zeg nee tegen het pietenpact

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie zeg nee tegen het pietenpact.


Gast

#2851

2016-11-14 15:41

Onze cultuur moet niet onderdoen voor onwetende mensen die geen respect hebben voor een ander zijn/haar cultuur.

Gast

#2852

2016-11-14 15:45

Dat de beleidsmakers zich bezig houden met het "oplossen" van problemen i.p.v. er nog bij te creëren !!!!!

Gast

#2853

2016-11-14 15:53

Omdat ik het belachelijk vind dat zwarte Piet niet zwart kan zijn. Omdat mensen die hier zijn komen wonen daar moeite mee hebben om een belachelijke reden!!!
Ik zeg dan ook: staat een zwarte Piet je niet aan, dan héél snel naar je land van herkomst terug gaan

Gast

#2854

2016-11-14 15:53

Omdat de wereld zuurder en zuurder wordt en dit een kinderfeest moet blijven

Gast

#2855

2016-11-14 15:57

Dit is er echt ver over. De bende "politiek correcten" die dit willen opdringen of meegesleurd zijn door geestverwanten is echt het noorden helemaal kwijt. Wij willen geen stille meerderheid zijn die dit alles zo maar moet slikken! Er over is er over en dit is er ver over. We zullen dit nog eens in herinnering brengen bij de volgende verkiezingscampagne!

Gast

#2856 Re:

2016-11-14 15:59

#2851: -  

 iedereen zijn religie en zwarte piet hoort gewoon bij ons 


Gast

#2857

2016-11-14 16:15

Hebben we echt niets dringenders te doen dan te leuteren over zwarte piet en of hij zwart moet zijn of niet. Dit zal racisme trouwens niet oplossen. Racisme zit bij de mensen ingebakken. Ik ervaar ook racisme van diegenen die zogezegd het slachtoffer ervan zijn. In Maasmechelen zie ik daar dagelijks voorbeelden van. Als iedereen "echt" respect heeft voor anderen en hun bezittingen, betekend dit automatisch dat er geen racisme is. En dat respect ervaar ik bij vele van die zogenaamde slachtoffers helemaal niet aanwezig te zijn.

Gast

#2858

2016-11-14 16:25

Zwarte Piet is een oude traditie, een kindervriend die ze aan het lachen maakt. Het heeft totaal niets met slavernij of racisme te maken.
Gaan we karnaval dan ook afschaffen? Of Sneeuwwitje en 7 dwergen en het boek van Kuifje in Congo uit de rekken halen ????
Het is te belachelijk om te verwoorden !!!

Gast

#2859

2016-11-14 16:49

Ipv naar de "blijde intrede" in Antwerpen te trekken met de kinderen, in het vervolg naar het Wijnegem Shopping Center naar Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten, daar zijn én blijven de échte Zwarte Pieten, zelfs de Nederlanders komen nu naar daar.
Al de rest kan verder d'n boom in !!


Gast

#2860

2016-11-14 16:59

Ik ben opgegroeid met zwarte piet. Er is niks racistisch aan, hij is net als Sinterklaas een grote kindervriend.

Gast

#2861

2016-11-14 17:03

Omdat er zever genoeg is in de wereld! En dat dit nu nog iets is waar de kinderen blij van kunnen worden ipv alle geweld op tv. Zeveraars die niet goed beseffen waar zwarte piet eigenlijk vandaan komt... Ik ga volledig voor een super sinterklaas MET zijn zwarte pieten

Gast

#2862

2016-11-14 17:20

Schandalig dat ze dit racisme noemen... voor de dommerikken: zo zwart als roet van door de schoorstenen te moeten afdalen....heeft niks met racisme te maken!!! Zwarte piet moet blijven!!!!

Gast

#2863

2016-11-14 17:25

is helemaal niet racistisch bedoel geen enkel kind denkt aan slaven enz. onzin!

Gast

#2864

2016-11-14 17:25

aan traditie mag niet geraakt worden en zeker niet aan een kinderfeest, wie daar nie mee akkoord is bolt het maar af

Gast

#2865

2016-11-14 17:27

Hoezo rascime, de pieten zijn allemaal blanken die zwart zijn gesminkt, de zwarte mogen zich van mij gerust blank sminken, ik zal hundaar niet kwaad over aankijken, 

 


Gast

#2866

2016-11-14 17:30

Die mevrous simons heeft heel zeker ook al met haar kinderen naar een sint niklaas intrede geweest, zou ze toen haar kinderen een hand voor hun oogjes gehouden hebben zodat ze geen zwarte pieten konden zien, hipocriete dame, hopeklijk kan ze deze reacties ook lezen


Gast

#2867

2016-11-14 17:36

Er is geen zinnige reden waarom aan deze traditie en ons kinderfeest moet geraakt worden. De claim van racisme is echt nergens op gegrond. Dit is geen issue in Vlaanderen, dus maak er dan ook geen van. Het wordt tijd dat de meerderheid met een gezonde mening ook een zeg kan hebben en zich niet moet plooien naar de grillen van enkelingen, die denken zich aan onze tradities te moeten ergeren.

Gast

#2868

2016-11-14 17:37

Onze waarden moeten blijven , dit hoor je dagelijks.
Zodus moet deze aloude traditie blijven, we hebben ons al genoeg
aangepast aan andere culturen. Aan die tradities valt
ook niet te raken, zoals hoofddoek, onverdoofd slachten enz...


Gast

#2869

2016-11-14 17:40

Tradities zijn er om in ere te houden. En de historische achtergrond is nu eenmaal een feit. Pieten zijn edelen. Het zijn Moren met pluimen op de muts en witte kanten kragen; eens waren zij de koningen van Spanje. En in die hoedanigheid vergezellen zij de Sint. Ze zijn mekaars gelijke en de ene is niet ondergeschikt aan de andere. Bovendien heeft de bruine Pietensnoet ook een praktische kant; Pieten zijn zo een stuk minder herkenbaar... Voor mij geen roet- of regenboogpieten. Zonder Zwarte Pieten geen Sinterklaas en geen Sint zonder zijn trouwe vrienden.


Gast

#2870

2016-11-14 17:46

Omdat ik vind dat tradities moeten blijven zoals ze zijn..

Gast

#2871

2016-11-14 17:47

- De kinderen die nu in het laatste kleuterklasje tot en met het vierde leerjaar zitten geloven, zoals in mijn geval toch was, zeer sterk in Sinterklaas en Zwarte Piet. Als we dat nu plotseling gaan veranderen in een witte piet of een alternatieve piet, wat gaan die kinderen dan wel niet denken? Hoe gaan we aan hen uitleggen dat Zwarte piet ineens een alternatieve piet is? Zij gaan hun geloof daarin verliezen. Iedereen van ons vond de magie rond 6 december toch enorm leuk. En nu wil men dat afpakken van de jonge kinderen van nu?!

- Wij respecteren dat moslims hun Offerfeest, Ramadan en Suikerfeest houden. Wij willen daar toch ook geen verandering in aan brengen. Waarom moet dan een Sinterklaasfeest, een typisch kinderfeest aangepast worden?

- Het is zinloos om te zeggen dat kinderen hierdoor racistisch worden opgevoed. De kinderen leren al vanaf zeer jonge leeftijd dat er mensen bestaan die een andere huidskleur hebben. Dus wanneer kinderen het beïnvloedbaarst zijn, leren ze omgaan met anders gepigmenteerde mensen.

- Zwarte Piet ziet niet zwart omdat hij van andere origine is, maar omdat hij veel door de schouw springt. Dus Zwarte Piet ziet zwart van het roet. Volgens aflevering 14 van Dag Sinterklaas gaat dit roet er niet meer af en is Zwarte Piet wit onder zijn zwart.

- Het Sinterklaasliedje ‘daar wordt aan de deur geklopt’ vermeld ook dat Zwarte Piet zwart als roet is.

- Sinterklaas en Zwarte piet zijn cultureel erfgoed.

- Als men een zwarte piet laat komen, dan gaan de kinderen de piet zeer zeker niet herkennen. Maar als we een alternatieve of witte piet moet laten komen, dan is de kans veel groter dat de piet herkent wordt en dan ontdekken de kinderen al veel vroeger dat dit niet kan.

Gast

#2872

2016-11-14 17:51

Waarom moeten wij onze eeuwen oude tradities altijd maar inleveren? Blijf met je handen van onze Sint en Pieten af!! Ik begin mij stilaan in dit apenland enorm te ergeren. Schapen slachten, dat mag, hoofddoeken geen probleem.... wie is hier de racist? Ik denk het origine dat hier is bijgekomen en zich niet wil aanpassen aan onze traditie of feestdagen. Duidelijk tegen de blanke!!

Gast

#2874

2016-11-14 17:59

Omdat zwart is van Roet! Maar hij meent het wel goed! En omdat de mensen die dit zich negatief aantrekken en negatief in de aandacht plaatsen misschien ook eens na kunnen denken wat zij kunnen doen aan hun negatieve houding! Als zij zich "beschaamd" voelen omdat zwarte piet dezelfde huidskleur heeft als hen... is dit dan niet veel eenvoudiger om hun mening hierover te herzien en hier een positief beeld van proberen te krijgen, ipv een diepgewortelde traditie te gaan ompolen naar iets waar zij minder door geraakt voelen...

Gast

#2875

2016-11-14 18:03

Omdat het de spuitgaten uitloopt. Waarom moeten we de tradities die al jaren bestaan afschaffen.Hebben wij dan niets meer te zeggen!!!!!