Behoud en herstel van de congregatiekapel in Veghel

Op 1 januari werd Veghel opgeschrikt door de verwoestende brand van de congregatiekapel aan de de Meester van Coothstraat. Namens "Brabant zoals het was", de overkoepeling van onze 83 Facebookgroepen roep ik onze gezamenlijke leden op om deze petitie te ondertekenen voor behoud en herstel van de congregatiekapel in Veghel.

FB_IMG_16725719032921.jpg

De concregatiekapel vormt een eenheid met de Lambertuskerk en stamt uit het jaar 1890. beide gebouwen zijn uniek en dienen voor de toekomst behouden te blijven.

De kerk en de kapel zijn rijksmonumenten. Ze zijn ontworpen door Pierre Cuypers. Hij ontwierp ook het Rijksmuseum in Amsterdam en een aantal andere grotere kerken in NederlandFB_IMG_1672571893458.jpg

Door de brand in de kapel zijn het dak en de zijmuren ingestort. Het is de brandweer gelukt om de monumentale voorgevel overeind te houden.

Projectontwikkelaars zullen kansen zien om verregaande wijzigingen door te voeren t.b.v. een herbestemming. "Brabant zoals het was" vindt dat het exterieur van dit rijksmonument en Kuijpersgebouw zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat moet worden hersteld.

Teken deze petitie voor behoud en herstel van de congregatiekapel in Veghel, een belangrijk Brabants rijksmonument uit de tijd van ons rijke Roomsche leven.

Namens "Brabant zoals het was"

Ronald Damen

Ronald Damen, Brabant zoals het was    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Ronald Damen, Brabant zoals het was om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.