Geen windmolens in de landgoederenzone van Brummen!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Concept beleidskader zon en wind Gemeente Brummen

2021-07-08 10:57:34

Beste ondertekenaar van de petitie,

het concept beleidskader zon- en wind van de gemeente Brummen is inmiddels ter inzage gelegd: Zonne- en windenergie - Gemeente Brummen

De Landgoederenzone van Brummen wordt in dit beleidskader grotendeels in bescherming genomen tegen windinitiatieven. Desalniettemin kunnen er, onder voorwaarden, wel zonnevelden worden ontwikkeld.

Wellicht voor u van belang om te weten dat gemeente Brummen, voor wat betreft windinitiatieven, mogelijk kansrijke gebieden ziet bij de toerit naar de brug in de N348 en nabij Hall.

Reageren op het concept beleidskader kan tot en met 27 juli. Dit kan onder andere per e-mail aan p.severens@brummen.nl. Als u daar ondersteuning bij nodig heeft of vragen over heeft, kunt u ons bereiken via emailadres: geenwindmolenslandgoederenzone@gmail.com

Overhandiging petitie aan Burgemeester Alex van Hedel

2021-05-21 15:30:23

Beste ondertekenaar van de petitie,

inmiddels hebben al meer dan 900 (!) mensen de petitie "Geen windmolens in de landgoederenzone van Brummen" ondertekend.

Komende week wordt het beleidskader zon- en wind van de gemeente aangeboden aan het college en 10 juni besproken in de raad.

Gezien dit onbegrijpelijk hoge tempo van de gemeente, hebben wij de petitie, eerder dan wij hadden bedacht, aangeboden aan de Burgemeester van de Gemeente Brummen, de heer Alex van Hedel.

Onderstaande artikel in de regiobode geeft een weergave:

Handtekeningen tegen windmolens in Brummen » Regiobode (regiobodeonline.nl)

De handtekeningen blijven binnenkomen, wij houden de petitie uiteraard nog in de lucht.

Het concept beleidskader zon- en wind van de gemeente, zet de deur wagenwijd open voor windinitiatieven in de landgoederenzone. Onze zorg is daarom eerder toe- dan afgenomen.

Donderdagavond (20 mei) hebben wij een schriftelijke bijdrage geleverd- en ingesproken in het raadsforum. Onze volgende stap is het benaderen van de diverse fracties en onze onderbouwing met hen bespreken.

Als u een actieve bijdrage wilt leveren, raden wij u aan, in te spreken bij de raadsvergadering van 10 juni. Als u daar ondersteuning bij nodig heeft of vragen over heeft, kunt u ons bereiken via een reactie op dit bericht of via emailadres :

geenwindmolenslandgoederenzone@gmail.com

Met vriendelijke groeten,

namens de initiatiefnemers van de petitie,

Jeroen Eikholt

Geen windmolens in de landgoederenzone van Brummen

Presentatie gemeentelijk beleid wind- en zonne energie

2021-05-10 20:48:23
De afgelopen weken hebben de initiatiefnemers van deze petitie aan de gemeente Brummen input geleverd ten behoeve van het  zonne- en windbeleid.

Landschappelijke waarden vanuit onder andere Natura 2000, het Gelders Natuur Netwerk en Nationaal Landschap Veluwe, maar ook vanuit lokale bronnen hebben wij verwerkt en als kaartmateriaal aangeboden.

Wij hopen dat daarmee het kwetsbare en groene buitengebied van de gemeente Brummen en de Landgoederenzone in het bijzonder, gespaard gaat worden voor de inpassing van grootschalige energieopwek.

Hoe dan ook is de inpassing van grootschalige windmolens (met een tiphoogte van 250 m) in een gemeente als Brummen met een kleinschalig landschap en verspreide bewoning vrijwel onbegonnen werk.

Aanstaande maandagavond presenteert gemeente Brummen haar eerste concept versie van het gemeentelijk beleid voor wind- en zonne-energie. Het zal waarschijnlijk ook duidelijk worden waar windmolens met een tiphoogte van +/- 250 m worden toegestaan.

Het is aan te raden deze avond bij te wonen om inzicht te krijgen in het nieuwe beleid van de gemeente Brummen. U kunt zich daarvoor aanmelden door een mail te sturen naar bijeenkomsten@brummen.nl, met als onderwerp: 'inwonersbijeenkomst 17 mei'.

Voortgang petitie tegen Windmolens in de landgoederenzone van Brummen

2021-04-13 15:43:12

Beste ondertekenaar van de petitie,

dank voor uw ondertekening van de petitie tegen de mogelijke plaatsing van windmolens in ons mooie groene buitengebied van Brummen. Het geeft ons erg veel steun om te zien dat al bijna 600 mensen de petitie hebben ondertekend! Het blijft een belangrijk- en in de gemeente Brummen wat onderbelicht thema, daarom helpt het enorm als u het ook bespreekt in uw eigen omgeving.

De afgelopen weken hebben wij contact gezocht met de ambtelijke organisatie van de gemeente Brummen en de verantwoordelijk Wethouder Ingberg en hebben wij onze en jullie zorgen besproken. Hieruit is een aantal publicaties in de media voortgekomen, die u wellicht al bent tegen gekomen in De Stentor en De regiobode:

Windmolens in de Brummense natuur? Inwoners hebben grote zorgen | Zutphen | destentor.nl

Gemeente Brummen blijft met inwoners in gesprek over windmolens » Regiobode (regiobodeonline.nl)

Het is onze intentie om samen met de gemeente Brummen in het voorliggende issue tot een oplossing te komen.

Mede hierdoor zijn wij door de gemeente Brummen uitgenodigd om in de komende weken deel te nemen aan werksessies. In deze sessies wordt input verzameld voor het beleidskader dat gebruikt zal gaan worden, om mogelijk toekomstige initiatieven t.a.v. wind- en/of zonprojecten aan te toetsen. Daarmee is het dus erg relevant om onze zorgen en de landschappelijke waarden binnen de gemeente Brummen en specifiek die in de landgoederenzone goed te verankeren in dit beleidskader.

Een eerste concept wordt naar verwachting in mei opgeleverd, waarna er voor iedereen gelegenheid is om te reageren en/of bezwaar te maken. Na de zomer wordt het kader voorgelegd aan de raad en wordt het definitief.

Wij hebben er vertrouwen in dat we samen met de gemeente Brummen tot een goed resultaat kunnen komen en wij houden u op de hoogte van mogelijke ontwikkelingen.

Met vriendelijke groeten,

ook namens de rest van het team, Jeroen Eikholt.

NB

Recentelijk is in de landelijke media aandacht geweest voor de problematiek in onze buurgemeenten Zutphen en Rheden. De overeenkomsten zijn treffend. Wellicht aardig, om u via onderstaand linkje, op de hoogte te stellen:

Klimaatconflict in de polder | KRO-NCRV (kro-ncrv.nl)

Geen windmolens in de landgoederenzone van Brummen

Verslag van de gemeente Brummen en de mogelijkheid tot informatie

2021-02-26 16:21:42

Beste ondertekenaar van de petitie,

dank voor uw ondertekening van de petitie tegen de mogelijke plaatsing van windmolens in het mooie groene buitengebied van Brummen. Het geeft ons erg veel steun om te zien, dat ondanks onze nog maar smalle aanpak, toch al zoveel mensen de petitie hebben ondertekend!

Wij verzoeken u om ook uw eigen netwerk, familie, straat, groeps- en buurtapps etc. te attenderen op deze petitie en onze facebookpagina te delen. Alle kleine beetjes helpen om wat tegengewicht te geven tegen dit windmolenplan!

Op korte termijn proberen wij in gesprek te komen met de gemeente Brummen en de handtekeningen helpen ons enorm in dit gesprek. Wij houden u uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen.

Een videoverslag van de laatste bijeenkomst en de getoonde presentatie vindt u terug op www.brummen.nl/opgewekt.

Als u nou zelf nog aanvullende informatie wilt van de gemeente Brummen, kunt u zich ook aanmelden (voor 5 maart) via bijeenkomsten@brummen.nl

Ook namens de rest van het team, Jeroen Eikholt

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.