Geen windmolens in de landgoederenzone van Brummen!

Wat is er aan de hand?

In de Regionale Energie Strategie (RES) zijn windmolens tot wel 250 meter hoog  voorzien in natuur- en stiltegebieden in de landgoederenzone in gemeente  Brummen. Ter vergelijk: dat zijn 5 kerktorens van Brummen op elkaar en dat is ongeveer zo groot als de Eiffeltoren. De plannen voelen als door de overheid opgelegd en zijn catastrofaal voor het kleinschalige landschap, de natuur en bewoners.

thumbnail_210207_Landgoederenzone_Brummen-2.jpg

De gemeente Brummen, is op dit moment bezig met het opstellen van een beleidskader ten aanzien van de plaatsing van de windmolens. Het is daarom van belang om NU uw stem te laten horen, voordat de plannen in het voorjaar definitief worden!

De landgoederenzone is een gebied met grote landschappelijke en ecologische waarden en heeft een nauwe relatie met de Natura 2000 gebieden Veluwe, Het Leusveld en de uiterwaarden van de IJssel. Het maakt deel uit van de cultuurhistorische landgoederenzone en is een foerageergebied voor ganzen. De plaatsing van windmolens verandert het landschappelijke- en cultuurhistorische karakter van dit kleinschalige gebied ingrijpend.

Juist door de landschappelijke kleinschaligheid is dit gebied niet geschikt voor de inpassing van windmolens.

thumbnail_210207_Landgoederenzone.jpg

Het vrije uitzicht vanuit de direct omwonenden, de dorpen Brummen, Leuvenheim, Oeken, Broek, Tonden, Voorstonden, Laag-Soeren en Spankeren en de rust in het natuurgebied worden verstoord, waardoor de kwaliteit van de natuur en de woonomgeving in de weide omgeving daalt. De slagschaduw heeft een invloed tot wel 2 km!

Het gebied heeft een hoge recreatiewaarde voor wandelaars, fietsers, natuurliefhebbers en omvat veel bedrijvigheid gebaseerd op deze natuurwaarden. Het plaatsen van windmolens kan leiden tot vermindering van toerisme in het gebied als gevolg van verlies van rust, ruimte en natuurgevoel in de omgeving.

De leefbaarheid van de woonomgeving vermindert fors door de constant bewegende slagschaduw, ’s nachts de constant knipperende rode lichten en indringende geluidsproductie van de wieken.

Onderstaande kaart geeft een impressie van waar de windmolens mogelijk kunnen komen te staan.Rode_vlekken1.jpg

Naast de grote impact op de omgeving maken wij ons ernstige zorgen om de gezondheidseffecten van de hoge windmolens. In de RES plannen wordt een afstand van 450 meter tot woningen gehanteerd, echter uit meerdere onderzoeken wordt een afstand van 10x de masthoogte pas als veilig omschreven.

Deel jij onze zorgen over deze buitensporige plannen in ons kleinschalige landschap?

Laat dan van je horen en zeg NEE tegen windmolens in de landgoederenzone van Brummen!

Uw handtekening is belangrijk voor ons. Bedankt hiervoor!
Vergeet niet om uw handtekening te bevestigen via de mail.

Geen windmolens in de landgoederenzone van Brummen    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Geen windmolens in de landgoederenzone van Brummen om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.