Neen tegen besparingsmaatregelen in onderwijs en jeugdopvang Asse


Gast

#26

2014-06-23 21:22

Hoe hou je het nog vol als je allebei fulltime werkt?
Of als alleenstaande werkende ouder?
En wat als je geen grootouders hebt om de kinderen af te halen?
Als je zo laat thuis komt van het werken nog een gezonde warme maaltijd moet maken?
De logica is ver te zoeken...
Men put de mensen uit...
Geld is blijkbaar belangrijker dan het welzijn van onze kinderen.

Het is triest voor ons, maar vooral voor onze kinderen...
Ik zou zeggen aan alle ouders 'veel moed'
Alessandro Tardioli

#27 Besparen?

2014-06-23 21:30

€11 miljoen euro (!!!) voor de nieuwe brandweerkazerne in Asse en €5 miljoen voor een nieuw jeugdhuis!! Zet dit eens om in onze oude Belgische franken en je valt helemaal bewusteloos. Dus de opmerking "OK, ik snap dat er moet bespaard worden, maar..." gaat niet meer op hee mannekes. Asse is waarschijnlijk het Palermo van Vlaanderen. Het enige is dat ik de boeken met hun jaarlijkse uitgaven absoluut wil inlezen voor ik definitief de link kan leggen met de maffia. Je gaat me niet vertellen dat Vlaanderen, een der rijkste regio's van Europa plots geen geld meer heeft voor wat warme patatjes voor de kindjes 's middags? Met 16 miljoen euro (om enkel deze 2 projektjes te benoemen) kan je een hele Mount Everest aan voedsel bereiden!

Gast

#28

2014-06-24 06:29

Het sluiten van de schooldag om 15.00 uur is een onhoudbare maatregel, vooral voor mama's die werken tot 17.00 uur. Kleine kindjes, die zolang naschools moeten blijven in de opvang, hunkeren ernaar om thuis te zijn bij de mama: dit is een eeuwenoud natuurlijk instinct, en dat zal NOOIT veranderen.
Met dank voor je berip.

Gast

#29

2014-06-24 06:51

Een wraakroepende maatregel waardoor je als werkende ouder bestraft wordt. De leerkrachten komen er nu vanaf met een werkweek van 27u30 , niet mis ! En dat deze maatregelen luttele weken nà de verkiezingen doorgedreven worden,is vast ook zuiver toeval.

gast

#30

2014-06-24 07:42

dit is een schande!
de gemeente Asse komt eens in het nieuws en hoe?
veel moed aan de ouders!

Gast

#31

2014-06-24 09:05

Eenzijdige beslissing van de gemeente die de allerkleinsten en hun ouders raakt, zoiets doe je niet. Een verdoken vorm van extra belastingen met geringe opbrengst maar die kwaad bloed zet, niet goed over nagedacht. Wat mij betreft een dikke onvoldoende op het rapport van de gemeente !

Gast

#32

2014-06-24 09:58

In een ontwikkeld land is basisonderwijs een basisbehoefte! Geen goed onderwijs, geen kans op een goede job! De pauzetijd in de namiddag inkorten betekent beperking van de ontspan- en beweegmogelijkheden van de kinderen. Ze moeten zich haasten om te eten om dan snel terug naar de klassen te kunnen. Gevolg: minder concentratie, achteruitgang van het niveau. Eens iets extra's organiseren over de middag? Onmogelijk geworden.

Deze maatregel dient onmiddellijk teruggedraaid te worden! Er zijn genoeg andere domeinen waar ze wel op kunnen besparen, maar toch niet ten koste van kinderen!

Gast

#33 besparen ... niet eerder aan kunnen denken?

2014-06-24 10:27

een paar jaar geleden niet extra-geïnvesteerd in een nieuwe keuken voor het OCMW? ... het moest groot genoeg zijn om ook de warme maaltijden voor de scholen te kunnen bereiden. En nu worden die maaltijden afgeschaft? ... laat staan de rest van de maatregelen ivm de opvang. De middenklasse die fulltime moet werken zal er extra van afzien ... zoals gewoonlijk.

Gast

#34

2014-06-24 10:42

Deze maatregel zal eveneens een impact hebben op de studieresultaten van onze kinderen.
1,5u pauze is nodig om de lessen van in de voormiddag te verwerken, hun sociale vaardigheden te ontwikkelen, wat lichaamsbeweging te hebben.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat de ouders, in de weinige tijd die ze s avonds met hun kinderen kunnen spenderen, een warme maaltijd zullen moeten bereiden ipv samen de lessen en huistaken te overlopen.
Met dank aan de megalomane projecten van de gemeente Asse !!!

Gast

#35

2014-06-24 10:45

Snapt het gemeentebestuur niet dat ze zich hopeloos belachelijk hebben gemaakt met dergelijke onrealistische maatregelen?
Asse haalt eens de nationale pers, en hoe?!
Er zit wat mij betreft niet anders op dan dat er wordt teruggekomen op deze beslissing.
Onze kinderen zijn onze toekomst !!!

Gast

#36

2014-06-24 11:09

Schepen van onderwijs = 55+ er
Hoe ver kan je staan van de realiteit die ouders en kinderen elke dag doormaken?

Gast

#37 Re:

2014-06-24 11:16

#10: -

Beste,

Om alle verwarring tegen te gaan. Het betalend naschoolse toezicht wordt pas aangerekend vanaf 15u30 (voordien was dit 16u00).

Ik ga voor de rest volledig mee in je stelling over de warme maaltijden... De ouderraad zal dit zeker bekijken met de gemeente om hier dan met een doeltreffende oplossing voor de boeg te komen.

Met vriendelijke groet,

David De Becker


Gast

#38

2014-06-24 12:18

Er bestaat geen betere investering dan kinderen, zij zijn onze toekomst, niet de megalomane korte termijnacties waarmee vooral in verkiezingsperiodes mee uitgepakt word

Gast

#39

2014-06-24 17:49

Vind dit echt.....geen woorden voor!

Gast

#40

2014-06-24 19:02

Even een rechtzetting bestemd voor #29 --> Ik spreek hier voor mezelf als leerkracht en de mensen van mijn eigen team, maar bij ons liggen de werkuren per week rond de 50u MINIMUM!! Daar zijn dan geen extra dagen bijgeteld waarop we in de weekends aan de slag gaan voor eindspektakels, etentjes, kerstactiviteiten, prospecties, na- en bijscholingen, enz... Denkt u nu echt dat de kous voor ons af is door aanwezig te zijn tijdens de uren dat uw kind in de klas zit?
En wat dat toezichtprobleem tijdens de middag betreft volg ik al helemaal niet! Wat is hier eigenlijk het probleem? Wij in het GO! hebben altijd al die pauzes in ons eigen toezichtenpakket gestoken, zonder dat wij daar extra voor vergoed worden! Ik snap niet waar dat voor nodig is! We zijn toch betaald? Of niet soms? Tijdens die middagpauzes heb je tijd om eens een babbel te hebben met je kids over vanalles en nog wat. Iets waar je anders weinig tijd voor hebt. Kortom... het hoort gewoon bij je taak als leerkracht! Probleem opgelost en de pauze is weer lang genoeg om weer lekkere, warme maaltijden te voorzien!
Soms zak ik door de grond van schaamte als ik collega's bezig hoor! En ik niet alleen!

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-06-24 19:26


Gast

#42 Ongezien !!

2014-06-24 20:12

Geen enkele vorm van overleg, maar een eenzijdige onredelijke beslissing met impact op quasi elk doorsnee gezin ???

Verplicht einde schooltijd om 15u en voor sommige kids dus tot 3 uur naschoolse opvang... maar geen enkele 'verplichting' tot huiswerkbegeleiding/lokaal, alternatieve invulling met sport, muziek, ... Komaan zeg. Niet iedereen heeft de luxe of zelfs de keuze een job in de buurt te hebben, op grootouders te kunnen rekenen, en geen enkele school doet dagelijks de boeken toe om 15u.

En wat met de maximumfactuur ? Blijft er, nu er betaald moet worden voor zwemmen, onontkomelijke naschoolse opvang, ... , nog ruimte voor andere, wel geapprecieerde, natuur- en cultuuruitstappen ?

Benieuwd wat de onderwijsinspectie, wel begaan met de omkadering en kwaliteit van ons onderwijs en toekomst van onze kinderen, hiervan zou vinden?

Gast

#43

2014-06-24 20:16

gewoon schandalig....
Tim De Bruyne
Gast

#44 Hoe besparen en het onderwijs in Asse vooruit helpen?

2014-06-24 20:23

Ik richt mij tot u als ouder en leerkracht, puttend uit mijn eigen ervaring op vlak van onderwijsvernieuwing. Ik kan dan ook enkel hopen dat u deze mail volledig wilt doornemen en wilt beschouwen als een uitgestoken hand om op een positieve manier het onderwijs in Asse vooruit te helpen, voor ouders, leerkrachten en leerlingen alsook om de gewenste besparingen te kunnen doorvoeren.

Ik baseer mijn redenering op verschillende wetenschappelijke onderzoeken (Mieke Goos, KULeuven ‚Zittenblijven rendeert niet’ / Itinera, ‚Besparingen in het onderwijs - 3 pijlers’).

Ik stel me de vraag hoe het gesteld is met het beleid rond zittenblijven op de scholen in Asse, zowel in het basis- als in het secundair onderwijs. Onderzoek van bovenvermelde Mieke Goos heeft aangetoond dat op het einde van het secundair onderwijs 35 à 40% van onze leerlingen een of meerdere jaren heeft gedubbeld. In het eerste leerjaar blijft gemiddeld 7% van de kinderen zitten. Dat is gemiddeld één à twee leerlingen per klas. Dit is een onthutsend cijfer. En er is nog meer. Van de kinderen uit een kansarm milieu blijkt 4 op de 10 een jaar te moeten overzitten. Zittenblijvers hebben tot 50% meer kans om te de middelbare school te verlaten zonder diploma. 70% van de kinderen kreeg zelfs ooit te horen dat ze zouden moeten blijven zitten als ze niet beter hun best doen. Ik kan u nog tal van argumenten opnoemen maar wil er u ook niet mee rond de oren slaan.

Leerkrachten en beleidsvoerders hebben nog steeds de valselijke indruk dat zittenblijven wel degelijk rendeert. Dit is gestoeld op de ervaringen op korte termijn. Het jaar dat er gedubbeld wordt blijkt de leerling veel beter te presteren. Logisch. Maar leerlingen die in het eerste leerjaar bissen blijken halverwege het tweede leerjaar hun voorsprong volledig kwijt te zijn. Ze voelen zich slechter tot in het zesde leerjaar en zijn niet populair bij hun klasgenoten. Het onderzoek toont tevens aan dat kinderen die toch kunnen doorgaan naar het volgend jaar uiteindelijk beter presteren dan de kinderen die toch moesten blijven zitten.

De alternatieven voor zittenblijven zijn legio. Zelf leerkracht zijnde hanteer ik deze alternatieven zelf en kan ik u moeiteloos overtuigen van het nut en de kracht van deze maatregelen. Ik ben dan ook steeds bereid dit verder toe te lichten, maar het is onbegonnen werk dit allemaal in deze mail uit te leggen.

Maar wat heeft mijn redenering te maken met de besparingen in het onderwijs in Asse? Veel, als u weet wat een leerling kost aan de overheid / gemeente. Een leerling in het basisonderwijs kost jaarlijks ongeveer 4700 euro. Een leerling in het secundair kost jaarlijks 8200 euro. Vermenigvuldigd met het aantal zittenblijvers komt dit op Vlaams niveau op een jaarlijkse kost van, gezamenlijk, grosso modo 230 miljoen euro. Laat ons dit simpelweg even delen door het aantal gemeenten in Vlaanderen, zijnde 308, en ik besef dat dit veel te kort door de bocht is, maar het toont de grootorde van de kost aan, dan komen we op een bedrag van 746.000 euro per jaar per gemeente. Nogmaals, kort door de bocht en een simpel rekensommetje. Het toont echter wel aan dat er veel kan bespaard worden door een efficiëntere aanpak in onze scholen. Daarenboven komt ook nog eens dat leerlingen die blijven zitten een jaar minder snel intreden op de arbeidsmarkt en dus pas een of meerdere jaren later gaan bijdragen via belastingen op arbeid.

Naast de focus op zittenblijven is het eveneens belangrijk stil te staan bij de leerlingen aan het andere eind van de curve, met name de leerlingen die meer aankunnen dan hen aangeboden wordt. Deze leerlingen zouden kunnen versnellen (een of meerdere leerjaren overslaan). De effecten hiervan zijn nog onvoldoende onderzocht, maar het biedt op korte termijn uitdaging voor kinderen die er net zo een enorme nood aan hebben. Het onderzoek van Itinera berekent de besparing hierdoor op 5 miljoen euro op Vlaams niveau, zonder rekening te houden met een versnelde intrede op de arbeidsmarkt.

Uit onderzoek van Itinera blijkt eveneens dat het aantal instructie-uren in het secundair onderwijs ver boven het Europees gemiddelde ligt (1,9 uren extra om exact te zijn). Daarnaast worden onze leerlingen dan nog eens opgezadeld met erg veel huiswerk. Aangetoond is dat er echter geen link is tussen instructie-uren en prestaties. Het beperken van de instructie-uren tot pakweg 25 creëert opnieuw ruimte om extra aandacht te besteden aan onze zorgleerlingen en zo zittenblijven aan de wortels aan te pakken. Zo heeft Finland (een voorbeeld op vlak van onderwijs) slechts 24, 7 instructie-uren en Denemarken slechts 22,9 instructie-uren.


Ik hoop met deze mail duidelijk te maken dat besparingen in het onderwijs niet noodzakelijk gepaard dienen te gaan met extra werkdruk voor de leerkrachten en extra kosten voor de ouders. Want laat ons eerlijk zijn, het verhogen van het toezichtsgeld en het vervroegen van het einduur van de schooldag is een verdoken gemeentebelasting. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de maatregelen die ik hierboven beschreef, gecombineerd met ander onderzoek en alternatieven de gemeentebegroting ook op het juiste spoor kunnen krijgen en het onderwijs in Asse kan voorbereiden op de toekomst. Een toekomst die zal gemaakt worden door de leerlingen die nu op onze scholen zitten en die het beste onderwijs verdienen in de best mogelijke omstandigheden door de beste leerkrachten!

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-06-24 20:26


Tim De Bruyne

#46 Re:

2014-06-24 20:26

#29: -

Wat een kortzichtige opmerking is dat. Je hebt duidelijk geen flauw benul van het werk dat een leerkracht verzet. Je kan er nog evengoed bij vertellen dat leerkrachten toch genoeg vakantie hebben. Idiotie van de bovenste plank.


Gast

#47

2014-06-24 20:35

het onderwijs en de combinatie met het gezinsleven mogen niet lijden onder besparingen. Dit kan op andere manieren opgelost worden.

Gast

#48

2014-06-24 21:04

Heel spijtige en vooral kortzichtige besparings maatregelen op de kap van onze kinderen hun toekomst.

Wim Heyvaert
gast

#49

2014-06-25 07:31

Het gemeentebestuur van Asse weet al lang dat ze moeten besparen (net zoals alle andere gemeentes). Ze laten echter alles zo lang aanslepen tot het te laat is en dan nemen ze plots beslissingen die kort door de bocht zijn en vooral totaal geen rekening meer houden met de realiteit van hun burgers. Blijkbaar zijn ze niet in staat tot creativiteit en dialoog waardoor oplossingen waar iedereen zou bij gebaat zijn niet eens meer overwogen kunnen worden.Een extra schepen hebben ze wel tot leven geroepen maar de burger krijgt in de plaats alleen maar minder. Een mens zou zich voor minder gaan afvragen in wie zijn belang die mannen/vrouwen daar aan het roer van een gemeente zitten!

Gast

#50

2014-06-25 09:19

Als grootouder merk je duidelijk dat het voor een gezin met drie kinderen een noodzaak is dat de huishoudelijke taken 's avonds kunnen beperkt blijven om het buitenshuis werken van beide partners te kunnen behouden.