Houd de Nieuwe Doelen open!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Houd de Nieuwe Doelen open!.


Gast

#126

2015-02-13 00:00

Zo'n mooi theater mag simpelweg niet sluiten. Gorinchem is een stad van formaat, daar hoort een theater te zijn.

Gast

#127

2015-02-13 06:48

ik ben voor het openhouden van DND. Maar begin met wat Gorinchem wel wil en doe dat samen. Sluit dus niet op voorhand hulp en denkkracht uit!

Dit bericht is verwijderd door de auteur van deze petitie (Toon details)

2015-02-13 09:45



Gast

#129

2015-02-13 10:26

Onaccepabel dat de Schouwburg dicht zou gaan! Een enorme verschraling van het culturele leven in Gorinchem en de wijde omgeving!

Gast

#130

2015-02-13 11:13

De Nieuwe Doelen is een heel fijn theater, we komen er elk seizoen weer met veel plezier.
Bij een stad als Gorinchem hoort een schouwburg. Er zal kritisch gekeken moeten worden naar de bedrijfsvoering en de exploitatie om een doorstart te kunnen maken. Alleen naar de gemeente kijken is geen oplossing.

Gast

#131

2015-02-13 11:16

Belachelijk en weer een reden om Gorinchem te verlaten als het zo door moet gaan in het toch al saaiere stadje waar maar verbouwt wordt om later te sluiten en Den Haag medelopers Thanks....

Gast

#132 Ook een mening.....

2015-02-13 12:09

Beste initiatiefnemers van deze petitie en de ruim 2500 ondertekenaars van de Behoud De Nieuwe Doelen petitie,

Als buitenstaander maar groot theater- en cultuurliefhebber en lang geleden een echte Gorcumse Bliek, door alle sociale media en persuitingen in de landelijke media opeens weer in alle heftigheid, kennis genomen van de ontstane situatie rondom Schouwburg De Nieuwe Doelen. Een schouwburg waar ik als jongeman met theater -en acteerdromen (die helaas nooit zijn uitgekomen) voor de deur stond bij de opening van het gebouw aan de Haarstraat, waar die actrice Mary Dresselhuys die dag de eerste voorstelling van het nieuwe theater speelde. Door een buitenlands werkzaam leven stokte de theaterbezoeken aan mijn Doelen, midden jaren 80 en was ik aantal jaren terug echt voor het laatst in uw theater toen daar Toots Thielemans een wonderschone middag bezorgde aan de 500 zoveel bezoekers. 

Door de banden met vrienden in de Gorinchemse regio en een theaterhart dat ook buiten de stadswallen van Gorinchem is blijven kloppen, toch altijd een en ander meegekregen rondom alle bestuurlijke -en politieke perikelen die zich met enige regelmaat van de (politieke) klok en wisseling van gemeenteraden en college's voordeden. 

Dus met grote interesse en enige weemoed lees ik vele kilometers ver van Gorinchem verhalen op de sociale media en (internet)kranten, die hartverwarmend moeten zijn voor de direct betrokken bij het theater en diegene die het theater een warm hart toedragen. Artiesten die mij qua naam eerlijkheidshalve niet zoveel zeggen bezorgen het theater een warm en volgens mij, welgemeend warm pleidooi. De stad waar ik altijd van ben blijven houden, lijkt af te steven op en stad zonder culturele ziel voor professionele beoefenaars van de podiumkunsten en enthousiaste en talentvolle amateurs. En dat brengt ook bij mij grote verwondering teweeg. Gelukkig lees ik ook veel inspirerende ideeën van enthousiaste en betrokken inwoners van de stad, die hopelijk in een later stadium van grote waarde kunnen zijn voor de toekomstige culturele situatie in Gorinchem, met uiteraard een prachtige Schouwburg en volle zalen.  En die wellicht lokale besuurders en college van Burgemeester en Wethouders op andere gedachtyen brengen.  Hulde dus aan die mensen met het culturele hart op de goede plaats en de culturele ideeën in het achterhoofd! 

Al lezende op met name het Faceboek deel, herkende ik nog de naam van een voormalige directeur van uw Schouwburg de heer Roy Grunewald, die bij mijn weten ergens in 2004 of 2005 niet geheel vrijwillig, maar op bijzonder chique wijze inclusief financiële regeling mocht vertrekken van het toenmalige Stichtingsbestuur, na diverse  verschillen van inzicht met genoemde bestuur, een uiterst moeizame werkrelatie met de medewerkers het theater en het gemeentebestuur. Dat juist de heer Grunewald zich nu opwerpt als de man die de Gorinchemse cultuurwereld gaat omvormen, gaat laten omdenken richting beleving en de stad Gorinchem in de vorm van een (betaald a raison van € 7,50 entree per persoon) college over theatertrends DE oplossing voor alle problemen gaat bieden.  Een college waarin de voormalige theaterdirecteur zal gaan uitleggen waarom de huidige manier van theater exploitatie van De Nieuwe Doelen, volgens zijn perseptie niet meer werkt in een veranderende tijd en met een veranderend publiek, voorzien van binnen- en buitenlandse sucsesstory’s. Dit persbericht deed mij inmiddels wat vergrijsde wenkbrauwen enorm fronsen.

Ik wil niets afdoen aan de ongetwijfeld grote kennis van zaken , ervaringen en zijn verdienste van de heer Grunewald op cultureel vlak, ook voor de stad Gorinchem. Googelend naar de website de heer Grunewald kwam ik ook langs allerlei krantencolumns en informatie de refereert aan het feit dat de heer Grunewald zijn geld, onder andere neem ik aan, verdient met storytelling, gemakshalve maar even door mij vertaald als het vertelen van verhaaltjes. En alle faceboek berichten en reacties van de heer Grunewald staan ook bol van dit soort moderne verandermanagers taal, die ik zou willen kwalificeren als met name het verplaatsen van gebakken lucht op basis van ideeën die, op zijn minst op tal van onderdelen, “ geleend” zijn van anderen. Maar dat is ook maar een mening van mij. 

Ik hoop van ganser harte, dat al deze inspiratievolle kennis ook in de afgelopen jaren door de heer Grunewald aan het theater en de stad GRATIS ter beschikking is gesteld. Dat is wat je van een voormalig theaterdirecteur, die jarenlang en zelfs na vertrek, uit gemeenschaps/subsidiegeld is betaald, minimaal zou mogen verwachten. Op de nun beoogde (college) manier heeft de werkwijze van de heer Grunewald, op zijn minst de schijn van “eigen gewin” in zich.  En niet het uitgedragen ideeële doel om de stad, de Schouwburg en de cultuur weer te laten opbloeien naar waar het uiteindelijk omgaat: 1 avond of middag lang je onderdompelen in een andere wereld, de wereld van de theatermakers. Die je soms laten bulderen van de lach, je soms laten huilen van ontroering, maar die keer op keer zorgen dat je op andere manier de theaterzalen van Gorinchem uitkomt, dan waarop je de zalen binnen stapte. En die werkwijze is m.i. schadelijk voor de beeldvorming van hen lokale politici en de overige zoveel duizend inwoners van de stad. . 

Ik weet niet hoe het met de theatrale reisbereidheid van de heer Grunewald gesteld is dezer dagen. Ik kom zelf gelukking nog met enige regelemaat in het theatermekka op Broadway in New York, waar nog steeds avond aan avond de zalen gevuld zijn met publiek. Dagelijks staan er nog lange rijen bij de last minute ticketstore op Times Square staan. Veranderende tijd? Natuurlijk en een terecht punt van de heer Grunewald, mede bepaald door de economische recessie van de afgelopen jaren die navenant ook effecten hebben gehad op bezoekerscijfers van binnen- en buitenlandse podia. Verandere behoefte aan thetaervoorstellingen? Onzin. Zelfs in de zwaarse crisisjaren en oorlogsjaren, altijd is er behoefte geweest aan deze vorm van ontspanning: theater. En dat zal ook altijd zo blijven. Dat is naar mijn bescheiden mening de kern van het theatrale (voort)bestaan waar dan ook ter wereld. 

Ik wens alle direct en indirect betrokkenen, maar bovenal de liefhebbers, bezoekers en bespelers een hoopvolle culturele toekomst toe in Gorinchem. En de politieke bestuurders veel wijsheid en inspriatie om te komen tot cultureel verantwoorde ideeen, die goed zijn voor de stad maar bovenal voor de inwoners van – en bezoekers aan die prachtige stad aan de Merwede, die nogal altijd in mijn hart zit. 

 

Bart Verberkt

#133 wie betaalt de regiofunctie ?

2015-02-13 14:17

1. Wil de gemeente Gorinchem daadwerkelijk dat haar grootste theater haar deuren sluit en haar inwoners voor de grotere theatervoorstellingen uitwijkt naar grotere steden in of buiten de provincie ?

2. Volgens de statistieken kom 47% van de ondertekenaars van deze petitie uit Gorinchem, de rest dus van buiten de gemeente. Ik stel voor dat de cultuurwethouders van de omringende gemeenten de koppen bij elkaar steken en samen een jaarlijkse subsidie ter beschikking stellen: uw inwoners profiteren immers mee van 'ons' mooie theateraanbod.

3. In hoeverre heeft De Nieuwe Doelen dit kunnen zien aankomen ? Niet ?

Chris Poldervaart
De auteur van deze petitie

#134 Re: wie betaalt de regiofunctie ?

2015-02-13 15:05

#133: Bart Verberkt - wie betaalt de regiofunctie ? 

 Hoi Bart,

 

De Gemeente heeft geen plan voor openstelling van DND in seizoen 2015/2016. Ook (nog)

niet voor verdere seizoenen.

Ik heb gister vernomen dat de gemeente structureel extra geld van het Rijk krijgt, om dit soort functies voor de regio in stand te houden.

DND is meegegaan in de subsidievermindering van de Gemeente, maar de ton minder die dit jaar kwam, was onverwachts en daarmee konden ze de deuren niet openhouden.


Gast

#135

2015-02-13 17:54

De nieuwe doelen moet echt blijven!

Gast

#136

2015-02-14 09:05

NOG MEER MENSEN MOETEN TEKENEN
Thirza Krol
Gast

#137

2015-02-14 10:34

Ik vind dat de Nieuwe Doelen moet blijven, want ik dans er elk jaar. Het is een fijne zaal om in te dansen.

 


Gast

#138

2015-02-14 18:59

De Nieuwe Doelen is onmisbaar voor Gorinchem en omgeving.
Een regelrechte blamage indien dit verdwijnt!

Gast

#139

2015-02-14 19:09

de Nieuwe Doelen horen bij Gorinchem.

Gast

#140

2015-02-15 08:37

Zonde om dit belangrijk stuk cultuur van Gorinchem af te pakken. Ook baal ik ervan, want ik wil graag blijven optreden in dit mooie theater met Popkoor 0183.


Gast

#141

2015-02-15 14:10

De nieuwe Doelen kan niet gemist worden! Het heeft zelfs een regio functie.

Gast

#142

2015-02-16 15:23

Het is toch onvoorstelbaar dat de Nieuwe Doelen zou moeten sluiten.
Ik hoop dat we met elkaar iets voor elkaar krijgen.

Gast

#143

2015-02-16 19:30

Stop sluiting cultuurpaleis in deze regio

Gast

#144

2015-02-16 20:03

Kijk naar het pleidooi van Paul de Leeuw in DWDD uitzending van vandaag! We hebben iets bijzonders in Gorinchem dat gesloopt wordt door de gemeente en er schijnt iets anders voor in de plaats te komen!

Stop dat kortzichtige beleid en kijk eens naar de bindende functie en de werkgelegenheid door dit theater!

Gast

#145

2015-02-16 21:51

Hoe laat is die vergadering donderdag waarin de gemeente haar beslissing neemt ? Op de barricaden dan ?

Chris Poldervaart
De auteur van deze petitie

#146 Re:

2015-02-16 23:30

#145: -  

 De vergadering is om 19.30 stipt. Iets daarvoor bieden we de petitie aan. De vergadering is openbaar!


Gast

#147

2015-02-17 07:31

In Assen hebben wij een mooi nieuw theater, maar veel te groot. Ik ben voor behoud van de intiemere theaters.

Gast

#148

2015-02-17 08:32

Koester wat er al is!

Gast

#149

2015-02-17 08:38

Cultuur is zo belangrijk, en het mag niet ondergesneeuwd worden door de hedendaagse bezuinigingen.

Gast

#150

2015-02-17 08:55

Het zou behoorlijk beschamend zijn als het voortbestaan van de Nieuwe Doelen geen doorgang zou kunnen vinden.