RED HET NEERHOF

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie RED HET NEERHOF.

Neerhofwatcher sedert 40 jaar.

#51 Re:

2011-06-10 14:02

#16: Karel DR -

Deze actie is geen paniek, want in de beslissing staat letterlijk dat de boerderijfunctie wordt afgebouwd....om er voor de Brusselse jeugd speelpleinen en een speelbos van te maken.

Bert

#52 Re: Re:

2011-06-10 14:09

#44: - Re:  

 Beste Karel,

ik word heel verdrietig van uitspraken als 'nu mogen kinderen soms niet op het gras omdat het later moet afgemaaid worden om als hooi te dienen' en 'kinderen moeten soms stil zijn om de varkens geen stress te bezorgen', gelezen in Het Nieuwsblad van 19/05/2011. Als je niet met het nodige respect naar de boerderij (dieren, mensen, gebouwen, sfeer, ...) komt, dan kan je beter naar een speelbos, plein, park, stad, .... gaan. In bovenstaande citaten lees ik enkel dat kinderen onbegrensd hun willetje mogen doen. Als Het Nieuwsblad in zijn artikel toch woorden verdraaid zou hebben, wens ik graag te horen wat De Heer De Lille nu wel precies wil zeggen.


Gast

#53

2011-06-10 19:13

Het Neerhof moet er zeker blijven.

Gast

#54

2011-06-10 20:01

red de dieren
gast

#55 Re:

2011-06-10 20:19

#29: -

Dat zou een super initiatief zijn !

Want de Brusselse jeugd ... iedereen weet wat daar van komt !

NAN

#56

2011-06-10 20:51

"De landbouwactiviteit komt onder druk van andere maatschappelijke sectoren, onder meer door de groeiende competitie om grond. Wij zijn een dichtbevolkte en sterk geïndustrialiseerde regio, waarin een groeiend aantal mensen het platteland uitsluitend als een bron van recreatie ziet." Dit zijn niet mijn woorden, maar wel die van Piet Vanthemsche van de Belgische Boerenbond in Knack 23 van deze week. Misschien wat groots gezien, maar toch wel een koepel waaronder ook deze 'heroriëntatie ' van Het Neerhof kan vallen. Ervaringsgericht leren in een authentieke ( lees: echte ) boerenomgeving is de Brusselse schoolkinderen niet langer gegund omdat er plaats moet gemaakt worden om diezelfde jeugd een recreatieve (= vrijetijds)omgeving te geven...
de groene knikker

#57

2011-06-10 23:21

Na Renault Vilvoorde een nieuw sociaal bloedbad Neerhof Dilbeek ???
Ik lees in enkele reacties dat de mensen van het Neerhofteam voor voldongen feiten worden gesteld. Als politiekers nog niks geleerd hebben uit het verleden, wat is hun politieke geloofwaardigheid dan nog waard ??? Vanuit het niets worden beslissingen genomen die schoorvoetend en met schaamrood op de wangen (dat hoop ik tenminste als ze enige empatie hebben) kenbaar worden gemaakt. Open communicatie is duidelijk niet hun beste kant, het is een schandaal dat al deze medewerkers samen met hun gezinnen het slachtoffer worden.
Hopelijk krijgen zij de steun vanuit de juiste hoek, wordt de kinderboerderij-functie niet gemarginaliseerd (zie ook beslissingen ivm kinderboerderijen in andere steden).
Geef kinderen de mogelijkheid de basis van onze voedselketen te leren kennen door zelf te beleven, te ervaren...

Gast

#58

2011-06-11 08:48

Vroeger werden de meeste kinderen groot gebracht op een boerderij. Nu denken sommige kinderen dat chocomelk van de bruine koeien komt en bruine eieren van bruine kippen en dan nog gezwegen van de graangewassen. Dus handen af van het Neerhof.

Gast

#59

2011-06-13 10:25

mensen die zo hard werken kun je niet zomaar iets moois afnemen!!

Gast

#60 Re: beweerd moet men hier schrijven als beweert, met t!!

2011-06-13 11:16


Gast

#61

2011-06-13 18:58

het neerhof moet blijven!

Gast

#62

2011-06-13 19:59

een échte boerderij in de rand, in het groen. Dààr houden kinderen van! en hun ouders natuurlijk ook.

Gast

#63

2011-06-13 23:03

Als "oud-directeur" van de lageres school St.-Pieter in de Dr. Jacobsstraat 49 te Anderlecht wil ik gewoon vermelden dat onze leerlingen tijdens mijn directieperiode enorm veel plezier hebben gehad aan het Neerhof. Zij hebben er ook veel geleerd over... de natuur en het leven!!!

Gast

#64

2011-06-13 23:26

Zeer goed initiatief. Mijn kinderen zijn naar het Neerhof geweest vroeger en nu 15 jaar later halen ze nog geregeld herinneringen op over deze vakanties ! Ze betreuren altijd dat ze niet meer of langer konden gaan ! Dus het Neerhof als boerderij zeker behouden !!!!!

Gast

#65

2011-06-14 10:49

waarom veranderen wat goed is?

Gast

#66

2011-06-14 11:18

Het is een leerrijke en interessante ervaring voor de kinderen. De kinderen uit de stad komen nauwelijks in contact met het leven op de boerderij en het platteland. Zij hebben dat nodig voor hun verdere functioneren en ontwikkeling in de maatschappij.

Gast

#67

2011-06-14 23:03

Het neerhof moet bliven zoals het is. De kleinsten leren heel veel wanneer zij het neerhof bezoeken.

Het moet natuur blijven en geen speelplein voor Brussels jeugd. Waar gat de jeugd dan van Dilbeek die daar in de omgeveing wonen. Blij met je handen van het neerhof

Gast

#68

2011-06-15 09:27

Laat onze dieren nog diren zijn en kinderen ..laat die genieten van de natuur..!!!

Gast

#69

2011-06-15 10:57

Dilbeek is een Vlaamse gemeente, toebehorend tot Vlaanderen. Het is uitgesloten dat de Brusselaar in Dilbeek weer opnieuw faciliteiten krijgt. Er zijn genoeg alternatieven in Bruseel en zijn randgemeenten. Het Neerhof is een uniek sociaal gegeven die kinderen bepaalde waardes meegeeft. Laat het ons zo houden.

Gast

#70

2011-06-15 18:25

Kan de gemeente Dilbeek de boerderij niet aankopen voor het Vlaams Gewest, dan kunnen de Vlaamse Brusselaars ook nog blijven komen met hun kinderen.

Gast

#71

2011-06-15 22:26

Ik begrijp dit niet, het Neerhof moet blijven bestaan zoals het al jaren bestaat. Het nederlandstalig karakter moet ook blijven bestaan. Véél succes

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2011-06-17 01:33



Gast

#73

2011-06-18 22:08

Voor de dieren en een samenwerking van mens en natuur!!

Gast

#74

2011-06-19 22:16

Het Neerhof is een fijne locatie met zeer lieve en gemotiveerde mensen die er hun levenswerk van maken.Ik zie geen enkele reden waarom het zou moeten verdwijnen

Gast

#75 Re: RED HET NEERHOF

2011-06-19 23:32

#16: Karel DR -

Beste Karel,

Jeugdbewegingen horen thuis in jeugdhemen, jeugdverblijfcentra enzovoort. Ik heb meer dan 20 jaar actief jeugdkampen georganiseerd en zit momenteel nog steeds in de beheerraad van één van 's lands grootste jeugdwerkingsorganisaties. Als een educatief project (uit populisme, vroege verkiezingskoorts...) moet worden opgeofferd om scouts en chiro tevreden te stellen, dan is men toch niet goed bezig. Het Neerhof kan door een groep "bezocht" worden als activiteit (excursie), maar kan onmogelijk dienen als verbljfplaats. Deze beslissing zou zeer oneervol zijn tegenover elk pedagogisch project dat nog wordt uitgewerkt.

U en helaas ook dhr. De Lille hebben het mis als er gesteld wordt dat het kind centraal moet staan in het Neerhof. Het is de natuur en de actieve beleving ervan die centraal staat.

Ik ben ten zeerste ontgoocheld in uw uitspraak waarvan geen enkel argument doordacht blijkt. Een degelijk policius onwaardig! Ik ben evenzeer teleurgesteld in "Groen" die het groen gezwind opzij wil plaatsen om tegemoet te komen aan een vraag die niet past in het correcte kader.

Ik hoop dat dhr. De Lille zijn verstand zal gebruiken zodat de zijn geloofwaardigheid niet verder aangetast wordt.

 

Met vriendelijke groet

P.M.