stop de jacht in de uitkerkse polder

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie stop de jacht in de uitkerkse polder.


Gast

#101

2012-01-09 23:44

Beste ondertekenaars en inrichters,

Ik heb hierbij toch enkele bedenkingen.
Klopt het dat er veel vossen voorkomen in de oudlandpolder en deze dus het vogelbestand zwaar aantasten. Is de jacht hier dan geen hulpmiddel om in dit ecologisch gebied (geen natuurgebied)de vossenpopulatie in te perken.

Het is me niet zo duidelijk met deze petitie welke jacht jullie willen verbieden. Want volledig afschaffen vermoed ik dat dit in de toekomst eder nefast zal zijn voor de vogels dan constructief.

In Antwerpen is er ook een neutraal onderzoek gebeurd die aantoonde dat in de polders uitbreiding van natuurgebied, zoals jullie bepleiten, negatief is voor de weidevogels die zich aan de landbouw zonder excessen hebben aangepast en dus tegen de natuur is. Ik weet natuurlijk niet wat de gegevens in de Oudlandpolder zijn.

Zou het niet eerlijker zijn dat mensen ook een neutrale keuze kunnen invullen of zelfs tegen deze mening kunnen stemmen. Zo kan je een nog betere petitie afgeven aan de minister.

Voordat ik deze petitie zou onderteken heb ik dus meer (neutrale) informatie nodig.

Gast

#102

2012-01-09 23:49

Ik vind het een schande dat er in zo een speciaal vogelrijk gebied gejaagd mag worden, de enkele hazen en patrijzen die ons nog resten moeten met rust gelaten worden. De overwinteringsplaats van zoveel weide- en waadvogels, ganzen en eenden moet vrij van jacht zijn.
Jacht is niet meer van deze tijd.

Gast

#103

2012-01-09 23:59

Ik ben nu 12 jaar en zou graag later ook nog kunnen komen genieten van de natuur in de uitkerkse polder
De ganzen,eenden, goudplevieren, kieviten vind ik prachtig, ook die helicopters verjagen voordurend de dieren.
Landelijn.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-01-10 00:03



Gast

#105

2012-01-10 00:32

Laat de natuur leven

Gast

#106

2012-01-10 04:18

Jacht hoort inderdaad niet thuis in een beschermd natuurgebied: zij verstoord de rust van de dieren die er hun habitat hebben.

Gast

#107 Re:

2012-01-10 09:04

#101: -  

 beste,

heb inderdaad beetje dezelfde bemerkingen aan de inrichters van deze site, die mensen die staan te roepen van alle jacht te stoppen en de trekkende vogels niet neer te knallen als ze in de polder toe komen zijn zeer kortzichtig, de 'jacht' in de vogelrichtlijngebieden is van zeer korte duur, met name slechts open tot 15 november dus ik zie het probleem niet van de in de winter toekomende trekvogels ??

en daarbij nog eens de aantallen soorten die slechts mogen bejaagd worden zijn zeer beperkt, al de rest is beschermd dus het is niet zo simpel te stellen dat zomaar naar alles geschoten wordt...

als we willen bijleren moeten we voor ieders mening openstaan in plaats van onmiddellijk te oordelen en ook eens niet beschaamt te zijn om eens over de grens te kijken hoe anderen de problemen aanpakken of niet aanpakken. zoals het probleem van gondbroeders niet enkel een probleem is door verstoring van jacht, wandelaars,... maar ook van predatie ?

en als laatste, de jaarlijkse voettocht (tweedaagse voettocht blankenberge) loopt dwars door de polder midden in het broedseizoen(mei), op de paden maar ook op sommige stukken dwars door de weilanden, en daarbij nog hier en daar (veel) afval achterlatend, luid zingend,... dit is toch ook een vorm van erge verstoring voor de plaatselijke dieren, die we zouden moeten verbieden, naar analogie van de meningen die ik hier las. Dus ik denk dat we nog altijd in dit kleine vlaanderen moeten proberen overeen te komen en de zo te klein geworden openbare ruimtes samen te 'gebruiken'.

graag meer en correctere(objectieve) info graag !

 


Gast

#108

2012-01-10 09:08

Ik woon op enkele honderden meters van de Uitkerkse Polder en wist hier niets van . Met andere woorden, er wordt te weinig ruchtbaarheid gegeven aan dit item . Waarom niet VTM of VRT inlichten om te proberen een kleine reportage hierover te maken voor het nieuws ?????

Gast

#109

2012-01-10 09:21

veel succes met de petitie , stop de onnodige jacht op dieren

Gast

#110 Re:

2012-01-10 09:24

#108: -  

 Goed idee er moet meer ruchtbaarheid aan gegeven woorden .


Gast

#111

2012-01-10 09:49

C'est scandaleux.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-01-10 09:52



Gast

#113

2012-01-10 09:56

Natuurgebieden horen toe aan de NATUUR en niet aan zij die met gevaarlijk tuig maar één doel hebben : DODEN

Gast

#114

2012-01-10 10:01

Veel succes met jullie petitie
Nathalie

#115

2012-01-10 10:02

Chasser dans une réserve naturelle où la faune trouve enfin un peu de quiétude est tout simplement honteux et inadmissible. L'aspect réserve naturelle perd alors tout son sens Ces zones de quiétude sont rares, il faut vraiment préserver ce qu'il reste, c'est notre devoir et celui des décideurs aussi !!!!


Gast

#116

2012-01-10 10:10

Ik vind het goede zaak als het jagen in natuurgebieden geheel wordt verboden.
Door goede beheermaatregelen kan de stand van het wild goed worden gereguleerd. Dus jacht heeft dan geen enkel nut, enkel plezier en daar zijn dieren te goed voor,

mvrgr hans oostwouder

Gast

#117

2012-01-10 10:28

Uitkerke est un endroit de repos pour les oiseaux, pas un terrein de chasse

Gast

#118

2012-01-10 10:46

Les polders d'Uitkerke étant un havre de paix pour l'avifaune nicheuse et hivernante présente sur notre littoral, il me semble tout à fait normal d'y interdire toute action de chasse.

Gast

#119

2012-01-10 10:47


Gast

#120

2012-01-10 10:48

Als er jacht moet gemaakt worden dat genoodzaakt is dan is het verandwoord , maar stop het onverandwoorde
doodschieten van vogels dat kan niet! laat ons aub de natuur respecteren er is al zoveel kapot gemaakt .

Gast

#121

2012-01-10 11:00

Natuurgebied en jacht is zoals water en vuur. Jagers ga elders!

Gast

#122

2012-01-10 11:05

Kappen met dat moorden !
Onderzoek nou eens echt of ze schade doen en zie dat dat niet het geval is
Probeer eens te genieten en wees trots op deze toppers die van ver komen vliegen

Gast

#123 Re:

2012-01-10 11:26

#101: -  

 

dat onderzoek wil ik toch wel eens zien. Ik vraag me af welke vogels er nog in de akkers en weilanden zitten. Weide- en akkervogels zijn de laatste 30 jaar zo goed als volledig verdwenen in België. Dit niet door jacht of vossen maar door de snelle evolutie in de manier van landbouw. (natuurlijk dit niet alleen maar is toch wel de grootste pion hier in) Door het intensieve maai- en graasbeheer, vele bemesting,intensieve bewerken van grond, gebruik van veel en grote machines en te opgekuiste gronden (geen wilde hoekjes, geen stukje grond dat niet om geploegd of gemaaid wordt) zijn veel vogels zoals leeuweriken, piepers, kwikstaarten, grutto's, wulpen, tureluurs, ... verdwenen maar ook vele andere fauna die een belangrijke kern van de voedselketen vormen. Er wordt niet gevraagd dat alle polders omgebouwd worden naar natuurgebied. Wel word er gevraagd om de natuur terug te betrekken in landbouw. Dit door een rustgebied te hebben waar alle fauna en flora kan op terugvallen in de polder en met enkele kleine aanpassingen in de manier van landbouw (strikt maai- en graasbeheer, zeer beperkte bemesting, weiden en akkers terug vochtig zetten en vaste poelen aanleggen, ...) zonder dat de landbouw hier verlies op doet. In de enkele gebieden waar dit gedaan wordt door de boeren ontstaan zeer mooie en waardevolle eco-systemen met terug de akker- en weidevogels (niet meer in de aantallen van vroeger maar ze zijn er wel terug). Vossen zijn de top van de voedselketen en zijn zeer belangrijk in een ecologisch belangrijk gebied. In de natuur overleven de sterkste en worden de zwakke en zieke beesten geëlimineerd, zo blijven populaties gezond en sterk. Naargelang het voedselaanbod groeit of zakt de populatie vossen, meer voedsel is meer jongen en kleinere territoria en minder voedsel betekent grotere territoria en slechts een minimum aantal jongen waardoor de populatie vossen zakt. Het voedselaanbod regelt de predatoren en niet andersom. Als je vossen afschiet zakt de overlevingskans van de soort en krijgen ze meer jongen waardoor de populatie even groot blijft of groter wordt.

Gast

#124

2012-01-10 11:37

De jacht in dit mooie natuurgebied, waar ik 's zomers veel langskom met de fiets, moet gestopt worden. Leve de natuur.
Norbert Moerman

Gast

#125

2012-01-10 11:43

De natuur in Vlaanderen is totaal versnipperd. Vele diersoorten hebben zich teruggetrokken in de enkele grote natuurgebieden die Vlaanderen nog rijk is. Het is dan ook de evidentie zelve dat elke vorm van jacht en bestrijding in dit gebied verboden wordt. Jacht veroorzaakt - naast het rechtstreekse afschot van individuele dieren - ook verstoring onder de pleisterende vogels waardoor ze meer moeten opvliegen dan strikt noodzakelijk is. Voor deze vogels is dit puur tijd- en energieverlies want de tijd die ze nu noodgedwongen aan vliegen moeten besteden, kunnen ze niet besteden aan het zoeken naar voedsel waardoor hun conditie achteruitgaat. Een goede conditie hebben ze nodig om binnenkort weer naar hun broedgebieden te vliegen in meer noordelijke gebieden in Europa.

Jan Rodts (Vogelbescherming Vlaanderen)