Stop de besparingen op docenten in de Vlaamse hogescholen

Neem contact op met de schrijver van de petitie

steun onze nieuwe petitie tegen de besparingen op docenten in de hogescholen!

2023-10-05 15:26:28

Beste sympathisant,

een week geleden lanceerden we een nieuwe petitie om te protesteren tegen de besparingen op docenten in de hogescholen. Intussen is deze petitie bijna door 500 sympathisanten ondertekend. Mogen we je vragen om deze petitie te steunen met je handtekening en door ze in je omgeving bekend te maken. We willen graag tegen volgende week 11 oktober 1.000 handtekeningen hebben. Die dag is er immers een grote betoging van het hoger onderwijs...

Vlaamse overheid en hogescholen: stop de besparingen op docenten! - Petities.com

Bart Van Bouchaute - protesterende docenten hoger onderwijs

NIEUWE petitie 'Vlaamse overheid en hogescholen: stop de besparingen op docenten!"

2023-09-25 15:10:25

Beste ondertekenaar,

Vandaag verscheen opnieuw een opiniestuk in De Standaard als protest tegen de voortdurende besparingen op docenten in de Vlaamse hogescholen.

De kerninhoud:

“Docenten in de hogescholen luiden de alarmbel: de besparingen zetten de kwaliteit zodanig onder druk dat de situatie onhoudbaar wordt.De overheid én de scholen moeten ingrijpen:

• de overheid moet het financieringsdecreet naleven, zodat de hogescholen eindelijk krijgen waar ze recht op hebben,
  • en de hogescholen moeten die middelen inzetten in een transparant groeipad dat de werkdruk bij docenten en de studentdocentratio vlug en gevoelig verlaagt.”

Mag ik je vragen om deze petitie te ondertekenen en zo  breed mogelijk bekend te maken bij mogelijke sympathisanten?

Heel erg bedankt, mede namens de eerste ondertekenaars,

Bart Van Bouchaute

Bart Van Bouchaute - protesterende docenten hoger onderwijs

oproep aan hogeschooldocenten tot ondertekening van opiniestuk

2023-09-04 16:44:33

Beste,

je ondertekende vorig jaar de petitie 'Stop de besparingen op docenten in de Vlaamse hogescholen'.
Binnenkort verschijnt opnieuw een opiniestuk. Dit koppelen we aan een geplande betoging van het hoger onderwijs op 11 oktober.
Mag ik vragen dat DOCENTEN VAN HOGESCHOLEN die dit opiniestuk mee willen indienen, voor 12 september een mail sturen naar bart.vanbouchaute@arteveldehs.be met hun voornaam, naam, functie en hogeschool? Die namen plaatsen we bij de eerste ondertekenaars van het opiniestuk bij publicatie in de krant. Achteraf zullen we dan het opiniestuk ruimer verspreiden als petitie.

Hieronder de tekst van het opiniestuk:

"STOP DE BESPARINGEN OP DOCENTEN IN DE VLAAMSE HOGESCHOLEN

In alle Vlaamse hogescholen mobiliseren de vakbonden bij medewerkers én studenten om op 11 oktober in Brussel te gaan betogen tegen de besparingen in het hoger onderwijs. Als kritische docenten in de hogescholen sluiten we ons aan bij die betoging. De besparingen op docenten moeten stoppen.

Op veel plaatsen zijn er weer minder collega’s voor hetzelfde of meer werk, en krijgen de docenten die overblijven nieuwe taken. Hun onderwijsopdracht moeten ze in minder tijd voor meer studenten zien rond te krijgen. Hun onderzoek moet vlug renderen, waarbij ‘valorisatie’ belangrijker lijkt dan een grondige voorbereiding en analyse. Docenten vallen uit, haken mentaal af of zoeken gedesillusioneerd andere horizonten op. Dit moet stoppen en daarom roepen we op tot verzet.

Dit verhaal van voortdurende besparingen op docenten heeft twee lagen. De Vlaamse overheid onderfinanciert het hoger onderwijs. Maar de hogescholen zelf versterken dit probleem door te besparen op docenten ten voordele van ‘omkadering’.

Laten we starten bij de eerste laag. Ruim 667 miljoen euro: dat bedrag lopen de Vlaamse hogescholen en universiteiten elk jaar mis als gevolg van besparingsmaatregelen over de voorbije 15 jaar. Sinds 2008, het jaar waarin het financieringsdecreet voor het hoger onderwijs in werking trad, daalde de financiering per student van ruim 9.500€ per jaar naar minder dan 7.500 euro per jaar. Intussen steeg het aantal studenten in het hoger onderwijs met bijna 50% van 215.000 studenten naar 315.000 studenten vandaag. De OESO stelde vast dat “de gemiddelde overheidsuitgaven voor basis- en bijkomende diensten in de Vlaamse instellingen hoger onderwijs (universiteiten en hogescholen samen) met 3% gedaald zijn tussen 2012 en 2017, rekening houdend met de inflatie”. In ons protest tegen die onderfinanciering staan we op één lijn met de hogeschoolbesturen.

Maar er is ook een tweede, minder bekende laag: de ondergefinancierde hogescholen vergroten het probleem ook zelf door te besparen op docenten om een grotere omkadering uit te bouwen. Hoewel de hogescholen hierover niet transparant communiceren, stellen we drie duidelijke trends vast.

1. Als we kijken naar de statuten van het personeel, dan zien we dat het aandeel onderwijzend personeel afneemt, terwijl het aandeel administratief/technisch en leidinggevend personeel toeneemt. Om te besparen worden docenten soms ontslagen of niet vervangen en worden lessen uitbesteed aan gastdocenten.

2. Als we nauwkeuriger bekijken welke taken dat onderwijzend personeel moet doen, dan zien we steeds meer omkaderende taken.  Planningen en roosters maken, onderzoeksbudgetten maken en opvolgen, input leveren voor kwaliteitszorg en audits, … zijn tijdrovende taken die ten koste gaan van de kernopdrachten in onderwijs en onderzoek.

3. Die verschuiving naar meer omkadering verhoogt niet alleen de werkdruk bij de docenten, maar brengt ironisch genoeg ook het administratief personeel in ademnood. Meer omkadering leidt niet zelden tot manke communicatie. Talloos zijn de verhalen over weer een nieuwe procedure, bevraging, review, complexe beslissingsketen of holle vergadering.

De trends wijzen in dezelfde richting. Hogescholen worden logge structuren met meer omkadering die weegt op het aantal docenten en hun kerntaken. Docenten worden in de rol geduwd van inwisselbare uitvoerende medewerkers waarop verder bespaard kan worden.

Die dubbele besparingslogica van de overheid en de hogescholen ondermijnt de kwaliteit. Dit zien we scherp in de student-docentratio, de verhouding tussen het aantal docenten en studenten in de hogescholen. Binnen de OESO bengelt ons land onderaan bij de landen met de slechtste student-docent ratio in het hoger onderwijs. De Vlaamse onderwijsraad toonde in 2022 aan dat “de student-docentratio in de hogescholen tussen 2003 en 2017 met 45% gestegen is”. De toename van de studentenaantallen, samen met de uitbreiding van de opdrachten en verwachtingen, inspireerde die VLOR alvast tot een heldere conclusie: “het personeel staat erg onder druk om de geleverde kwaliteit te kunnen blijven bieden”. Duidelijker kunnen we het zelf niet formuleren.

De besparingen zijn intussen onhoudbaar geworden. Het ongenoegen onder personeel en studenten is groot en slaat in verschillende instellingen om in publiek verzet. Een uitweg uit de dubbele besparingslogica moet ook dubbel zijn:

· de overheid moet het financieringsdecreet naleven zodat de hogescholen krijgen waar ze recht op hebben;

· en de hogescholen moeten die middelen inzetten in een transparant groeipad dat de werkdruk bij docenten en de student-docent ratio gevoelig verlaagt.

Enkel een dergelijk gedeeld en concreet engagement van de overheid én de hogescholen kan het geschokte vertrouwen van de docenten herstellen. We wachten met spanning op die koerswijziging."

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.