Nee tegen het koningslied

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Nee tegen het koningslied.

Vive Le Roi Guillaume

#7601 Re: het Salaris van de Koning... aantasten???

2013-04-26 21:08

#7600: - Re: Re: Re:

De leden van 1e en de 2e kamer beloven / zweren tegenover de koning o.a.:

"... dat wij Uw onschendbaarheid en de rechten van Uw Koningschap zullen handhaven (....)"

Hoe durft u dan verwachten of hopen dat de 2e kamer aan "het salaris" van  de koning iets wil gaan veranderen?!

nrc.nl: Trouw zweren aan rechten van koning: eed Kamerleden is uniek en omstreden

"Na de eed door de koning leest De Graaf een plechtige verklaring voor, waarna de parlementariërs om de beurt de eed ('Zo waarlijk helpe mij God almachtig') of belofte ('Dat beloof ik') afleggen. Dat ook de parlementariërs een eed afleggen, is vastgesteld in de Inhuldigingswet uit 1992. De precieze tekst staat hieronder:

Wij ontvangen en huldigen, in naam van de volkeren van het Koninkrijk en krachtens het Statuut voor het Koninkrijk en de Grondwet, U als Koning; Wij zweren (beloven) dat wij Uw onschendbaarheid en de rechten van Uw Koningschap zullen handhaven. Wij zweren (beloven) alles te zullen doen wat goede en getrouwe Staten-Generaal, Staten van Aruba, Staten van Curaçao en Staten van Sint Maarten schuldig zijn te doen. Zo waarlijk helpe ons God almachtig! (Dat beloven wij!)"


Gast

#7602 Re: Re: het Salaris van de Koning... aantasten???

2013-04-26 21:19

#7601: Vive Le Roi Guillaume - Re: het Salaris van de Koning... aantasten???

In de eed van de kamerleden staat: "Wij ontvangen en huldigen ... U als Koning;"

Als kamerlid zou ik me de vraag stellen: Door wie is Hij naar ons gestuurd?


Gast

#7603 Re:

2013-04-26 21:25

#7598: -

volgens de wet heeft iedereen die vanaf zijn 15e leeftijdsjaar in Nederland gewoont of gewerkt heeft recht op een AOW-uitkering. Wie dan 50 jaar (vanaf nu 51, 52 jaar) in Nederland gewoont of gewerkt heeft (ook heeft hij geen sociale lasten noch belasting betaald) heeft recht op 100% AOW.


Gast

#7604 Re: Re: Re:

2013-04-26 21:28

#7597: - Re: Re:

idd wij worden overal op gekort,moeten overal aan meebetalen vanwege de bezuinigingen door de crisis.

de crisis die de regering zelf heeft veroorzaakt (signalen negeren)

denk aan banken die failliet  zijn,landen die failliet gaan/zijn,veel te hoge hypotheken aan de mensen verstrekt

lang leve de economie,wie betaalt het terug? juist WIJ,de burgers

ik heb meteen getekend tegen het salaris van de koning toen ik ervan op de hoogte was

schrikbarend hoog,ook dat van maxima (de econoom)

een land in crisis,met een crisiskabinet en een crisiskoningslied

tekenen mensen www.hetsalarisvandekoning.nl

 


Gast

#7605 Re: Re: het Salaris van de Koning... aantasten???

2013-04-26 22:29

#7601: Vive Le Roi Guillaume - Re: het Salaris van de Koning... aantasten???

1. Niet alle 1e en 2e kamerleden conformeren zich aan deze eed. Hieruit blijkt al dat er binnen de volksvertegenwoordiging al sceptisme heerst tav de "opgedrongen heerschappij" van de koning. Een "ceremonieel koningsschap" wordt door veel volksvertegenwoordigers al als acceptabel of zelfs wensbaar geacht. Dan rijst de vraag: "Wat mag zo'n ceremoniële functie de staat kosten?". De koning draagt nergens verantwoordelijkheid voor, hoeft alleen af en toe zijn gezicht te laten zien( +lintje door knippen) dus zou ik zeggen: De balkenendenorm volstaat en belasting moet worden betaald.
Trouw zweren aan iemand die NIET door het volk is gekozen door een volkvertegenwoordiger (die WEL door het volk is gekozen) is eigenlijk op zich al vreemd. Moet deze vertegenwoordiger niet trouw zweren aan het VOLK??

2. In onze democratie is het toegestaan de volksvertegenwoordiging te vragen bepaalde zaken te behandelen als tenminste 40.000 burgers dit wensen. Dit noemt men "het indienen van een petitie".
Het aantal stemmen voor de petitie kan dmv een burgerinitiatief worden verkregen. Het verbieden van een dergelijke petitie zou zeer ondemocratisch zijn, en komt slechts voor bij "dictatoriale regimes".


Nogmaals:       steun de petitie: http://www.hetsalarisvandekoning.nl/

3. We weten allemaal dat de Oranjes geld genoeg hebben. Als zij nu als "hobby" er een koninkrijk op na willen houden, oké dat zij dan zo, maar hobby's kosten nu eenmaal geld dus ipv de burger te laten betalen zouden zij eigenlijk hun spaarcenten in de maatschappij moeten steken en de lasten van de burger proberen te verlichten. Kijk, dan zou ik me veel meer een "onderdaan van de koning" voelen. Nu voel ik me meer een "melkkoe van een of andere uitmelker".


Gast

#7606 GODGEKLAAGD !!!!

2013-04-26 22:43

Als je bij 7597 leest, dat Wim, Maxi en Bea ons (gewone burgers) jaarlijks € 7.547.000.= gaan kosten, dan kan toch bijna geen weldenkend mens dat nog NORMAAL en/of REDELIJK vinden !!!!!!
Met alle respect voor de petitie-naam "Het Salaris Van De Koning", maar dat is dan toch een totaal verkeerde titel.......
Het had moeten zijn: www.debodemlozeputvanonskoningshuisenwiedoeterwataan ............ .nl
Wat ik ook niet kan en wil begrijpen, is, dat de familie Van Oranje hier ZELF (op eigen initiatief) niet eens verandering in brengt ..... Ik vind dat ronduit SCHAAMTELOOS, EGOÏSTISCH, INHALIG EN A-SOCIAAL !!!
HJS Ossendrecht


Gast

#7607

2013-04-27 00:49

Ik vertrek. Ik vind Nederland een heel slecht Koningsliedland. Ik ben niet koningsgezind maar vind wel dat als je een cadeau geeft, dat het een goed cadeau moet zijn. De koningslied mensen blijken absolute onintelligente analfabeten en de VVD schijnt zich er niets van aan te trekken. Ik ben ook geen links grachtengordel typje maar ik vind eigenlijk dat Sylvia Witteman nu de barricade op moet en voor ons allen moet zorgen dat deze petitie in de kamer behandeld gaat worden. Wie A zegt, moet B zeggen!!!!!!

Gast

#7608 Re: Re:

2013-04-27 02:43

#7603: - Re:

AOW voor een alleenstaande is rond de 880 euro per maand netto, geen half miljoen plus de rest per jaar! En dan nog al die brievenbusbedrijven op Noordeinde als belastingontduiking van diverse familieleden .. Wordt daarover allemaal ook geen belasting betaald? Vast niet. En dan op zo grote schaal .... Vermogensbelasting, ook nooit van gehoord zeker?

Diverse doofpot affaires ... zeer kostbare ..

Met al deze schande opheffen is Nederland uit de crisis met die 3% EU norm.

 


Gast

#7609

2013-04-27 05:29

7601 Dank voor deze onthullende bijdrage. Dit vind ik persoonlijk nog vele malen kwalijker dan het salaris plus extra's voor het koningshuis zelf. Nu zie ik ook in hoe dapper de 16 kamerleden zijn die zich aan deze druk hebben durven onttrekken. Helaas betekent het dat de andere 134 plus de voltallige Eerste Kamer deze eed of gelofte wel afleggen. Ik geloof nooit dat dat representatief is voor hoe het volk dat zij vertegenwoordigen hierover denkt. Ongelooflijk deze situatie. En wij maar denken dat we in een democratie leven. Nou ja, ik dan. Ben op deze plek al vaker voor naieveling uitgemaakt. Maak er inmiddels maar een gedesillusioneerde naieveling van.

Gast

#7610 Re:

2013-04-27 05:47

#7609: -

Het is al jaren een dictatuur. Door de relatieve weelde en hersenspoeling valt het niet echt op, in vergelijking met andere banandenlanden. Al worden er steeds meer mensen snel wakkerderderder. Door EU is het in een flinke stroomversnelling gekomen. En openbaringen over relaties met zaken waarover klokkenluiders al jaren publiceren, met gevaar voor hun leven. Waarom gebeurt er zo weinig met Demmink en wordt dat onderwerp niet echt aangepakt? Google is je vriend. wijwordenwakker.nl marcelmessing.nl enz enz Ik begrijp de mensen die 27 en 30 april in het wit gaan.

Je ziet nu in beeld waar het vele geld naartoe gaat, wat op ouderen, gehandicapten, chronisch zieken, gepensioneerden, mensen in verpleegtehuizen, zorg in het algemeen, wordt bezuinigd. Die mensen mogen letterlijk doodvallen voor al dat geld. Dan ook nog voor het plezier jachtfestijnen .. respect voor leven?

Vond de term Zonnekoning die hier voorbij kwam tekenend. Kwam daarna niet de Marseilaise?

 

chaton

#7611 Re: : l'union fait la force #63

2013-04-27 06:26

#7569: WimLex - Re:

Je regrette beaucoup, mais L'Union fait la force" est juste et  non L'Union fait de la force"

Annemarie Faberi

riedeldefiedel

#7612 wat ben ik blij, dat ik Belg ben.

2013-04-27 07:01

#418: Plaatsvervangende schaamte -

Ik ben jaloers op U. Ik zou ook nog graag snel  Belgische willen worden. Als ik EEN MILJOEN EURO geef, zou het dan nog lukken voor 30 April a.s.???????

riedeldefiedel

#7613 Re: Koningslied

2013-04-27 07:20

#558: - Koningslied

Ben het helemaal met U eens, heb gereageerd op #418 - zie 7612#. Zullen we samen EEN MILJOEN EURO ophoesten, scheelt mij dan 500.000.

Moet vast lukken voor 30 april


Gast

#7614 Re:

2013-04-27 08:26

#7607: -

Ja Sylvia,bijna het hele volk heeft je gesteund door te tekenen. Doe er iets mee met deze petitie! Laat je niet zo wegzetten!

 

 


Gast

#7615

2013-04-27 08:32

7610: dank voor het attent maken op de site wijwordenwakker.org. Heel boeiend en gelukkig ontdaan van het hijgerige complottoontje dat op andere sites vaak te vinden is. Tja, wie weet worden we inderdaad wakker. Zou mooi zijn.

Gast

#7616

2013-04-27 12:46

Aha, de W van Wij Worden Wakker!

Gast

#7617

2013-04-27 13:43

Wat is er mis met ons national Anthem??? Het Wilhelmus is uitstekend en nog steeds van toepassing.
Why fix things when it is not broken????

Gast

#7618 ???

2013-04-27 16:28

Hé, deze petitie ging om het KONINGSLIED, niet over de koning, het koningshuis, wat dat kost etc. Voer die discussie maar in een ander forum!

Gast

#7619

2013-04-27 16:52

7618 welk forum? vond het wel gezellig hier en de discussie over het koningslied is toch al klaar.
Btw: wat heb jij nog over het Koningslied te melden dan? In je laatste (of enige?) bijdrage net zo weinig als de anderen. Dussss, deze petitie gaat ook niet over het anderen terechtwijzen of ze wel op de juiste plek aan het reageren zijn.

Gast

#7620

2013-04-27 17:17

@ 7619 - Is de discussie over het koningslied klaar? Dacht het niet. Dat is pas het geval op 30 april na 19:35 uur, als het 'gezongen' is en er dus niets meer veranderd kan worden. Bovendien zijn onze buren aan de andere kant van de Noordzee net begonnen het af te kraken. Het werd, terecht, gedefinieerd als “an unlikely combination of Choral and RAP known as CRAP”


Gast

#7621

2013-04-27 18:09

7620 Dus jij denkt dat er nog wat veranderd kan worden? Welcome to reality, this is it: crap. En het beste wat je kunt doen is hetzelfde als die Engelsen: er heel hard om lachen.
Vive les Pays-Bas!

#7622 Re: ... eed afleggen volgens wet uit 1992 - door welke Premier /partijen??

2013-04-27 18:10

#7609: -

nrc.nl: "Dat ook de parlementariërs een eed afleggen, is vastgesteld in de Inhuldigingswet uit 1992."

Toen was de toekomstige princes Beatrix al 12 jaar lang als koningin lid van de toenmalige regering CDA-PvdA (Kabinet-Lubbers III/ W. Kok, 1989-1994).

Dus, Beatrix heeft - als lid van de regering(!) - voor haar eigen belang, samen met haar toekomstige 'vertrouweling' en 'adviseur' Lubbers de "Inhuldigingswet" laten knutselen.

En minister-president Lubbers werd achteraf royaal gepromoveerd tot 'vertrouweling van de majesteit' ...

Een hand wast een andere hand,

Voor het goede van Volk en Vaderland.

 

Mahatma

#7623 Re: Re: ... in het wit gekleed

2013-04-27 18:15

#7610: - Re:

... wit is en plechtige kleur bij een begrafenis... het symboliseerd schonheid en zuiverheid, onschuld en vrijheid...


Gast

#7624 Re: ???

2013-04-27 18:21

#7618: - ???

Sorry, maar wie nu nog steeds niet begrijpt dat het "Koningslied" juist over de onderwerpen "Koning + Koningin" en "Het Koningshuis" gaat zou beter naar een ander forum kunnen switchen.


Gast

#7625 @7624

2013-04-27 18:35

Dat hebben jullie ervan gemaakt ja... De petitie is nog altijd Nee tegen het KoningsLIED; niet Nee tegen het KoningsHUIS. Het lied vind ik overigens een wanstaltig gedrocht en ik schaam me bij het idee dat dit namens het volk, dus mede namens mij, gepresenteerd wordt.