Aangifte tegen Rachid El Hajoui o.b.v. artikel 137Sr

De inmiddels van TV bekende pizzabakker Rachid El Hajoui vertelde gisteravond in een item van de NOS tijdens het journaal van 8 uur over zijn toenemende zorgen aangaande de verharding van onze samenleving. Hij durft met het suikerfeest nauwelijks nog naar de moskee uit angst voor een aanslag en voelt zich steeds minder thuis in onze samenleving. Volgens hem komt dat door de verruwing die we om ons heen zien, mensen schelden op twitter, en de stemming in ons land is erg veranderd. Hij wil graag in harmonie leven met iedereen in Nederland, waar hij al 34 jaar woont. Zoals dat gaat wanneer iemand zich uitspreekt in de media werd ook Rachid El Hajoui onder het vergrootglas gelegd door actieve twitteraars en kwamen er wat interessante uitspraken van hemzélf boven water. De “twittergravers” waren er net op tijd bij want in een mum van tijd waren ze alweer gewist. We citeren van de “geredde” tweets, via de printscreens: “Hitler was nothing compared to Israelis. Someone would had to finish his work 60jr ago.” Verstuurd op 27 juli 2014. En: “becouse Israel is the new nazi-country.” Verstuurd op  12 mei 2014. Als laatste wil ik noemen: “Enige antwoord voor israel totale vernietiging, roei de kakkerlakken uit #1945 #wehateisrael.” Verstuurd op 13 maart 2012.

Volgens CIDI zijn deze tweets antisemitisch van toonzetting en daarmee in strijd met artikel 137 van het wetboek van strafrecht en de “werkdefinitie antisemitisme” zoals algemeen aanvaard en in gebruik bij de landen van de Europese Unie. De tweets gaan met name over Israel, maar aangezien hij de link legt met Nazi-Duitsland zijn ze wel degelijk antisemitisch volgens de wet en de genoemde EU-werkdefinitie.

Wij willen ons graag aansluiten bij deze aangifte van CIDI in de verwachting dat dhr. El Hajoui zich voor zijn uitspraken (alsnog) zal moeten verantwoorden voor de rechter.