Nee tegen het koningslied

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Nee tegen het koningslied.

Wien neêrlandsch bloed in de aderen vloeit

#7626 Re: 16 oprechte kamerleden, 16 democraten van 150 kamerleden?

2013-04-27 20:10

#7609: -

Volgens de wet uit 1992 is de eed voor elk kamerlid - wettelijk(!) - verplicht.

Maar voor "Eed-Weigeraars" is, tot nu toe, nog geen straf c.q. sanctie vastgelegd in de wet. Dat komt misschien nog wel.

Deze keer worden de 16 onafhankelijke kamerleden nog maar voorlopig op de achterbanken van de Nieuwe Kerk bij elkaar in quarantaine geplaatst, afgescheiden van de Oranje-Kamerleden door een klein oranje hekje met lintjes.

Zo kan men besmetting beter voorkomen.

Ceterum censeo

#7627 Re: Koningslied = het volk legt door het lied de "eed" af ...

2013-04-27 22:09

#7618: - ???

... Een "lied" voor een koning die een speciale eed, gezongen door 'het volk', helemaal niet nodig heeft omdat hij sowieso alle macht en rijkdom al 46 jaar geleden heeft ontvangen, alleen door het feit dat hij als eerste van meerdere kinderen werd geboren, in een gezin met weer dezelfde voorgeschiedenis.

Volk en mensen van Nederland zijn door een soort ,erfpacht' de erfgoederen en het eeuwige eigendom van een enkel gezin en één bepaalde familie, die blijkbaar al eerder hier geleefd heeft, en het hele onbebouwde land waar nog geen mensen woonden, al lang als eigendom bezeten heeft - in heel verre tijden toen er nog helemaal geen 'Nederlanders' bestonden.

Dit is een heel simpel en helder verhaal, toch?! - Want als een gewone burger een perceel land of bouwgrond koopt en dat eigendom door geeft aan zijn erfgenamen, dan doet die het toch net zo redelijk en eerlijk als de Oranje's?!

En daarom is elke koning steeds, weer opnieuw, permanent en automatisch lid van elke nieuwe regering zonder dat hij ooit zelf door een meerderheid van de burgers is / werd gekozen.

(Daar zou Rutte eigenlijk jaloers op moeten zijn.)

Want als een wettelijk eigenaar van iets  d.w.z. van het Land en Volk der Nederlanden, hoeft en kan hij toch ook helemaal niet door zijn bezit en eigendom 'gekozen' worden?!-

(Als een boer land en koeien gekocht heeft, moet hij deze dan achteraf ook nog vragen of zij die boer wel of niet willen kiezen als hun eigenaar?)

Ergo:

Beatrix, Willem-Alexander en Maxima zijn "onschendbaar" en "onbespreekbaar" in de media.

(Denk om de 'media-code' die op dit forum misschien wel enkele keren ,nolens volens, zou kunnen geschend zijn...).

- Zij staan allemaal mooi glimlachend boven het volk, boven en buiten de wet, boven en buiten discussie!

- Het volk mag blij en dankbaar zijn dat het 'Oranje-feestjes' mag vieren!

- En wat heeft dit alles met een onschuldig klein liedje te maken? In een liedje gaat het toch nooit om politiek, maar slechts om gevoelens! -

- Juist. Maar in een "Koningslied" gaat het nooit om persoonlijke privé-gevoelens.

Een "Koningslied" wil en moet altijd en per definitie 'nationale gevoelens' overdragen aan het volk. (Anders zou het geen "Koningslied" zijn.)

En 'nationale gevoelens' moeten  een politieke houding, stemming, sympathie en andere positieve gevoelens tegenover de hoofdpersoon en held van het ,liedje' laten ontstaan en laten groeien (en daarbij moet de sentimentele melodie de keiharde, onderwerpende en schokkende politieke boodschap van de tekst verduisteren en camoufleren):

Dit is o.a. de inhoud en de intentie van de "Blijde Boodschap" in "Het Koningslied" die het Volk en de Burgers bij de grazie mochten 'ontvangen' ter gelegenheid van de inhuldiging van de nieuwe koning in Amsterdam, AD 2013.

Typerend dat tot nu toe nog geen politicus noch een andere "Bekende Nederlander" (BN-er) een gefundeerde analyse en inhoudelijke interpretatie over deze tekst heeft durven maken. Waarom zou dat wel zo zijn?


Gast

#7628 @ 7627 Koninginnelied?

2013-04-27 22:58

Hadden Koninginnen Wilhelmina, Juliana en Beatrix dan eigenlijk een Koninginnelied? Kan daar niets over terugvinden. Zo nee, waarom dan nu wel een Koningslied? dat is dan toch in het geheel niet consequent en eigenlijk discriminerend. Het volk zou dan wel "de eed afleggen" aan de nieuwe koning, maar zou dat nooit aan haar koninginnen hebben gedaan.

Wat een onzin ook eigenlijk, als volk de eed afleggen aan een koning, in deze moderne tijd. We leven niet meer in de Middeleeuwen...

Gast

#7629 Re: ???

2013-04-27 23:08

#7618: - ???

De tekst in het lied is er de oorzaak van dat het nu over het koningshuis, dan wel het nut ervan gaat.


Gast

#7630 Eye-openers

2013-04-27 23:31

De laatste 4 dagen heeft inderdaad een koerswijziging in de commentaren plaatsgevonden (van koningsLIED naar koningsHUIS) -zie: 7597-7600-7601-7605-7622- ... Ik ben tot de conclusie gekomen, dat ik al tenminste 50 jaar lang een "argeloze-monarchie-sympathisant" ben geweest.
DAT IS NU ZEKER EN DEFINITIEF AFGELOPEN !!!!!
Ik vrees met groten vreze, dat er in ons land nog minstens 8.000.000 van deze argeloze monarchie steuners rondlopen. ARGELOOS betekent in dit geval, dat men totaal NIET in de gaten heeft, dat we op welhaast academisch niveau worden belazerd en geplukt!
Kan iemand mij helpen aan de namen van de 16 dapperen in de Tweede Kamer, die géén eed afleggen en niets gaan beloven???? Graag! Dan weet ik in ieder geval op welke 134 flapdrollen ik binnenkort absoluut zeker niet moet stemmen. Schande, hoe e.e.a. zo sluw is gemanipuleerd (aartsbisschop Lubbers!).
IEDEREEN, DIE DE PETITIE TEGEN HET KONINGSLIED HEEFT GETEKEND EEN PLUIM!, MAAR GAAT U DAN OOK A.U.B. HET BURGERINITIATIEF OM DE ORANJE-BIJSTAND EEN HALT TOE TE ROEPEN ÓÓK ONDERSTEUNEN !!!!!
(Bij de eerstvolgende indexerings-resultaten worden wij allemaal overgeslagen. Wim, Max en Bea natuurlijk niet !!!)
Ik vind deze gehele ontwikkeling -duurt al zo'n 30-40 jaar- in één woord: WALGELIJK !!!
Moderne, eigentijdse roofridders, die de lijfeigenen en de horigen niet meer over de kling jagen maar langzaampjes uitknijpen - de hele kliek in Brussel niet te vergeten ....
Niks driewerf hoera,
driewerf Bah! Bah! Bah!
HJS Ossendrecht

Gast

#7631 Re: Re: Koningslied = het volk legt door het lied de "eed" af ...

2013-04-27 23:35

#7627: Ceterum censeo - Re: Koningslied = het volk legt door het lied de "eed" af ...

Zo denk ik er ook over, het lied impliceert dat het volk een deel van het "bezit" van de koning is en dat zij de koning onvoorwaardelijk moeten accepteren en eren. Wij burgers worden als "bezit" overgedragen aan de volgende generatie Oranjes, die nog even wil dat we al zingend een eed afleggen.( hoe verzin je zoiets??..arrogantie ten top!!).
Als we dan toch als "bezit" worden gezien wil ik de koning er wel nog op wijzen dat hij dan ook zorgplicht heeft, dwz dat als een burger in nood verkeert hij maatregelen moet nemen om deze nood te ledigen. In nederland hebben zelfs dieren dit recht!!


Gast

#7632 Zucht...

2013-04-27 23:56

Wat een nonsens! Zoals hieboven al gezegd, dit zijn niet de middeleeuwen met koningen en horigen
En de tekst van dit lied kun je toch zeker niet serieus nemen?!

Gast

#7633 Re: @ 7627 Koninginnelied?

2013-04-28 00:56

#7628: - @ 7627 Koninginnelied?

Ik denk dat het puur "voor de kick" is. Het lied is een regelrechte persoonsverheerlijking voor WA+M. Door dit lied wordt het "aristocratisch-zijn" extra benadrukt en door het volk erkent. Het volk stemt(middels dit lied) in met het feit dat zij hun leven zullen wijden aan het "dienen" van WA+M.
Dat geeft een middeleeuwsgevoel voor de koning, maar helaas ook voor de burger.

Voor de letter "W" komen de volgende woorden bij mij naar boven: Waarom?, Wartaal, Walgelijk, Wanstaltig, Weerzinwekkend, Woedendmakend, Wijsmakend, Wanhopig, Wandadig, Wangedrocht, Wanbeleid, Wanverhouding, Wanvoeglijk, Winstmaken, Wallstreet, Warhoofd, Waterhoofd...

Maar ook: Waarschuwing, Wakker Worden, Weren, Weigeren en Wettigheid dus nogmaals: http://www.hetsalarisvandekoning.nl/


Gast

#7634 Re: @ 7627 Koninginnelied?

2013-04-28 06:06

#7628: - @ 7627 Koninginnelied?

Zonnekoning Willem wil een heleboel oude tradities in ere herstellen. Uit Orange in Frankrijk waren ze toch verbannen, of is dat hersteld? Hebben alle gekroonde hoofden niet verplicht Romanov DNA, anders zouden het neppers zijn?

"Wien Neerlands bloed in d'adren vloeit" .. jaja bij de gemiddelde Nederlander aantoonbaar meer.

 

Dit koningslied met die goddelijke aanbidding van de koning moet daar wel aanspreken. Al is het van Hollanders eigen een grote grap, gezien het tijdstip na een traditionele Koninginnedag met zon en drank niet al te helder uit de kelen zal komen.

 

marietje-voetbalknietje!

#7635 Re: Eye-openers

2013-04-28 08:49

#7630: - Eye-openers

kan U hier 2 namen geven van kamerleden, die zelfs niet naar de inhuldiging gaan. KARABULUT EN  BASHIR.   Ik heb deze namen eens in een krant zien staan, weet niet meer welke krant. Ik heb de namen wel genoteerd, want ik vond het van grote moed en durf getuigen om er zo openlijk voor uit te komen. U kunt misschien "googelen" om meer over ze te weten te komen, van welke partij ze zijn etc.


Gast

#7636 Middeleeuws gevoel voor koning en volk...

2013-04-28 11:43

#7633: - Re: @ 7627 Koninginnelied?

"Vanden Vos Reinaerde" - een fabel uit de 13e eeuw, geschreven door een zekere "Willem die veel ridderverhalen maakte", - begint op de volgende manier:

"Het was in enen Sinxendaghe*,
Dat beide bosch ende haghe
Met groenen loveren waren bevaen.
Nobel, die coninc, hadde ghedaen
Sijn hof craieren over al,(...)"

(*Pinksterdag)

Dit is wel ongeveer de gedroomde sfeer uit het middeleeuwse voorbeeld geweest voor de inhuldigingsdag van een Oranje-koning in 2013...

Maudit soit qui mal y pense!


Gast

#7637 Re: Re: 16 oprechte kamerleden, 16 democraten van 150 kamerleden?

2013-04-28 12:38

#7626: Wien neêrlandsch bloed in de aderen vloeit - Re: 16 oprechte kamerleden, 16 democraten van 150 kamerleden?

Logisch, toch, dat er na de Kamer-Eed ook nog een Volks-Eed moest komen!?

Beatrix zag in 1980 bij haar inhuldiging (met oproer-politie en rookbommen in Amsterdam) dat de Oranjes sinds hun 'verhuizing' naar Engeland en Canada in 1940, ook na hun terugkomst als "bevrijders van het land", in de jaren 1970 - 1980 nog steeds in moeilijkheden waren.

Dus was het haar strategisch doel om dit probleem stap voor stap op te lossen.

Haar eerste set was daarom de Lubbers-Wet van 1992 waardoor alle leden van de 1e en 2e kamer van de Staten Generaal tot een verplichte eed op elke nieuwe koning of koningin moesten worden gedwongen.

Deze set is geslaagd, dankzij dhr. Lubbers en dhr. Wim Kok (CDA -PvdA).

Maar, 'beter dubbel genaaid dan slechts enkel genaaid' - dubbel genaaid houdt beter(!), moest er voor de zekerheid ook nog een tweede eed boven op gelegd worden, een eed voor het hele volk, wat uiteraard veel moeilijker leek.

En, wie weet, heeft ook hier weer het beproefde advies van dhr. Lubbers een handje kunnen helpen. Want het volk moest een eed zweren zonder gewaar te worden dat het een eed ging zweren! En hoe zet je het dan om in een moderne mediale praktijk?

Makkelijk zat: Je laat het volk zogenaamd de tekst zelf (!) maken.Dan denken de mensen: dit is van ons!

Maar in werkelijkheid kan natuurlijk niemand achterhalen welke teksten de mensen daadwerkelijk hebben ingezonden. Dus knutsel je zelf je eigen liedtekst zo hoe jij hem graag wilt hebben.

En dat laat je dan door een "Nationaal Comité Inhuldiging"  officiël bekend maken als "Het Koningslied", geschreven door het Nederlandse volk, met het resultaat dat iedereen tevreden en trots is ... op zich zelf en de nieuwe koning. Het woordje 'nationaal' in "Nationaal Comité ..." suggereert automatisch en altijd gevoelens van eenheid, een gezag hebbende autoriteit met  algemene betrouwbaarheid!

Of deze tweede strategische set van Beatrix en haar politieke adviseurs ook zal slagen, valt nog af te wachten...

Dit hangt nu van "Het Volk" zelf, dus van de mensen af c.q. van het antwoord op de vraag of de mensen de verplichte Volks-Eed gaan zingen ...

 


Gast

#7638

2013-04-28 13:10

Op strategische stukken je mond houden, hoesten, niezen, snuiten, verslikken, fluiten, tekst kwijt gedurende het hele lied .. zo horen we alleen een kleine groep getrouwen - vastgelegd op alle bewakingscamera's overal die wel 110% pensioen krijgen, belastingvermindering, alle extra toeslagen, luizebaantjes, decoraties, bloemen, alle zorgbehandelingen en opname bejaarden en verpleegtehuizen zonder toetsing of eigen bijdrages ..
Ja er kan veel voordeel zitten in meezingen.

Gast

#7639 Re: Eye-openers... 16 standvaste vertegenwoordigers van het volk!

2013-04-28 13:21

#7630: - Eye-openers

Antwoord op de vraag naar de namen van de "Eed-Weigeraars" c.q. "Dissidenten":

(Nos.nl: dinsdag 9 apr 2013, 19:47)


"Zestien Kamerleden weigeren eed

In totaal leggen zestien leden van de Eerste en Tweede Kamer geen eed of belofte af bij de inhuldiging van koning
Willem-Alexander. Dit blijkt uit de laatste telling van de Eerste Kamer. Zondag zei voorzitter De Graaf van de Eerste Kamer al dat het er zestien waren, maar dat aantal werd later bijgesteld naar veertien.

Het zijn er uiteindelijk toch zestien geworden, omdat op het laatste moment nog twee parlementariërs hebben gemeld
dat zij de eed of belofte ook niet afleggen: Kees de Lange van de Onafhankelijke Senaatsfractie (OSF) en senator Geert Reuten van de SP.

Wegblijvers

De overige Kamerleden die geen eed of belofte afleggen zijn de senatoren Koole, Duivesteijn en Vlietstra van de PvdA, Strik, De Boer, Ganzevoort en de Tweede Kamerleden Voortman van GroenLinks, en Thieme, Ouwehand en Koffeman van de Partij voor de Dieren.

Van de zestien komen er vier helemaal niet naar de inhuldiging. De wegblijvers zijn de SP-Tweede Kamerleden Bashir, Smits en Karabulut en PvdA-senator Postema. De afwezigheid van die laatste heeft geen principiële reden, Postema is verhinderd.”



 

 


Gast

#7640 Re:

2013-04-28 13:24

#7638: -

.. vond ik heel plezierig, U commentaar... :)... bovendien met praktische handleiding...!


Gast

#7641 Re: Re: Re: 16 oprechte kamerleden, 16 democraten van 150 kamerleden?

2013-04-28 13:41

#7637: - Re: Re: 16 oprechte kamerleden, 16 democraten van 150 kamerleden?

... en nu begrijp ik ook eindelijk waarom je in alle kranten kunt lezen dat de "Oranjes" sinds de laatste 30 jaar (Beatrix'ens regentschap) steviger en duursamer in de samenleving gevestigd en verankerd zijn dan ooit ...

Eigenlijk toch wel een groot kompliment voor haar politieke leiderschaps-talenten ... ondanks dat zij zogenaamd altijd 'boven en buiten de dagelijkse politiek' bleek te staan!


Gast

#7642 Re: @ 7627 Koninginnelied?

2013-04-28 13:56

#7628: - @ 7627 Koninginnelied?

Wilhelmina en Juliana hadden nog helemal geen "Eed-Lied" nodig omdat zij nog wel door het volk geaccepteerd werden...

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2013-04-28 13:57



Gast

#7644 Niet zingen

2013-04-28 17:34

Haha, degene die dat wil, zingt maar, maar ik niet! Niet dit belachelijke lied!

Gast

#7645

2013-04-28 18:13

Kom nu!Hoe simpel zijn we!
L'Etat: c'est moi!

#7646 Re: "Zonnen-Koning" Willem ...

2013-04-28 18:17

#7634: - Re: @ 7627 Koninginnelied?

Meneer / mevrouw,

U heeft groot gelijk om deze naam in dit verband te noemen ondanks dat het toen om het beleid en de heerschappij van een 'absolutistische', en nu om een 'constitutionele' monarchie gat:

Lodewijk XIV / Louis XIV (1634 -1715) gedroeg zich trouwens volgens het motto:

"De staat: dat ben ik!" / "L'Etat: c'est moi!"

- (Zijn moeder was trouwens Anna van Oostenrijk ...) -

Maar de "Marseillaise" kwam helaas pas ruim 70 jaar na zijn tijd in mode, toen de mensen in Parijs en op het platte land van armoede niets meer te eten hadden en in de hoofstad op de barricades gingen.

Door de steeds stijgende uitgaven voor het ministerie van defensie moesten zijn opvolgers elk jaar weer de belastingen tegen het volk verhogen, net zo als de uitgaven voor pronk en pomp van de hofhouding op het Paleis "Versailles" voor de koning ...

Gelukkig kun je hierin geen vergelijking trekken met de puritaans zuinige, en zelfs spartaanse hofhouding van de Oranjes, toch?!


Gast

#7647 overbevolking

2013-04-28 18:21

Albert Schweitzer heeft het aangetoond. In een reigerkolonie. Vooropgesteld dat homo's geweldig creatief zijn en een winst voor samenleving. Ik vraag me af hoe het komt dat er z'n aversie is tegen deze mensen.
artist5482

#7648 Protest

2013-04-28 18:36

Suggestie?:
Hierbij protesteert ondergetekende tegen het aanbieden van het "Koningslied" namens hem/haar, en verzoekt om dit kenbaar te maken aan de beoogde ontvanger.

https://www.rijksoverheid.nl/contact/contact-nci

NL: Jongste monarchie in Europa

#7649 Re: Re: "Zonnen-Koning" Willem ...

2013-04-28 18:42

#7646: L'Etat: c'est moi! - Re: "Zonnen-Koning" Willem ...

Dus er is hier geen verdere vergelijking meer mogelijk.

Bovendien is het koningshuis c.q. het "Verenigd Koninkrijk der Nederlanden" pas in 1813 - 1815 ontstaan nadat Pruisische en Russische troepen de Franse bezetters met Napoleon verdreven hadden.

- Maar het allereerste "Koninkrijk der Nederlanden" duurde slechts tot 1830.

- De Nederlandse monarchie heeft zijn ontstaan en zijn bestaan aan Pruisen (vanaf 1871: Deutsches Reich) en aan de Russische Tsaren c.q. Rusland te danken.

- Vandaar ook de 'traditioneel goede verhoudingen' tussen Nederland en Duitsland c.q. Nederland en Rusland (met Poetin als de moderne Tsaar).


Gast

#7650 Geachte 7639

2013-04-28 19:35

Hartelijk dank voor uw uiterst bruikbare informatie. Het nos-nieuws van 9 april 2013 was mij geheel ontgaan. De gegevens in uw antwoord ga ik vast en zeker toepassen op mijn toekomstig stemgedrag, dat zweer en beloof ik !!!!!
HJS Ossendrecht (7630)