Beperk de macht van zorgverzekeraars bij het indiceren van pgb zorg

Wij, de ondertekenaars, zijn bezorgd over de rol van zorgverzekeraars bij het indiceren van persoonsgebonden budget (pgb) zorg in verband met verpleging en verzorging. Het huidige systeem lijkt te functioneren op het principe van "wie betaalt, die bepaalt", wat in deze context problematisch is.

Het is vastgesteld dat wijkverpleegkundigen, die worden betaald door de zorgverzekeraar, vaak onder druk van de verzekeraars de geïndiceerde uren achteraf verlagen. Uit een onderzoek onder wijkverpleegkundigen bleek dat in 70% van de gevallen waarin de zorgverzekeraar aanvullende vragen stelde, de indicatie naar beneden werd bijgesteld.

Wij verzoeken u vriendelijk om deze kwestie te onderzoeken en passende maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de professionele oordelen van wijkverpleegkundigen worden gerespecteerd en dat de macht van zorgverzekeraars bij het indiceren van pgb zorg wordt beperkt.

Mogelijke oplossing,

"Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om een derde, onafhankelijke partij in te schakelen om de betalingen te beheren. Deze partij zou geen banden hebben met zowel de zorgverzekeraar als de cliënt, en zou als enige taak hebben om de betalingen eerlijk en transparant te beheren. Hier zijn een paar mogelijke scenario’s:

1. Betaling van de indicerende wijkverpleegkundige via de Sociale Verzekeringsbank (SVB) te laten verlopen, zou de wijkverpleegkundige onafhankelijker kunnen maken van de zorgverzekeraar, wat zou kunnen helpen om eventuele belangenconflicten te verminderen.

2.Onafhankelijk Betalingsagentschap: Een onafhankelijk agentschap zou kunnen worden opgericht om de betalingen te beheren. Dit agentschap zou worden gefinancierd door de overheid.

3.Escrow Service: Een escrow service is een financiële regeling waarbij een derde partij de betaling van de benodigde fondsen regelt tussen twee partijen bij de voltooiing van een transactie. De escrow service zou de betalingen beheren en ervoor zorgen dat de wijkverpleegkundige wordt betaald nadat de diensten zijn geleverd.

Het is belangrijk om te benadrukken dat elke potentiële oplossing zorgvuldig moet worden geëvalueerd en getest voordat deze wordt geïmplementeerd.

Mantelzorg Collectief Terneuzen    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Mantelzorg Collectief Terneuzen om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.