De gemeenteraad van Apeldoorn moet de klimaatnoodtoestand uitroepen!

Petitie voor het uitroepen van de klimaatnoodtoestand door de gemeenteraad van Apeldoorn

Wij zijn zeer bezorgd over het klimaat. De voorzitter van de Verenigde Naties, António Guterres, heeft eind 2020 overheden over de hele wereld dringend gevraagd om de klimaatnoodtoestand uit te roepen.

Hiermee wordt de urgentie benadrukt om passende maatregelen te nemen om de klimaatcatastrofe af te wenden. De klimaatcrisis vormt een grote bedreiging voor het leven op aarde. De klimaatnoodtoestand erkent de gezamenlijke opdracht een maximale inspanning te leveren om de opwarming van de aarde zo veel als mogelijk te beperken.

Het uitroepen van de klimaatnoodtoestand heeft geen juridische gevolgen en verplicht een gemeente en haar inwoners tot niets. Maar het heeft wèl andere effecten: het erkent de zorgen van inwoners, het is een signaal naar Den Haag en het vormt een moreel kompas waar gemeentelijke beslissingen aan getoetst kunnen worden.

Wij roepen als inwoners van Apeldoorn onze gemeenteraad op om, net als de gemeenteraden van onder andere Amsterdam, Utrecht, Leiden, Groningen, Rotterdam en Arnhem, de klimaatnoodtoestand uit te roepen!

Apeldoorns Klimaatplatform    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Apeldoorns Klimaatplatform om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.