uit het openbaar onderwijs verdwijnt, juich ik dat alleen maar toe.


Gast

#535

2013-06-11 17:40

Goed dat onze kinderen d.m.v. deze lessen een brede kijk krijgen op de maatschappij!

Gast

#536

2013-06-11 18:07

Jammer dat de positie in de top 5 van kenniseconomieën begroot wordt vanuit de onderkant. Ik had gehoopt dat ze bij één van de bovenste 5 wilden horen, want in onze kennis zijn we sterk. En dit is daar een essentieel onderdeel van.

Gast

#537 Re: Re:

2013-06-11 18:11

#534: - Re:

Dus door de studenten te onthouden van de kennis over wat het grootste gedeelte van de wereld gelooft (verstaande elke geloof), creëer je open onderwijs? Ik denk dat het tijd is dat we in ieder geval leren wat de mensen bezighoudt. Hoe willen wij anders een samenleving vormen?


Gast

#538

2013-06-11 18:12

Het is belangrijk en noodzakelijk dat kinderen de woorden van God horen en leren, het zijn Woorden van Leven.

Gast

#539

2013-06-11 18:21

Juist nu kleine dorpsscholen gaan fuseren met openbare scholen blijft godsdienstig vormingsonderwijs noodzakelijk!

Gast

#540

2013-06-11 18:38

L.S.
Geachte medemens,
Hebt u ook gemerkt dat er in Nederland een stemming heerst van: Het zal mij allemaal worst zijn. Onze regering doet maar wat! Laat zich bedotten en liegt zelf ook! Wat staat er van zulken in de Bijbel, in de Heilige Schrift? "Ze hebben Mij verlaten, wat voor wijsheid zouden zij dan nog hebben?" Het enige dat ons past is ons te verootmoedigen voor die hoge Majesteit, Die alleen redden kan. Roept Hem aan terwijl Hij nabij is. Misschien hoort Hij en een andere, betere Redder is er niet!

Gast

#541

2013-06-11 19:02

prima actie.
het is belangrijk dat het godsdienstonderwijs behouden blijft.
het is ook nodig om onze cultuur te begrijpen.

Gerda Hajer

Gast

#542

2013-06-11 19:21

Stop de vervlakking in onze samenleving.

Gast

#543

2013-06-11 19:24

kinderen hebben deze vorm van onderwijs nodig
om zich te kunnen vormen tot verantwoordelijk volwassen mens

Gast

#544

2013-06-11 19:28

Voor kinderen is deze vorm van onderwijs noodzakelijk om zich te kunnen vormen tot verantwoordelijk volwassen mens.

Gast

#545

2013-06-11 20:07

*Op de openbare basisschool hoort de groepsleerkracht zich neutraal op te stellen. Daarom zijn er (hoogopgeleide) externe docenten aangesteld welke met veel enthousiasme 75.000 leerlingen leren omgaan met normen, waarden, cultuur, burgerschapsvorming, zelfvertrouwen, respect en verantwoordelijkheid voor anderen en de wereld. De groepsleerkracht MAG niet eens GVO en HVO onderwijzen. *Volgens artikel 50 en 51 hebben leerlingen recht op dit onderwijs. *de 700 werkloze docenten dragen geen belasting meer af maar ontvangen een uitkering, financiële besparing: nihil. GUN NEDERLANDSE KINDEREN EEN EIGEN IDENTITEIT, laat Nederland tolerant en wijs blijven!

Gast

#546

2013-06-11 20:10

Ik vind het van groot belang

Gast

#547

2013-06-11 20:18

In ons dagelijks leven, komen we zo veel verschillende culturen tegen. Wij vinden als gezin het heel belangrijk om onze kinderen zo veel mogelijk achter grond van deze geloven mee te geven. Zo leren ze om zich in te leven en kunnen we met ze alle de basis van de maatschappij vormen.

Gast

#548

2013-06-11 20:18

Beste vertegenwoordigers, wij pleiten sterk voor behoud van godsdienstig vormingsonderwijs en steunen daarom graag deze petitie

Gast

#549

2013-06-11 20:20

Juist in een wereld waarin de grootste problemen een levensbeschouwelijke basis hebben, lijkt het me van groot belang dat onze kinderen inzicht krijgen in de achtergronden van de verschillende visies.
Met meer inzicht is er tevens meer kans op tolerantie en wordt de verloedering van de maatschappij door onze nieuwe generatie wellicht ooit een halt toegeroepen.

Gast

#550 Re: Re:

2013-06-11 20:23

#534: - Re:

Ik geloof dat je hier de plank volledig misslaat. Juist het in aanraking komen met diverse religies verslaat de indoctrinatie door één visie.