Red het Wertheimpark

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Red het Wertheimpark.


Gast

#151

2014-09-12 13:39

Welke eikel bedenkt nou een plan om het Wertheimpark ten gronde te richten?
Een over-ijverige wethouder?
Daar kan ie dan trots op zijn.......

Gast

#152

2014-09-19 15:19

Veel redenen om tegen dit nieuwe monument te zijn.
1e De Hollandsche Schouwburg is een perfect en gruwelijk doortastend monument. Meer kan je aan dit gebouw niet meer toevoegen.
2. Het Spiegelmonument is klein en bescheiden. Voldoende toevoeging.
3. De mensen(Joden) die woonden in de Plantage en de rest van Amsterdam zouden zelf niet blij zijn geweest met zo'n lelijk en gedateerd monument zoals dat nu op de tekentafel ligt. De stijl is uit de 70e,80e en 90e jaren.
Deze mensen zouden meer verheugd geweest zijn als we de oude Park-Zaal weer opnieuw zouden opbouwen. Precies zoals die was! Dan zou iets van de oude glorie uit vergane tijden worden terug gebracht. En is het herdenken van de plantagebuurt met theaters en concertzalen veel beter mogelijk.
We herdenken te veel de vernietiging en te weinig wie en wat er werd vernietigd! Laten we een vereniging oprichten om de oude Parkzaal te herbouwen!!! In naam van dat mooie verleden!
Taco de Vries
ps. De reden om de sport voorziening te behouden deel ik niet.
Daar zijn sportvelden voor. Ik vind zo'n sportplek midden in deze mooie buurt even afschuwelijk. Hield dat NAZI-rijk ook al niet veel teveel van gezond en sport??

Gast

#153

2014-09-21 16:02

goede actie

Gast

#154

2014-09-21 19:09

Het monument van Jan Wolkers zegt voldoende. De dichtbij gelegen Hollandse Schouwburg ook. Dit is nergens voor nodig.

Gast

#155

2014-09-22 00:47

Jarenlang was het Wertheimer park een plek waar ik graag heen ging. Hopelijk blijft het zo dat mensen uit de binnenstad er van kunnen genieten.

Gast

#156

2014-09-22 09:52

Het is met stip het allerslechtste Amsterdamse plan van de eeuw tot nu toe.

Gast

#157

2014-09-22 14:06

tis nu een perfect parkje met mooi monument

Gast

#158

2014-09-22 18:30

Het monument van Jan Wolkers is ongeëvenaard. De prachtige tekst samen met het gebroken glas is zo aangrijpend, zo sterk, daar hoeft niets meer bij. Dat kunstwerk is af. Bovendien is het op maat. Het park is klein, het monument ook. Maar de kracht die ervan uitgaat is enorm.
Ik ben niet tegen een nieuw monument, integendeel, maar geef zo'n nieuw monument een eigen plek.
Elke ets of tekening heeft een passe-partout of een ander rustig vlak nodig om de stilte te creëren waarbinnen de afbeelding tot zijn recht kan komen. Ook een sculptuur heeft ruimte nodig. Laat het niet zo zijn dat het prachtige werk van Wolkers weggedrukt wordt. Geef zijn woorden de ruimte. Laat ze niet hoeven opbotsen tegen hoge muren en vervormd terug ketsen. Tast Wolkers' passe-partout niet aan, want de stilte is een levend onderdeel van het kunstwerk zelf. Dat geldt ook voor het geplande nieuwe kunstwerk. Ook dat behoeft een eigen ruimte waarin het volledig tot zijn recht kan komen. Monica Metz

Gast

#159

2014-09-22 20:35

Het geplande document schiet zijn doel totaal voorbij! dat kan en mag niet de bedoeling zijn; er is ongetwijfeld een passende alternatieve plek te vinden, om het voorgenomen momument tot zijn recht te laten komen, zonder de omgeving grondig te ontregelen.

Gast

#160

2014-09-23 08:46

Wel een monument ,maar opeen andere plek.

Gast

#161

2014-09-23 08:54

Waarom na zoveel jaar nog een monument erbij,word het geen tijd om het te laten rusten. Er is zoveel ellende op de wereld,niemand heeft geleerd van W.O 2

Gast

#162

2014-09-23 09:44

bescherming karakteristiek park voor plantagebuurt en de stad.

Gast

#163

2014-09-23 20:32

ik woon er niet eens vlakbij, maar dat geweeklaag moet maar eens afgelopen zijn. kijk om je heen. het kwaad heeft talloze vormen. bestrijd dat ongeacht ras of geloof.

Gast

#164

2014-09-24 19:54

Waarom weer en herdenkings monument als er al een is in het pzrk

Gast

#165

2014-09-25 07:00

Het Wertheimpark is een ruimte voor bomen en vogels, niet voor stenen en touringcars

Gast

#166

2014-09-26 08:26

ik vind het een verschrikkelijk slecht plan, nog een monument. Het park is intiem en mooi, vooral ook de oude bomen zijn zo waardevol. Het Wertheimpark vervult veel (buurt)functies, het parkje, het monument van Jan Wolkers, de sport (tennis en jeu de boules), en de Plantagebuurt is uniek, en die mag niet ten prooi vallen aan commerciële plannen, die veel beter elders in de stad kunnen worden gerealiseerd. Een grote stroom toeristen, nu, die is er allang. Denk aan de ellende van nog meer bussen, waar laat men die? er wordt juist gestreefd naar ontlasting van de Wibautstraat en de binnenstad. Dit park en de buurt in stand houden is een veel mooier monument voor de omgekomen voormalige bewoners dan die misplaatste kolossen. En waarom geen Amsterdamse, Nederlandse architect? moet er weer een buitenlandse beroemdheid aan te pas komen??

Gast

#167

2014-09-28 20:59

De inhoud van de petitie gaat voorbij aan het gevaar van het ontwerp van Libeskind zelf. Met al die (hoge) muren zijn mensen daar niet veilig. Noch overdag, noch 's avonds. Het vraagt om(criminele) moeilijkheden.

Gast

#168

2014-09-30 09:31

Als er een nationaal monument moet komen van deze schaal, waarom dan juist deze plek (postzegelparkje) gekozen die zo kleinschalig is. Met name omdat het heel veel bezoekers gaat aantrekken. Alternatieve locaties zijn bijvboorbeeld Kop Javaeiland, Stadionplein, NDSM-terrein.

Gast

#169

2014-10-01 18:18

De buurt moet de buurt blijfen een monument is genoeg !!!

Gast

#170

2014-10-01 19:06

1 monument in het mooie kleine parkje is genoeg!

Gast

#171 Re: Re: #19 en #20

2014-10-06 10:35

#25: Fedde Schouten - Re: #19 en #20 

Hierbij attendeer ik graag iedereen op een artikel van mijn hand dat te vinden is op http://issuu.com/holocaustnamenmonument/docs/holocaustnamenmonument.

De directeur van Kamp Westerbork is het alvast eens met mijn slotconclusie.

José J. Bolten.


Gast

#172 Re:

2014-10-07 08:24

#2: -  

 waarom in GODS naam moet die holocaust in leve gehouden worden.zeker als je bedenkt dat niet alleen de Joden herdacht worden.Ben geen Joden hater maar zoiets in leven houden is niet goed voor het algemeen welzijn en heeft ook niks meer met herdenken te maken .En ook de Joden kotsen ons uiteindelijk uit.Zo roep je alleen maar ergenis op in plaats van vergeving en als je niet kunt vegeven ...................waar blijven we dan. kijk ook naar de holocaust die nu plaats vind in Israel en Palastina. Haat en wraak van bijna kanten zal nooit VREDE op brengen

 


Gast

#173 Als je eigen familie

2014-10-10 14:47

#172: - Re:  

 Als je eigen familie volledig uitgemoord is, praat je wel anders en ja, vanwege deze reactie kots ik jou uit.


Gast

#174

2014-10-13 12:00

De holocaust mag nooit vergeten worden. Maar het Wertheimpark is geen geschikte plek voor een nieuw, groot, holocaustmonument. Zoek s.v.p. naar een andere ruimte voor dit overigens mooie plan.

Gast

#175

2014-10-15 23:31

Het Wertheimpark moet blijven zoals het is, een oase van groen en rust in het hectische Amsterdam.
Tevens is het een belangrijk punt voor studenten Kunstgeschiedenis en Architectuurgeschiedenis.
E. Kiljan BA