Veenendaal ondergronds in 2017!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Reminder, komt u morgenavond ook!

2015-05-18 20:31:15

Beste lotgenoot,

Graag stuur ik u nogmaals een herinnering voor de raadsvergadering van morgenavond! Komt u a.u.b. morgenavond ook op de tribune zitten in de raadzaal! Denk niet: anderen gaan wel. Nu is het echt cruciaal om aanwezig te zijn. De raad moet beslissen of het wenselijk is om een vervoltraject in te zetten voor het ondergronds brengen van de kabels. Wij moeten druk zetten vanuit de bewoners om de raadsleden te overtuigen dat het echt belangrijk is dat Veenendaal met of zonder landelijke support door moet gaan met het traject! Morgenavond wordt cruciaal.

Ik hoop echt dat u komt!

Het is dus morgenavond (dinsdagavond 19 mei 2015) om 19.15 u verzamelen op de publieke tribune in de raadzaal.

Vriendelijke groet,

Maud Veraar

Kom dinsdag 19 mei: nu spant het erom!!

2015-05-04 17:12:56

Beste lotgenoot onder de hoogspanning,

Weet u nog dat u een handtekening heeft gezet onder de petitie: Veenendaal Ondergronds?! Dinsdag 19 mei a.s. is er een open consultatie voor de business case van Tennet. Het is zeer belangrijk om hierbij aanwezig te zijn! De gemeente moet n.a.v. de consultatie gaan beslissen of ze Tennet een vervolgopdracht gaan geven. Ik wil u dan ook met klem uitnodigen om 19.15 u te komen naar de raadzaal in het gemeentehuis van Veenendaal en te laten zien dat er zeker een vervolg moet komen!

Onlangs was er een informatie avond van de business case van Tennet (over de twee gekozen tracees), maar helaas zijn er weinig mensen op af gekomen. Een uitnodiging hiervoor stond in de Veenendaalse krant. De gemeente had verwacht dat er 150 tot 300 mensen zouden komen, maar helaas bleken er maar een handvol mensen te zijn gekomen. Waarschijnlijk zal dit door de gemeente worden uitgelegd dat de Veenendalers de verkabeling mogelijk niet zo belangrijk meer vinden. En ligt het gevaar om de hoek dat er weer wordt uitgesteld of erger nog: afgesteld. Ondanks dat er nu twee tracees zijn ontwikkeld ligt er helaas nog steeds geen besluit van de gemeente om dit ook daadwerkelijk uit te gaan voeren. Vooralsnog is de financiering een groot probleem.

Dus: we moeten nogmaals een signaal geven door met veel mensen aanwezig te zijn tijdens de open consultatie avond. Het kan echt het verschil betekenen voor de gemeente om de volgende stap te zetten.

Zoals het er nu uitziet staat de consultatie van de business case als punt 6 op de agenda (om ca 20.35 uur). Maar het kan zijn dat de agenda wordt bijgesteld als er veel mensen komen voor dit onderwerp. Om 19.30 uur begint de Raadscommissie. Ik hoop u echt te zien!

Vriendelijke groet,

Maud Veraar

Uitnodiging bijeenkomst zaterdag a.s.!

2014-12-09 21:10:01

In een aantal gemeenten in Nederland zijn bewonersgroepen in meer of minder formele setting actief om lokaal de gemeente ertoe te bewegen de in de gemeente aanwezige hoogspanningsleidingen ondergronds te krijgen. Soms al vele jaren lang, maar helaas in het algemeen met weinig succes.

Op dit moment wordt door Minister Kamp zoals u waarschijnlijk weet de wetgeving STROOM voorbereid welke begin 2015 naar de kamer zal gaan. De uitkoop en verkabelingsregeling zal daar onderdeel van zijn, waardoor er momentum is, een soort "nu of nooit" voor gemeenten om de verkabeling te regelen.

Uiteraard is het zo dat er vele gemeenten zijn en elke lokale situatie anders is, maar we hebben 1 ding gemeen: de kabels moeten ondergronds.

Ons idee is als volgt:
Wij stellen voor een bijeenkomst van bewonerscomite's te organiseren om eens overleg te voeren over een gezamenlijk en dus landelijk signaal naar de politiek. Juist nu is het belangrijk Kamp te beinvloeden, volgend voorjaar kan wellicht de provinciale statenverkiezingen een aanleidng zijn om gezamenlijk de pers te halen. Kennisdeling en bundeling van onze stem zou in eerste instantie het doel kunnen zijn. Juist ook het delen van acties en argumenten die lokaal lijken te werken kunnen interessant zijn.

De bijeenkomst vindt plaats op 13 december om 10.00 uur te Amersfoort. Graag vernemen wij of uw daar aanwezig kan en wil zijn. Wij hebben helaas 'slechts' van de volgende gemeenten actieve comite's kunnen achterhalen: Veenendaal, Ede, Voorschoten, Zutphen-Warnsveld, Oegstgeest en Breda, indien u een ander comite bekend is, dan horen wij dat graag!

Graag hoor ik of u met mij naar Amersfoort wil/kan rijden als afgevaardigde van Veenendaal.

Hartelijke groet,

maud@goodfish.guide

Verslag n.a.v. de Raadsvergadering

2014-02-27 19:43:22

Vanavond (donderdag 27 feb) hebben wij de 400 handtekeningen aangeboden aan de Burgemeester. Daarnaast overhandigden wij een poster waarin een voor- en nastuatie was afgebeeld van de hoogspanningsmast aan de kastanjelaan, om alvast een beeld te schetsen hoe het ook kan zijn. Fijn dat er zoveel mensen waren gekomen.

Helaas werd het initiatiefvoorstel van de Christen Unie over de financiering van het ondergronds brengen van de kabels van de agenda gehaald en niet behandeld. De argumentatie was dat het een te technische en ingewikkelde discussie zou worden waar meer tijd voor nodig is. Het voorstel werd aangenomen om hier eerst in een commissie over te vergaderen alvorens het weer op de agenda wordt geplaatst bij de raadsvergadering.

De raadsvergadering werd vervolgens geschorst zodat wij als publiek even de gelegenheid hadden om weg te gaan en van gedachten konden wisselen met de politieke partijen. We spraken met o.a. D66 en hoorden dat ondanks de technische discussie er uiteindelijk waarschijnlijk wel genoeg stemmen voor het voorstel zouden zijn geweest. Dat gaf ons weer een beetje hoop.

In de krant zal worden aangekondigd wanneer de commissievergadering is. Bewoners mogen aanwezig zijn en ook inspreken. 'Het inspreken' moet aangevraagd worden. Schroom niet om dit te doen! Wij zijn in elk geval ook weer aanwezig.

Met vriendelijke groet,

mveraar@loslopendwild.nl

Maud Veraar

Komt u ook morgenavond! Nu spant het erom!

2014-02-26 13:12:44
Onlangs heeft u de petitie 'Veenendaal Ondergronds' getekend. Inmiddels zijn er bijna 400 handtekeningen ingeleverd. En ook de pers heeft aandacht geschonken aan deze actie. Vanmiddag komt RTV Utrecht ook voor een tv-item. We mogen dus best spreken van een succes. Bedankt voor uw bijdrage!
Morgenavond (donderdag 27 februari 2014) gaan we de handtekeningen aanbieden aan de Burgemeester. Tussen 19.00 uur en 19.15 uur wordt de petitie overhandigd en om 19.30 uur begint de raadsvergadering. In deze raadsvergadering wordt een voorstel voor de financiering van het ondergronds brengen van de kabels behandeld. Het zou erg fijn zijn als u ook aanwezig kunt zijn om te laten zien hoe belangrijk wij het allemaal vinden dat het nu eindelijk eens geregeld wordt.

Het initiatiefvoorstel komt er in het kort op neer dat de gemeente belasting gaat heffen per strekkende meter kabel in Veenendaal aan de energiemaatschappij. Dit levert ca 1,5 mio per jaar op. Hiervan zal 1.0 mio worden uitgegeven aan het ondergronds brengen van de kabels. Uiteraard zal de energiemaatschappij dit weer doorberekenen aan de consument. Maar dit wordt landelijk omgeslagen. Al 50 gemeentes hebben deze heffingsformule toegepast, dus in feite betalen wij momenteel al mee aan de oplossing van andere gemeentes.

Het voorstel staat als agendapunt 4 op de agenda. Het is echt onduidelijk hoe er gestemd gaat worden door de politieke partijen. Een aantal partijen willen geen lastenverzwaring, maar in feite worden onze lasten al verzwaard door 50 andere gemeentes zonder dat wij er op vooruit gaan.

Nogmaals, kom morgenavond naar de overhandiging van de petitie (19.00 uur) en de raadsvergadering en laat door uw aanwezigheid zien dat het leeft!

Stadhuis: Raadhuisplein 1,  Veenendaal

Maud Veraar (bewonersinitiatief) i.s.m. Platform Hoogspan

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.