Bijkomende Financiering Kunstendecreet

Aan de minister van cultuur Sven Gatz,

Aan de Vlaamse Regering (Vlaanderen State of The Arts),

Wij eisen een tweede ronde en bijkomende financiering voor de uitvoering van het Kunstendecreet de komende 5 jaar om alle geslaagde organisaties te laten verder werken.

U beloofde beterschap op vlak van budget vanaf 2017, niets is minder waar, na de kaasschaven zitten we nu op het niveau van 2010.

We vragen de nodige middelen om de adviezen van de commissies uit te voeren. Dit zou ongeveer 9 miljoen bedragen.

We vrezen een verschraling van het kunstenlandschap, we aanvaarden het spel van lobbywerk in achterkamers niet waarbij niet geslaagden worden opgevist.

We aanvaarden niet dat tientallen geslaagde organisaties prompt verdwijnen.

We aanvaarden niet dat honderden cultuurwerkers en kunstenaars in de werkloosheid en de armoede worden geduwd Nederland achterna, waar zzp ers (zelfstandigen zonder personeel) hard doorwerken zonder enige sociale bescherming, omdat kunstenaars perse freelancers moeten zijn die superflexibel van opdracht naar opdracht moeten hoppen.

We hekelen de cultuurkaalslag van besparen en vermarkten, cultuur is voor ons net een plaats van voortrekkers in solidariteit, diversiteit, duurzaamheid en transparantie. Daar willen wij aan bouwen.

cultuur