Roep de afbraak van het onderwijs Frans een halt toe!


Gast

#51

2015-04-21 19:45

Als oud-docente Frans ben ik het helemaal eens met deze petitie!

Gast

#52

2015-04-21 19:49

Omdat ik het van kortzichtigheid vind getuigen dat men in het onderwijs van mening lijkt te zijn dat er voor de Franse taal en cultuur, waar ook een groot deel van onze cultuur op gestoeld is, geen of nauwelijks ruimte meer is. Daarbij is het ook economisch gezien niet erg slim om het Frans niet meer de aandacht en de plaats te geven die het nodig heeft.

Gast

#53

2015-04-21 20:17

Omdat deze plannen natuurlijk van de zotte zijn

Gast

#54

2015-04-21 20:43

Frans moet blijven bestaan, het is een verarming van ons onderwijs en onze cultuur om deze prachtige taal af te schaffen.

Gast

#55

2015-04-21 22:11

Communiceren over de grenzen wordt juist steeds belangrijker.

Gast

#56

2015-04-21 23:43

De meertaligheid van de Nederlanders dwingt respect af in het buitenland. Het opent vele deuren. Het is kortzichtig om op het onderwijs in het Frans te bezuinigen. De prijs van de wederopbouw in twintig jaar wordt vele malen hoger! Om maar niet te spreken van de politieke kosten voor de diplomatie en het zakenleven in Afrika. Heel dom

Gast

#57

2015-04-21 23:56

Het is een schande zoals het Nederlandse onderwijs wordt afgebroken. Op de H.B.S. leerden wij Nederlands, Frans, Duits en Engels. Waarom kan dat nu niet?
Het is tenen krommend als je tegenwoordig mensen op TV en radio de vreemde talen hoort spreken. Vaak maken zij zichzelf belachelijk.

Gast

#58

2015-04-22 05:52

Allereerst omdat de afbraak van het Nederlandse onderwijs een halt toe moet worden geroepen. Daarnaast omdat ik zelf een langlopende liefdesrelatie heb met de Franse taal. Zoiets moois hoort niet in het verdomhoekje.

Gast

#59

2015-04-22 06:34

De Franse taal is een van de wereldtalen. Bovendien is het de taal die in het favoriete vakantieland van de Nederlanders wordt gesproken. En de taal van een 'buurland'. Wij spreken ook Duits als het half kan en Engels (met de paplepel ingegoten). Waarom dan geen Frans om met de zuiderburen (Walen en Fransen) te kunnen converseren? In het voorjaar wordt Amsterdam overspoeld door nieuwsgierige Fransen die onze grachten komen bekijken. Redenen te over voor ons om onze buurstaten op peil te houden.

Gast

#60

2015-04-22 08:05

Omdat ik - na 33 jaar lesgeven in dit mooie vak - Frans niet graag zie wegkwijnen op / verdwijnen in de lessentabel!

Gast

#61

2015-04-22 09:21

Als voorzitter van de sectie Frans van het Sint-Janscollege in Hoensbroek heb ik helaas de laatste 2 jaren tevergeefs gepoogd de urenreductie in de lessentabel ( in de 3e klas van 3 naar 2 uren) tegen te houden. Ik constateer nu al een schrikbarende afname van het aantal leerlingen dat Frans in de bovenbouw kiest zowel op Havo als op VWO. Als deze tendens zich voortzet, verwacht ik dat het vak uiteindelijk zal verdwijnen, zeker op Havo.
Ik ben het volledig eens met de onderbouwing van de petitie.

Francine Schrevel

Gast

#62

2015-04-22 10:57

Omdat ik vaststel dat mijn kleinkinderen veel minder Frans kennen dan wij op hun leeftijd.

Gast

#63

2015-04-22 11:16

Als Frans straks een keuzevak is, dan valt te voorspellen dat veel leerlingen er niet voor zullen kiezen. Als in mijn schooltijd wiskunde een keuzevak was geweest, dan had ik er nooit voor gekozen, om maar te zwijgen over muzikale/culturele vorming en het lezen van een Nederlandse boekenlijst. Achteraf ben ik blij dat ik die keuzes toen niet mócht maken, en dat er destijds nog verstandige beleidsmakers waren die wisten wat goed was voor mij, voor mijn loopbaan, voor de Nederlandse cultuur én voor de economie. In het kader van het rendementsdenken zou ik daarom het vak Frans handhaven zoals het nu is.
 
Veuillez recevoir mes plus cordiales salutations,


Gast

#64

2015-04-22 13:00

Ik vind het een verarming van de samenleving en Frans is een taal die we machtig moeten blijven. Wij Nederlanders mogen niet deze kans op de wereldmarkt laten liggen, om in de handel enz mee te kunnen blijven participeren.

Gast

#65

2015-04-22 16:02

Als lerares Frans vind ik het belangrijk, dat het vak blijft bestaan. Het is goed om de taal van je buurlanden te spreken. Heel veel Nederlanders gaan op vakantie naar Frankrijk. En ook voor de Nederlandse economie, voor alle bedrijven die zaken doen binnen de Benelux en met Frankrijk is het belangrijk. Ook zijn veel Frans sprekende Afrikaanse landen erg in opkomst, dus om daar in de toekomst zaken mee te kunnen doen, is het erg nuttig. En gewoon sowieso voor je algemene taal en cultuur ontwikkeling. Onze cultuur en taal is daar grotendeels op gebaseerd. Ook is onze meertaligheid een pré om dingen voor elkaar te krijgen en dwingt het respect af in het buitenland. 


Gast

#66

2015-04-22 16:17

Afbraak van het Frans als belangrijke Europese/wereldtaal is een enorme verschraling!!

Gast

#67

2015-04-22 16:35

Steunen van collega docenten

Gast

#68

2015-04-22 20:09

frans is niet alleen mondiaal, maar ook in een europa een veel gesproken taal... engels en duits zijn zo verwant aan nederlands dat begrijpen van gesproken woord redelijk gemakkelijk is.
zonder basiskennis van frans is er voor de gemiddelde verstaander geen touw aan vast knopen ( geldt overigens ook voor spaans ).

Gast

#69

2015-04-22 20:29

Het gaat er niet eens om dat het Frans een mooie taal is, het gaat er om dat het Frans noodzakelijk is in een handelsland als Nederland. Ook bij de politie, het leger en waar je ook kijkt is behoefte aan mensen die Frans spreken. Het onderwijs in Nederland is vooral gericht op techniek en zoals we nu al feitelijk kunnen zien levert dat niet alleen maar winst op maar juist ook verlies door het gebrek aan Franstaligen.

Gast

#70

2015-04-22 20:50

Heb ik net mijn graad behaald, kan ik niet aan het werk als docent Frans! Door het schrappen van dit vak, gaat niet alleen de kennis van de taal verloren, maar ook de kennis van cultuur en literatuur, die je als docent zo graag wilt delen met je leerlingen om hen te vormen tot wereldburgers. Het Engels alléén is hiervoor zeker niet toereikend!


Gast

#71

2015-04-22 20:57

Het Frans mag niet verdwijnen. Frankrijk is nog steeds vakantieland nr 1, Frans wordt in ons buurland gesproken. Frans is een ingang voor Spaans, Italiaans. Onmisbaar in het bedrijfsleven!

Gast

#72

2015-04-23 06:48

Frans is een belangrijke Europese taal. Mijn broer woont in Frankrijk, Frankrijk is vakantieland. het Frans is een taal uit de romaanse talengroep.

Gast

#73

2015-04-23 06:54

Een fransman spreekt slecht engels en is zeer opgelucht als zijn hollandse handelspartner frans spreekt, je deal is al voor 50 pc binnen, nu nog een goed diner en je bent klaar.

Gast

#74

2015-04-23 07:19

Omdat ik het dramatisch vind dat het onderwijs zo uitgekleed gaat worden.

Gast

#75

2015-04-23 08:05

Frans is een belangrijke cultuurtaal, waar al op jonge leeftijd tijd en energie in gestopt moet worden, wil men er enig begrip van krijgen. Ergo: Frans moet (naast Engels, Duits en Spaans) voor elke leerling tot de normale keuzemogelijkheden blijven behoren op elke middelbare school!