Geef mountainbikers meer vrijheid in het Grenspark

Geef mountainbikers meer vrijheid in het Grenspark / Mededelingen / Update - MTB Grenspark / Opmerkingen


Gast

#1

2020-11-15 17:49

Fijn dat het initiatief gevolg krijgt in een hopelijk constructieve oplossing met het Grenspark!

Gast

#2

2020-11-15 18:05

Bedankt voor de update. Fijn dat er gehoor aan wordt gegeven. Helaas van de vernielingen, dit zou totaal niet de bedoeling moeten zijn. Echter als ik lees wat voor vernielingen er hebben plaatsgevonden kan ik me moeilijk inbeelden dat dit door mtb’ers is gedaan. Een oordeel kan ik daar niet over geven maar het bewijst wel het iq van sommige mensen. Groeten DvdK
Danny

#3

2020-11-15 18:07

Goe bezig mannen ...hopelijk haalt het iets uit 🤗


Gast

#4

2020-11-15 18:23

Beste, vooreerst bedankt voor jullie inzet. Wat betreft de vernielingen zie ik eerder een link naar de agressie van sommige buurtbewoners. Een mtbiker strooit ook geen duimspijkers. Ik heb deze week het parcours een paar keer gereden met vrienden. Ziehier mijn conclusie. De afgepijld tracks zijn dik in orde. Ik wil er graag voor betalen omdat ik er dikwijls kom. Ik mis echter een dagvignet zodat ik mijn vrienden van gans het Vlaamse land eens kan uitnodigen. Wat de verbindingswegen (of geel parcours) betreft? Een ramp. Wie in godsnaam pijlt dat zo uit? Kasseien en asfalt waar men gemakkelijk andere paden kan volgen. Ik stel me ook vragen bij de verboden? Ik zie geen of weinig verbodsborden. Mag ik daar dan wel komen? Wat met kinderen? Die durf ik het parcours niet opsturen. Het is nu al redelijk druk en er zijn mensen die sneller rijden dan anderen. Ik moet wel zeggen dat ik veel hoffelijkheid ondervonden heb van iedereen. Met sportieve groeten Rik Libot Tcfiets

Gast

#5

2020-11-15 18:32

Allereerst bedankt voor de info en jullie input. Fijn dat jullie dit voor een grote groep mtb’ers doen  

Ik ben bang dat de vernielingen en sabotage aan de track voor een groot deel aan wandelaars is toe te schrijven valt. De gemiddelde MTB’er stapt niet eens van zijn fiets af als er iets op de track licht.


Gast

#6

2020-11-15 18:47

Thanks! Hopelijk is corona snel voorbij zodat men weer alternatieven heeft voor het massaal gebruik van ons gebied. Lijkt de laatste tijd meer op een pretpark dan n natuurgebied he. Soep zal niet zo heet gegeten worden als opgediend. Heb goede hoop dat er een acceptabele oplossing zal komen in de nabije toekomst. Onze gemeente (Woensdrecht) lijkt aan de kant van de fietsers gelukkig, Spijtig alleen dat de routes nu op internet zijn, trekt m.i. te veel toeristen... Dank voor de inspanning mannen, goed bezig
gast

#7 Re:

2020-11-15 19:02

#5: -  

De klassieke wandelaar loopt heus niet met een zak spijkers op zak rond hoor. Misschien buurtbewoners? 


Gast

#8

2020-11-15 20:29

Goed bezig mannen. Gewoon een kleine suggestie: vaste zones waar niet mag worden geMTB duidelijk aangeven, al de rest openhouden, al dan niet met voorrangzones. Als je de Strava-heatmap bekijkt - of via Routes - zie je zo waar MTB'ers sowieso al niet of nauwelijks komen. Sensibilisering van wandelaars, fietsers en paardrijders m.b.t. respect ook erg belangrijk (het is niet omdat er een wandeling is afgepijld langsheen een pad dat het pad enkel voor wandelaars is). Afradend beleid eerst eens mikken op trialbikes - elektrisch en benzine - en moto's/quads. En tijdens corona: boetes uitdelen aan wandelaars die naast elkaar blijven wandelen, waardoor je rakelings langs hen moet, ook al mag je er fietsen.

Gast

#9

2020-11-16 11:59

Ga zo door Bospatsers, wij steunen jullie met je inzet. Weet wel dat de vrijwilligers destijds deze paden mochten maken met voorwaarde dat de rest van het bos afgesloten zou worden voor MTB'ers. Zij zijn hier zelfs voor betaald om hun eigen onkosten te dekken. Ook is toen het vignet al besproken! Alleen heeft de gemeente en het grenspark nooit rekening mee gehouden dat er zo een grote aantrek van onze hobby zou zijn.

Gast

#10

2020-11-17 06:38

Heel gaaf dat je/jullie dit initiatief hebben genomen!

Gast

#11

2020-11-17 11:39

Heren, Van harte bedankt voor het initiatief en de inzet! Wordt ontzettend gewaardeerd! Succes!

Gast

#12

2020-11-17 15:55

Goe bezig mannen , we hopen dat het goed komt mvgr Dirk Daems
Lokale MTB vrienden

#13

2021-01-19 10:34

Het is erg lang stil op de petitie, mail en brieven worden door de gemeente en Grenspark niet beantwoord/gelezen;

onlangs verzonden.

Wij zijn een groepje recreatieve mountainbikers en wandelaars en gaan af en toe is in de bossen rondom de gemeente Woensdrecht fietsen. Hebben ook veel contact met andere fietsclubjes die wat fanatieker zijn. Daarom stellen wij dan ook gezamenlijk deze mail op. Hier horen we dezelfde klachten die jullie waarschijnlijk ook horen en is de onrust wel erg groot.

De grootste aanleiding is dat er door de lokale mountainbikers nooit is gevraagd om de singletracks. Er wordt veel geschreven dat het Vignet het probleem is maar dit is niet het geval. Het gaat erom dat de MTB lussen niet voor de gemiddelde fietser geschikt zijn. Deze paden worden door de gemiddelde MTB’er als leuk beschouwd maar zeer zeker niet noodzakelijk. Ze zijn te technisch, slingerend en vermoeiend en als recreatieve fietser ben je een hinderlijke last voor de rest. De vrijwilligers zijn destijds begonnen met deze routes en nu worden ze zelf ook gestraft, o.a. door het vignet en de verplichte paden. Helemaal in het begin van de aanleg is al aangegeven, bij de vrijwilligers, om deze paden niet te maken omdat het de beleving, van in het bos zijn, weghaalt. Het was echter de afspraak, zodra de paden af zijn gaat de rest van het bos ‘op slot’. Zoals de paden er nu bij liggen is het overigens niet waardig om hier een vignet voor te vragen. Er zijn veel hobbels, en sommige stukken zijn al breder dan een gemiddeld wandelpad.

Wat wij ons ook afvragen is hoe het eigenlijk kan dat dit soort paden toegestaan worden omdat de kans op letsel erg groot is. Overal hebben we NEN normen en RI&E’s om risico’s op verwondingen te verkleinen. Op sommige stukken van de paden zijn situaties waar grote kans is op ernstige verwondingen door valpartijen of andere gebruikers die men niet ziet. Er zijn springbulten met stammen gemaakt en er liggen korte bochtjes onderaan heuvels. Dit is vooral bij beginners (kinderen) en ouderen niet gewenst.

Waarom zijn bestaande (wandel)paden, welke er al jaren liggen, nu MTB paden en deze zijn dan ook nog eens omgetoverd tot éénrichtingspaden? Hier is erg veel verwarring maar ook ergernis door ontstaan. Destijds is de aanleg stopgezet omdat boseigenaren het er niet mee eens waren en de paden illegaal waren. En nu mogen de paden plots wel aangelegd en onderhouden worden. Er is door de aanleg veel bos gesloopt en vernield, dit kan en mag dan wel? Zonder deze paden zag het bos er veel netter uit!

Het argument dat wandelaars, ruiters en joggers ruzie krijgen met MTB’ers is erg kort door de bocht. Dit heb je ook op een fietspad of de openbare weg en daar worden deze groepen ook niet gescheiden. Overigens hebben wij in de afgelopen 30 jaar nooit woorden of ruzie gehad met mede bosgebruikers. Hooguit gemoedelijk wat gepraat als er weinig ruimte o.i.d. aan de hand was. Nu komen we allerlei mensen tegen op paden waar anders niet gefietst werd en nu verplicht is, dit geeft wel wrijving.

De zogenaamde “prof “groepen zijn wel zeer hinderlijk en deze waren er vroeger niet. Door het veelvuldig promoten en marketen van de routes is het nu nog drukker dan ooit en dit komt niet alleen door de Corona! Dit had de gemeente/grenspark kunnen weten want dit is bij vergelijkbare situaties in andere delen van NL ook gebeurt. Dit heeft geresulteerd in zogenaamde trail runners vanuit het hele land en ook België. Zij zijn de fietsers die hun Strava tijden goed moeten maken en onderling een competitie hebben. De recreatieve MTB’er wordt gewoon opzij geduwd als men niet snel aan de kant gaat. Sinds begin december is er onder de MTB’ers daarom ook een flinke onenigheid ontstaan.

"Ons" bos ligt er nu eenmaal, je kan het niet iedereen tot zijn zin maken, maar men gaat nu wel discrimineren t.o.v. de MTB’ers. Het lijkt ook wel of het hele bosgebied een pretpark is geworden met alle bordjes en pijlen! Dit komt het uitzicht van het bos niet ten goede.

Wij zijn van mening dat het beter is om de zaken terug te draaien nu het nog kan. Beter te halve gekeerd dan ten hele gedraaid! De single tracks kunnen waarschijnlijk niet meer gesloten worden, maar het is nu te aantrekkelijk voor mensen van buiten de regio’s om te komen fietsen. Stop daarom met reclame te maken voor de MTB aangelegenheden via kranten, social media e.d. Haal alle bordjes op de lussen weg, maak het weer twee richtingsverkeer en het probleem lost zichzelf op. Dit was vroeger ook zo. Het is leuk dat Woensdrecht de fietsgemeente van NL wil zijn, maar voor je eigen inwoners maak je de vrijheid om te recreëren in de omgeving er niet beter op. De hele situatie in het bos is dan ook door de gemeente en het Grenspark zelf professioneel verprutst.

De grootste ergernissen die wij als recreatieve/lokale MTB’ers ervaren;

Door het verplichten kan men niet van dit pad af om;
•    een sneller stuk naar huis te nemen
•    even uit te rusten op een normaal pad
•    terug te rijden als je fiets schade heeft of stuk is
•    bij een blessure de kortste weg naar huis wil nemen
•    wil je een route die verder van huis ligt nemen, ben je bijna verplicht met de auto naar het beginpunt te rijden

Door het verplichten van de tracks;
•    rijden de langzamere in de weg voor de geoefende fietsers
•    door de drukte is het vaak file rijden met de nodige ergernis
•    zijn er tegenstanders die dit gaan boycotten. Door pamfletten, stickers e.d. in het bos achter te laten. Punaises op de paden strooien, takken op de paden gooien en paaltjes bekladden of weghalen
•    de concentratie fietsers is nu erg op één plaats georiënteerd
•    is het voor de oudere fietsers niet mogelijk om nog ontspannen te fietsen
•    overal staan auto’s geparkeerd waar men normaal naar toe fietst via het bos

De tracks zorgen voor;
•    dat er mensen komen vanuit heel Nederland en Belgie
•    dit de zogenoemde trail-runners en Strava rijders uitnodigt waar de gemiddelde MTB’er niet op zit te wachten
•    de mindere MTB’er wordt opzij geduwd door de zogenaamde Strava rijder. Zij willen en zullen hun rijtijd verbeteren of evenaren. Er zijn zelfs competities onderling gaande
•    door de slingerende situaties en bochten onderaan bergjes (de hogere technische staat), kan dit zorgen voor letsel bij de beginners en ongeoefende fietser
•    beginners en oudere fietsers hebben niets te zoeken op deze paden

Wij houden de voortgang van deze omstandigheden nauwlettend in de gaten en hopen op een gunstige uitkomst voor vooral de lokale mountainbiker/fietser. We hopen dat de mail met aandacht gelezen wordt en bij jullie in goede aarde valt.
Met vriendelijke groet, een paar lokale MTB vrienden

Nie blij

#14 Nie blij

2021-04-26 12:43

Sinds de tracks er liggen is het hele plezante van de mountainbike belevenis eraf. Geen gemoedelijk "tegen" of "achter" hoor je meer. Je wordt nu door de Strava sl*tten brutaal opzij geduwd als je niet aan de kant gaat. Meestal komende uit grote steden van verderweg. Wij fietse meer tussen en langs wandelaars en ruiters dan ooit tevoren met nou, terecht, kwaade mensen. De tracks zijn op sommige plekken veel te breed aan het worden, het bos gaat naar de kl*te, en dit mag dan wel. Het overleg tussen MTB'ers en het grenspark heeft ook geen kans van slagen als ook de actiegroep het gebruik van de tracks niet wil wijzigen. Deze paar vrijwilligers zijn de aanstichters en bepalen nu voor jou en mij hoe en waar in het bos gefietst wordt. Zeer slecht beleid van vooral het grenspark en de vrijwilligers. Er worden veel te hoge boetes uitgedeeld na gelang de overtreding terwijl de handhaving soepel zou zijn. Fijne dooddoener voor onze hobby.




Betaald Adverteren

We zullen deze petitie adverteren bij 3000 mensen.

Leer meer...