Blijf af van onze Dorpskerk!

WhatsApp_Image_2023-10-03_at_18.43_.58_.jpeg

De kerkenraad staat op het punt om de prachtige, 1000 jaar oude Dorpskerk van Sassenheim te beschadigen. De helft van de traditionele kerkbanken zouden verwijderd moeten worden (en vervangen door stoelen). Het unieke, uit 1675-jarige, Goltfusz-orgel zou niet voldoende zijn. Een extra orgel zou erbij geplaatst moeten worden. Om dit te realiseren moet een podium gebouwd worden, waarbij de grafzerken (die onder toezicht van monumentenzorg zijn geplaatst) beschadigd raken. Tot slot wil men ook de 1000 jaar oude muren beschadigen, zodat er digitale schermen aan de muren gehangen kunnen worden. Dit willen we toch niet?! Laten we de 1000 jaar oude kerk authentiek houden!!

Wij Vrienden van de Dorpskerk van Sassenheim;

Constateren

> dat traditionele kerkbanken vervangen worden met gewone stoelen. Dit doet afbreuk aan het karakter van de authentieke Dorpskerk;

> dat de kerkenraad zich onnodig op kosten jaagt met de aanschaf van gewone stoelen. De kerkbanken zijn in perfecte staat en hebben geen vervanging nodig;

> dat de kerkenraad zich op kosten jaagt met het bouwen van een podium en het plaatsen van een extra orgel. Het huidige orgel is in perfectie staat en wordt bewonderd door beroemde organisten;

> dat het bouwen van een podium en het plaatsen van een extra orgel afbreuk doet aan het karakter van de authentieke, 1000 jaar oude Dorpskerk;

> dat het bouwen van een podium en het plaatsen van een extra orgel, de vloer en de grafzerken zal beschadigen;

> dat de kerkenraad zich onnodig op de kosten jaagt met het plaatsen van digitale schermen. De psalmen en gezangen worden altijd gezongen vanuit de psalmboekjes die volop aanwezig zijn;

> dat het plaatsen van de digitale schermen de muren van de 1000 jaar oude kerk zullen beschadigen. Er zullen sleuven aangebracht moeten worden in de muur van de oude Dorpskerk;

> dat het plaatsen van de digitale schermen doet afbreuk aan het karakter van de authentieke 1000 jaar oude Dorpskerk;

En verzoeken

> de kerkbanken te behouden (en dus geen nieuwe stoelen aan te schaffen);

> de grafzerken onaangetast laten; het huidige orgel blijven gebruiken (dus geen podium te bouwen voor een extra elektronisch orgel);

> de 1000 jaar oude muren onaangetast laten (en dus geen 4 monitoren & kabels plaatsen);

WhatsApp_Image_2023-10-03_at_19.12_.15_.jpeg

WhatsApp_Image_2023-10-03_at_19.39_.30_1.jpeg

WhatsApp_Image_2023-10-03_at_19.39_.30_(1)_.jpeg

WhatsApp_Image_2023-10-03_at_19.39_.29_.jpeg

WhatsApp_Image_2023-10-03_at_19.39_.29_(1)_.jpeg

De vrienden van de Dorpskerk    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik De vrienden van de Dorpskerk om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.