tijdelijke huisvesting van statushouders Den Hoorn MD (asielzoekers)


Gast

#226

2015-10-14 11:23

Ik heb een hekel aan asielzoekers/buitenlanders.
Bezorgde bewoner

#227 Re: Re:

2015-10-14 11:38

#204: - Re:  

 Wat is de facebookpaina???? 


Gast

#228 Ongeloof!!

2015-10-14 11:47

Waarom niet eerst overleg, inspraak van de omwonende?

Gast

#229 Re: Facebookpagina aangemaakt

2015-10-14 11:57

#205: Daisy - Facebookpagina aangemaakt 

 Hoi Daisy, de Facebookpagina is niet te vinden.


Gast

#231 Re:

2015-10-14 12:48

#219: -  

 Omdat ze er zelf niet wonen kunnen de raadsleden lekker lullen, maar wij zitten er mee. Nu proberen ze het nog te matigen met 100 asielzoekers maar zodra ze hun familie hierheen halen wordt het pas echt feest. Ze vermenigvuldigen zich als konijnen, dus binnen no time hebben we er duizenden in Den Hoorn. 


Gast

#232 Re: Re:

2015-10-14 12:59

#225: - Re:  

 Nee hoor, de plek die aangewezen wordt is Den Hoorn, het speelveldje ligt in Delft 

gast

#233

2015-10-14 13:03

Rijk: Snel meer capaciteit voor huisvesting vergunninghouders

Het Rijk neemt maatregelen waardoor gemeenten voor de huisvesting van vergunninghouders sneller extra capaciteit kunnen realiseren. Zo zal het Rijksvastgoedbedrijf leegstaande gebouwen die voor de verkoop bedoeld zijn ter verhuur gaan aanbieden aan gemeenten. In deze panden kan na ombouw (onzelfstandige) woonruimte worden gerealiseerd.

De ministerraad heeft op voorstel van minister Blok voor Wonen en Rijksdienst ingestemd met het gebruik van een wettelijke experimenteerbepaling waardoor corporaties het beheer en exploitatie van deze panden kunnen verzorgen. De huidige wetgeving staat niet toe dat corporaties panden exploiteren die ze niet in eigendom hebben.

Het Rijk ondersteunt met de maatregelen de gemeenten bij het invullen van hun taakstelling voor het huisvesten van vergunninghouders. De extra mogelijkheden moeten de druk op de bestaande voorraad sociale huurwoningen verlichten. Ook wil het kabinet voorkomen dat de huisvesting van vergunninghouders leidt tot langere wachttijden voor andere woningzoekenden. De maatregelen komen bovenop al lopende initiatieven en verkenningen.

 

Genoeg leegstaande panden in Midden Delfland lijkt me!

- Nutteloos leegstaande panden worden gebruikt, voorkomt verpaupering.

- Geen lelijke portcobabins achtige wijken waar omwoners niet blij van worden.

- Investering zal waarschijnlijk lager uitvallen dan wanneer er 'woningen' geplaatst moeten worden waarbij zij het geheel willen inpassen in de omgeving met groen, recreatie etc. 

- Minder geld verspilling; bestaande panden kunnen waarschijnlijk met kleine aanpassingen geschikt gemaakt worden. Wat gebeurd er met de portocabins o.i.d. zodra de statushouders hun plek in de maatschappij hebben gevonden en deze dus niet meer nodig zijn? Weggegooid?

- Alle kavels bedoeld voor woning blijven beschikbaar om te bouwen. Op deze manier kunnen hier eventueel sociale huur woningen gebouwd worden waarin de statushouders, verspreid over de kernen, hun intrek kunnen nemen.

gast

#234

2015-10-14 13:04

Huisvesting asielzoekers met verblijfsvergunning

Asielzoekers met een verblijfsvergunning gaan deel uitmaken van de Nederlandse maatschappij. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) wijst deze vergunninghouders toe aan gemeenten. Gemeenten moeten hen passende woonruimte aanbieden.

COA wijst vergunninghouders toe aan gemeenten

De Rijksoverheid bepaalt elk half jaar het aantal vergunninghouders dat gemeenten moeten huisvesten. Grotere gemeenten moeten meer asielzoekers huisvesten dan kleinere gemeenten.

Aan de hand van de gesprekken met de vergunninghouder stelt het COA een informatieprofiel op. In dit document staat informatie die belangrijk is voor de huisvesting in de gemeenten, zoals:

  • grootte van het gezin;
  • land van herkomst;
  • taal;
  • opleiding;
  • werkervaring;
  • eventueel doktersadvies.

Op basis van het informatieprofiel koppelt het COA asielzoekers met een vergunning aan gemeenten.

Tijdsduur huisvesting

Het COA heeft 14 dagen de tijd om een vergunninghouder aan een gemeente te koppelen. Ook maakt het COA binnen 14 dagen het informatieprofiel. Gemeenten hebben gemiddeld 12 weken de tijd om woonruimte te vinden en de verhuizing te regelen. Voor woonruimte maken zij vooral gebruik van het woningaanbod van sociale huurwoningen van woningcorporaties.

Zelf woonruimte kiezen

Een vergunninghouder mag ook zelf naar woonruimte zoeken. Maar hij heeft alleen recht op voorrang bij huisvesting in de gemeente waaraan het COA hem koppelt.


Gast

#235

2015-10-14 13:05

"In januari komt de wethouder met een nieuw plan over andere locaties, intussen wordt de locatie kreekzone verder uitgewerkt" kortom we hebben dus gisteravond NIETS bereikt. De kreekzone gaat dus gewoon door ( in januari staan die containers er vast al) en dan krijgen we te horen op welke locaties ze gewoon verder gaan met herbergen van gelukzoekers. In plaats van de kreekzone vervangen voor een andere locatie, komen er gewoon nog een paar locaties bij in januari. Ondanks bijna 1000 handtekeningen heeft gemeente Delfland gewoon schijt aan ons. Dag Den Hoorn, Dag leuk dorp. 

gast

#236

2015-10-14 13:11

Vandaag al meerdere lui van de gemeente over de GEHELE kreekzone zien lopen met stokken, meetaparatuur en fotocamera's. Ook regelmatig een busje voorbij zien rijden van de gemeente Midden Delfland. Ze hebben nogal haast..!!


Gast

#237

2015-10-14 13:28

Wil geen asielzoekers in het dorp
Bezorgd!

#238

2015-10-14 13:31

Beste allen,

fijn dat iedereen hier zijn mening uit maar op deze wijze gaan we niks bereiken!! We moeten met zijn allen sterk staan. Protesteren noem het maar op! 

Als we nu niks doen wordt er binnenkort al gewoon gebouwd en zoals eerder aangegeven zullen misschien meerdere opties bekeken worden maar het is dan wel erg makkelijk ok gewoon iedereen in de kreekzone te plaatsen omdat ze daar nu eenmaal al voorzieningen getroffen hebben! 

Wat mij nog meer verbaasd is dat er wel snel voorbij wordt gegaan aan de tijdelijkheid.. Niemand garandeert ons dat over 7 jaar de kreekzone alsnog wordt gebruikt voor het oorspronkelijke doel!

kortom, niet alleen maar je mening delen, kom in actie!! 


Gast

#239

2015-10-14 13:36

Mijn ouders wonen er pal naast en ik erg dichtbij.
Ik voel me bij de actie om asielzoekers tijdelijk op deze plek te huisvesten niet veilig.

Gast

#240

2015-10-14 13:41

Was erg geïnteresseerd in een huis op het nieuwe lookland. Dit ligt er direct naast, dit zet me wel aan het denken.

Gast

#241 Re:

2015-10-14 14:04

#233: gast -  

 en hoelang denk je dat die asielzoekers hiermee tevreden zijn? Ik geef je een maand, dan gaan ze de straat op om te protesteren dat ze geen privacy hebben, het koud hebben, geen eigen woning hebben.


Gast

#242

2015-10-14 14:17

Eerst een besluit daarna een melding wat kan je er dan nog tegen doen. Lekker democratisch besloten. Waar gaan we heen met ons nederland
rens

#243 Re: ook

2015-10-14 14:30

#5: -  

 Tja, ook mensen die niet in een nieuwbouwhuis wonen vragen niet om deze maatregel. Dus dat lijkt me geen argument tegen de komst van de porta cabins. Of zou het beter staan in een oudere wijk???


Gast

#244 harnaschpolder

2015-10-14 14:30

heb gemeente delft gebeld omdat ik in de harnaschpolder woon....om te kijken of hun kunnen helpen en aan de gem MD willen vragen of ook wij betrokken worden..maar daar willen ze niks van weten..terwijl wij omwonenden zijn..misschien handig als meer mensen bellen..in je eentje bereik je niks


Gast

#245 Re:

2015-10-14 14:30

#236: gast -  

 precies, en daarom gaat de wethouder pas in januari verder vergaderen. Dan staan inmiddels die spoeglelijke dozen in onze woonwijk en kunnen we er niets meer tegen beginnen.


Gast

#246

2015-10-14 14:35

Geen enkele consideratie vanuit de gemeente richting inwoners. Hautain bestuur.


Gast

#247

2015-10-14 14:50

Arnoud bedankt dat je met je vriendelijke glimlach vele mensen ontevreden stemt maar ja joh wat kan het jou schelen jij zit er keurig bij en heb er totaal geen last van dus wat maakt het uit he met al je raadsleden heb ik maar 1 advies neem ze in huis 


Gast

#248

2015-10-14 16:20

niet goed, al deze, vooral mannelijke asielzoekers. Waar zijn alle vrouwen, kinderen en ouderen? Ik wil ze liever niet in de buurt hebben, eigenlijk helemaal niet in nl.

Gast

#249

2015-10-14 17:02

Zit niet te wachten op een azc in de buurt. Ook voor onze kinderen etc

Gast

#250

2015-10-14 17:09

erg asociaal hoe gemeente omgaat met de huisvesting van deze statushouders. Pal naast een parel van een nieuwbouwwijk. Er is geen werk en er zijn geen woningen. Geen plaats voor statushouders dus!