zeg nee tegen het pietenpact

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie zeg nee tegen het pietenpact.

geenracist

#2951 Pietenpact tekenaars zijn verkeerd bezig

2016-11-15 18:03

De figuur van Zwarte Piet is net een toonbeeld van integratie van multiracialiteit in een westerse traditie, en belichaamt juist het idee van samenwerking tussen verschillende etnische afkomsten. Zeg nu zelf, wat is er nobeler dan een aantal jonge knapen die een oude man helpen bij werken van liefdadigheid? Daar is niets racistisch aan. Zwarte Piet schrappen geeft enkel het effect dat mensen van verschillende etnische achtergrond die horen samen te leven in dezelfde gemeenschap geforceerd gesegregeerd worden en dus vervreemden van elkaar. Het schrappen van Zwarte Piet geeft met andere woorden het verkeerde voorbeeld.


Gast

#2952

2016-11-15 18:30

zwarte piet MOET zwart blijven.

Gast

#2953

2016-11-15 19:06

Handen af van onze tradities!!!!!!
Meer uitleg hoeft daar niet bij.
Wie zich hieraan stoort gaat maar terug vanwaar hij komt!

Gast

#2954

2016-11-15 19:21

Het is hoog tijd dat Vlamingen opkomen voor hun rechten, waarden en tradities (ook al is het "folklore").

Gast

#2955

2016-11-15 19:33

Waarom moet dat persé nu veranderen?

Gast

#2956

2016-11-15 19:50

Omdat ik het ronduit belachelijk vind.
Dat is een traditie en als de moslims er niet mee kunnen leven.
Moeten ze maar verhuizen naar een land waar ze geen sinterklaas & zwarte piet vieren!

Gast

#2957

2016-11-15 20:50

Het is een mooi Kinderfeestje dat ni mag afgepakt worden. De zwarte Pieten zijn Pieten die mee helpen kindjes blij te maken.
Marc

#2958 Open brief aan de (nieuwe) Buren

2016-11-15 21:29

Beste Wim en sympathisanten, Ik kende jou niet – jouw naam klinkt nochtans redelijk Vlaams – maar het kan niet anders of deBuren zijn van vreemde afkomst. Dit is helemaal geen negatief oordeel; enkel een vaststelling. In de lage landen hebben wij trouwens de gewoonte om nieuwe Buren te verwelkomen. De wereld is nu eenmaal multicultureel en hoe meer diversiteit, hoe meer vreugde. Alle (nieuwe) deBuren moeten wel respect tonen voor onze cultuur en tradities. Dit is de enige juiste logica en anders kunnen we nooit overeen komen. Dit geldt hier, zowel als voor onszelf die naar andere continenten zouden trekken. Bijgevolg kan ik begrijpen dat jullie mogelijks onze cultuur (nog) niet kennen, maar net daarom moet je van een zuiver kinderfeest als Sinterklaas en Zwarte Piet afblijven. U mag zich ook niet voor de kar laten spannen van uw vriend Wouter VB, die ook van vreemde origine lijkt te zijn als we voortgaan op zijn standpunten. Indien u zich eerst terdege had geïnformeerd, zou je geweten hebben dat dit een non issue is waarmee geen enkel normaal kind of volwassene enig probleem ervaart. Mocht het zo zijn dat uw vriend Wouter zich negatief geconnecteerd voelt met de kleur van Zwarte Piet, so what ? Ik was bv dit jaar in Zuid-Afrika waar we shopping deden in een supermarkt. Wij waren de enige blanken daar. Waar waren deBuren om ons gerust te komen stellen ? (hetgeen trouwens hoegenaamd niet nodig was). Nu kijk, dit zijn dus non issues. Maar net in de aanloop naar hét kinderfeest van het jaar stoken jullie doelbewust onrust. Dat is al erger. Nog érger is dat deBuren hierbij een micro-minderheidstandpunt op slinkse en achterbakse wijze proberen op te dringen aan de meerderheid. Hiervoor hebben jullie achter de schermen lobbywerk gepleegd bij winkelketens, tv-zenders en enkele individuele azijnpissers eerste klas. Sommigen zullen hier al heel erg spijt van hebben ondertussen. Maar rekening houden met de mening van de overgrote meerderheid en respect voor de identiteit van een cultuur, zal jullie duidelijk worst wezen. Nog véél érger vervolgens is het feit dat jullie jullie ware aard niet kunnen onderdrukken : wanneer uw website overspoeld wordt met (uitsluitend) negatieve reacties vinden jullie er niets beter op dan die gewoon te verwijderen. Censuur eerste klas. Terzelfdertijd vindt uzelf – Wim Vanzeveren – het nodig om ondanks alle onderbouwd protest aan te kondigen het debat opnieuw te zullen openen na 06 december… We kijken er voorwaar naar uit en de roe staat klaar ! Eigenlijk kunnen we na al het voorgaande enkel besluiten dat het héél moeilijk is om uw afkomst te bepalen. U symboliseert nl racisme, kortzichtigheid, domheid, dictatuur, achterbaksheid en wereldvreemdheid. Ik kan niet anders dan jullie te catalogeren als staats- en cultuurloze deBuren. Ik kan meer bepaald nergens ter wereld een land of continent bedenken waar jullie met een gelijkaardige “schoonheid en wijsheid” welkom zouden zijn. U wel ? Beste nieuwe deBuren, hoe kan je dit nu recht zetten zodat je niet scheef bekeken wordt in onze gemeenschap ? Het beste is m.i. om dat imbeciel Pietenpact, dat polariseert en verzuurt, per direct te begraven en er nooit meer op terug te komen. Indien je dit ook open communiceert, zal je het minste gezichtsverlies lijden. Maar je kan natuurlijk ook volharden en blijven een aanval plegen op de integriteit van onze maatschappij waar jullie alles aan te danken hebben. Of nog : jullie kunnen zich richten op de komende paasklokken en een pact sluiten om bruine en zwarte paaseieren te verbieden ! Je hebt ongetwijfeld toch reeds vastgesteld dat met Pasen donkere paaseieren worden verkocht waarop figuurtjes staan afgebeeld ? Wat moeten de evenbeelden hiervan dan wel denken ?? (sic). Als bovenstaande nog niet duidelijk genoeg is, beste deBuren, besef dan dat jullie zich hier moeilijk kunnen integreren en dat je geen recht hebt om hiervoor ons belastingsgeld aan te spreken. Besef dan ook dat je beter een andere uitdaging zoekt daar we momenteel veel belangrijkere en échte maatschappelijke problemen kennen. Maar vooral : besef dat dit vroeg of laat, maar zeker als een boomerang in uw gezicht zal terecht komen.  

Marc Vandenbroucke (spreekbuis van een meerderheidsforum)


Gast

#2959

2016-11-15 21:38

omdat we in een democratisch land leven en ik mijn stem wil laten horen omdat ik het nl cultuurerfgoed in stand wil houden.

Gast

#2960

2016-11-15 21:45

Zwarte Piet MOET blijven, dit is een Vlaamse traditie en heeft helemaal niets met racisme te maken. Met het Pietenpact wordt racisme net meer aangewakkerd ipv van voorkomen!

Gast

#2961

2016-11-15 22:33

Zwarte piet ziet zwart omdat hij door de schouw komt. Dat was toen ik klein was, 60 jaar geleden zo en dat is nu nog zo. Iemand die iets anders beweert doet de waarheid geweld aan. Afblijven van onze tradities!

Gast

#2962

2016-11-15 23:44

zwarte piet moet zwart blijven , hier in lanaken blijft hij zwart zegd onze burgemeester ,en das geen jassendraaier gelijk die van de antwerp

 

 


Gast

#2963

2016-11-16 05:44

Zielig en bekrompen initiatief..! De vraag is niet waar de duizenden tegenstanders van het Pieten pact aanstoot aan nemen maar in de eerste plaats waar de mensen van De Buren en Het minderhedenforum in Godsnaam aanstoot aan nemen... Als er al sprake is van enig racisme , dan hebben jullie dit in het leven geroepen. Gefeliciteerd mr. Vanseveren en zeldzame sympathisanten...

Gast

#2964

2016-11-16 08:12

Omdat ze van onze traditie's moeten afblijven en het niet racistisch is .

Gast

#2965

2016-11-16 08:21

Omdat ik wil dat mijn kinderen later nog ne echte zwarte piet kunnen kennen!

Gast

#2966

2016-11-16 10:07

Het is een traditioneel kinderfeest,en bij sinterklaas hoort zwarte piet

Gast

#2967

2016-11-16 11:03

Afblijven een een traditie.

Gast

#2968

2016-11-16 11:51

Geen afbraak van ons cultureel erfgoed!!!

Gast

#2969

2016-11-16 12:47

Het verbieden van een zwart-geschminkte Zwarte Piet zal juist racistische reacties uitlokken, met veel kans dat een meerderheid zijn frustratie zal uitwerken in het kieshokje en we hier ook een Trump-effect krijgen.
Laat ons onze eigen tradities behouden!

Gast

#2970

2016-11-16 13:01

Omdat ik vind dat men nu toch wat te ver aant gaan is. Ik ben zeker tegen racisme maar een Zwarte Piet die met de Sint mee gaat en met kinderen grapjes uithaalt zodat ze nog eens goed kunnen lachen vind ik helemaal niet racistisch. De mensen die dit wel vinden moeten zichzelf eens bevragen?

Gast

#2971

2016-11-16 14:25

Een zwarte piet is altijd zonder problemen zwart geweest, mag dus zonder problemen zwart blijven ,,, tegenstanders gelieven zich te onthouden ! :-)

Gast

#2972

2016-11-16 14:26

Tradities moeten blijven
zwarte piet

#2973 Re: Pietenpact tekenaars zijn verkeerd bezig

2016-11-16 14:27

zwarte piet

#2974

2016-11-16 14:29

gaat gaan ja ,  :-)


Gast

#2975

2016-11-16 15:05

Wij hebben onze eigen cultuur en gebruiken.Zwarte Piet moet blijven, hij is geen slaaf, hij is een kindervriend. Moeten wij onze resterende feesten laten aanpassen aan andere culturen???
Eerst geen kruis op de mijter van de Sint, daarna geen kerstboom meer.
Waar zijn ze in ons Vlaanderen mee bezig??
Als wij reageren worden we als racist bestempeld.