Roep de afbraak van het onderwijs Frans een halt toe!


Gast

#101

2015-05-09 12:44

ik ben fransman

Gast

#102

2015-05-09 17:44

Ik vind dit een heel goede actie. Het Frans moet absoluut in het onderwijs blijven voor de redenen die jullie in jullie tekst aangeven. We wonen heel dicht bij de grens met België (Wallonië) en horen heel veel Frans op straat, het is nuttig om in Limburg Frans te kennen.
Bovendien is de kennis van vreemde talen erg belangrijk bij sollicitaties.
Ik hoop dat deze petitie zal helpen!

Gast

#103

2015-05-09 20:20

Supprimer le français... quelle drôle d'idée!

Gast

#104

2015-05-10 13:12

mijn eerste baan kreeg ik enkel en alleen maar omdat ik de Franse taal beheerste. Men schreeuwde om mensen met deze vaardigheid en nog steeds !

Gast

#105

2015-05-11 08:23

Ik heb mijn hele leven, zowel privé als beroepsmatig, profijt gehad van het goede frans dat ik op mijn middelbare school kreeg.

Gast

#106

2015-05-11 09:31

Frans is mijn tweede taal, het groeiende gebrek aan kennis daarvan in Nederland is mij al jaren een grote zorg.

Gast

#107

2015-05-11 09:51

In 2000 ben ik gehuwd met een Française. Ik leerde haar in 1995 kennen in Frankrijk. Dat was in het dorp Carquefou bij Nantes waar het dorp Eersel bij Eindhoven een vriendschapsband (jumelage) mee heeft. Gelukkig sprak ik toen al Frans omdat ik Frans had gekozen in mijn eindexamenpakket VWO in 1993.

Er zijn in 2006 en in 2010 twee kinderen geboren uit mijn huwelijk. De kinderen voed ik tweetalig op met mijn vrouw. Mijn kinderen leren momenteel op zaterdagochtend ook Frans praten bij Francofilous www.francofilous.nl. Mijn dochter is nu 8 en mijn zoon is 4.

Zelf was ik van 2002 t/m 2008 docent Frans voor VMBO, HAVO en VWO in de plaats Weert. Vanaf 2008 ben ik actief als freelance (beëdigd) vertaler Nederlands-Frans en Frans-Nederlands www.vannispen.org

Als ik op mijn middelbare school van 1987 t/m 1993 niet had kunnen kiezen voor het vak Frans dan zou mijn leven compleet anders gelopen hebben en dan zou mijn vrouw nog in Frankrijk wonen en mijn twee kinderen hadden dan nooit bestaan...

Gast

#108

2015-05-11 13:05

Oui, ook economische redenen zijn het waard vermeld te worden, maar het leren van de taal en cultuur stelt je juist ook in staat je in te leven in de ander en uiteindelijk te reflecteren op je iegen identiteit. Zijn dat geen waardevolle componenten die we mogen vermelden bij het verdedigen van ons vak? En bovendien maakt het leren van een taal je ook slimmer doordat je altijd op zoek moet naar oplossingen. Slechts de economische motieven noemen is mijns inziens teveel meegaan in (en toegeven aan) het rendementsdenken van managers die ervoor pleiten maar geen Frans meer te laten doceren.

Gast

#109

2015-05-11 20:53

Een verbeterde economie voor de Aziatische landen: een begin van een betere en meer evenwichtige wereldsamenleving? Dat niet zonder de Afrikaanse landen! En daarvoor is Frans hard nodig. Laten we ons hard maken via de mooie taal Frans voor een gelijkwaardige afhankelijkheid tussen landen in handel en politiek.

Gast

#110

2015-05-11 23:11

Frans moet blijven als vreemde taal in het voortgezet onderwijs.

Gast

#111

2015-05-12 05:19

Nederland is groot geworden door handel. Daar heb je talen voor nodig, ook Frans.

Gast

#112

2015-05-12 06:04

Ik hoor al jaren van collega's van andere scholen dat het vak Frans bedreigd wordt: minder uren of zelfs helemaal afgeschaft als examenvak. Onverstandig, gezien onze handelsrelaties met Franstalige landen.

Gast

#113

2015-05-12 06:35

Ik ben zelf docent en kan niets anders dan beamen wat er in de petitie staat!

Gast

#114

2015-05-12 08:59

Ik ben docent Frans en de afbraak gaat mij aan het hart.
Ik geef nu al regelmatig les aan volwassenen die vanuit hun bedrijf de Franse taal moeten beheersen en dat op school niet voldoende hebben geleerd.

Gast

#115

2015-05-12 11:26

de Franse taal is zo belangrijk voor de toekomst, voor de economie, zeker als Nederland,,kleine land en internationale georienteerd.

Gast

#116

2015-05-12 12:12

De Franse taal wordt bijna overal op de wereld gesproken. Onze leerlingen hebben de kans om deze mooie taal te leren op school. De meeste leerlingen vinden de Franse taal leuk en ze willen het graag leren. Wat mij betreft kan de Franse taal op alle niveau's van het VO aangeboden kunnen worden.

Gast

#117

2015-05-12 17:33

Om verdere afbraak van het vak Frans een halt toe te roepen. Vreemde talen zijn gewoon onmisbaar voor een klein handelsland als Nederland.
Inky
Gast

#118

2015-05-12 18:47

Op mijn school wordt het Frans zo langzamerhand afgeschaft.Te duur door te weinig animo.Dit jaar twaalf eindexamenkandidaten.Volgend jaar nog een eindexamenklas en Frans in klas 1 tl voor leerlingen die na leerjaar 1 naar de Havo gaan. Geen klas 2 en 3 Frans meer vanaf schooljaar 2015-2016.Men heeft geprobeerd om het vak zo lang mogelijk te handhaven; in het bijzonder omdat ik het altijd met hart en ziel heb gegeven.Helaas is de koek nu nagenoeg op.


Gast

#119

2015-05-12 21:14

Het is fijn en handig om je in meerdere talen verstaanbaar te kunnen maken en veel mensen spreken al Engels als tweede taal, veel minder Frans. Als je dus (ook) Frans spreekt is dat extra handig. Het kunnen Frans spreken (en lezen) opent ook een nieuwe bibliotheek met Franse boeken (niet alles wordt in het Nederlands vertaald). Bovendien is het een taal die erg mooi klinkt, maar dat is persoonlijk.

Gast

#120

2015-05-12 23:14

Prachtige taal

Gast

#121

2015-05-13 14:03


In 2000 ben ik gehuwd met een Française. Ik leerde haar in 1995 kennen in Frankrijk. Dat was in het dorp Carquefou bij Nantes waar het dorp Eersel bij Eindhoven een vriendschapsband (jumelage) mee heeft. Gelukkig sprak ik toen al Frans omdat ik Frans had gekozen in mijn eindexamenpakket VWO in 1993.

Er zijn in 2006 en in 2010 twee kinderen geboren uit mijn huwelijk. De kinderen voed ik tweetalig op met mijn vrouw. Mijn kinderen leren momenteel op zaterdagochtend ook Frans praten bij Francofilous www.francofilous.nl. Mijn dochter is nu 8 en mijn zoon is 4.

Zelf was ik van 2002 t/m 2008 docent Frans voor VMBO, HAVO en VWO in de plaats Weert. Vanaf 2008 ben ik actief als freelance (beëdigd) vertaler Nederlands-Frans en Frans-Nederlands www.vannispen.org

Als ik op mijn middelbare school van 1987 t/m 1993 niet had kunnen kiezen voor het vak Frans dan zou mijn leven compleet anders gelopen hebben en dan zou mijn vrouw nog in Frankrijk wonen en mijn twee kinderen hadden dan nooit bestaan...

Toevoeging 1/2:
In ons buurland België wordt al in Wallonië Frans gesproken. Dat begint al bij Maastricht over de grens. Moeten de internationale Nederlanders dan het bestaan van anderstalige buren ontkennen? Nederlanders die op vakantie gaan naar de Ardennen zullen als de afbraak van het vak Frans doorgaat op vakantie helemaal niets meer begrijpen van wat er gezegd wordt. Waar is dan de internationale Nederlander?

Toevoeging 2/2:
Ik sprak onlangs met een man uit het Afrikaanse Ivoorkust. De man was op vakantie in Nederland omdat een vriend van hem uit Togo in Eindhoven woont.
De twee Afrikaanse mannen heb ik in het Frans aangesproken en leren kennen bij Francofilous (www.francofilous.nl), de school waar kinderen t/m 12 jaar hun tweede moedertaal Frans kunnen leren. De moeder van de kinderen is Française.
De man uit Ivoorkust heeft op zijn eigen Middelbare school in Abidjan ook Duits geleerd wat mij erg onlogisch leek.
Ik ben met hem even in het Duits gaan praten om hem een beetje te testen en dat sprak de man uit Ivoorkust (vooral ook Franstalig naast zijn eigen taal) bijzonder goed.
Daarom pleit ik nog een keer voor het behoud van de Franse taal op de Middelbare school.
Nederlanders zijn nu eenmaal internationaal georiënteerd en dat moet zo blijven.




Gast

#122

2015-05-13 14:33

Daar ik ook vind dat Frans op het lesprogramma moet blijven staan!
Zeker in de onderbouw van het VMBO/Havo en Vwo.

Gast

#123

2015-05-13 19:22

Omdat ik als docente Frans steeds minder leerlingen de mooie Franse taal kan leren omdat schoolleidingen besluiten dat vmbo leerlingen geen Frans meer hoeven leren. Echt een gemis.
Noisette

#124

2015-05-14 08:56

Frans is de voertaal in de niet zo ver gelegen hoofdstad van de EU, Brussel.


Gast

#125

2015-05-14 10:28

Op onze school in de onderbouw hebben we in klas 1 slechts 2 uur Frans en 1,5 uur in klas 2. Veel te weinig om de doorlopende leerlijn naar de bovenbouw te waarborgen.