Behoud de Koepel in Hattem

Neem contact op met de schrijver van de petitie

De koepel blijft behouden!

2015-09-30 09:37:30

Wat we al vermoeden hebben medewerkers van bouwbedrijf Frank Wielink - die de koepel gaan renoveren - mij bevestigd. De koepel zelf blijft behouden. Dit betekent dat de online petitie effect heeft gehad. Daarvoor, bedankt!

Update Verkentoren

2015-09-27 12:13:33

Zou de online petitie ter behoud van de Verkentoren effect hebben gehad? Zoals het er op deze foto uitziet wel. Wij zullen de werkzaamheden in de gaten houden.

Onderzoek alternatief ontwerp Verkentoren

2015-09-02 10:45:31

Beste Hattemers,

Deze informatie ontvingen we van de gemeente:

Het college heeft besloten om een alternatief ontwerp voor de omgeving van de Verkentoren verder te onderzoeken. In de afgelopen anderhalf jaar heeft de gemeente samen met inwoners en belanghebbende partijen gewerkt aan de ontwikkeling van de binnenstad en maakte samen met hen ontwerpen voor de omgeving van het Kerkplein en de Markt, de omgeving van de molen en de Verkentoren.

In het nieuwe ontwerp van de Verkentoren zou de koepel verwijderd worden en zou er een verbinding van boven naar beneden de stadsmuur worden gemaakt. Het verwijderen van de koepel riep in de afgelopen weken echter veel reacties op, onder andere via een online-petitie van inwoners. Het college neemt deze reacties serieus en onderzoekt nu een alternatief plan in nauwe samenwerking met de Stichting Stadskern Hattem (SSH). Uitgangspunten van het alternatieve ontwerp van SSH zijn: - renovatie van de koepel; - het verlagen van de muurdelen van de koepel - het aan de bovenkant afsluiten van de trapverbinding; - het inrichten van een vleermuizenverblijf in de afgesloten trapopgang - het creëren van een zitplek die uitzicht geeft naar alle windrichtingen.

De gemeente werkt het nieuwe ontwerp in de komende weken samen met de stichting verder uit om te bezien of het technisch en financieel haalbaar is. Uitgangspunt voor de gemeente is het huidige beschikbare budget. Als het project duurder wordt is een bijdrage van derden noodzakelijk. Een tweede uitgangspunt voor het college is een positief advies van de monumentendeskundigen van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit en de RCE (Rijksdienst Cultureel Erfgoed). In de afgelopen anderhalf jaar is voor de ontwikkeling van de binnenstad een grote inspanning gedaan om zo veel mogelijk mensen te betrekken bij het maken van ontwerpen. Uitgangspunt hierbij was het door de raad vastgestelde ambitiedocument. Voor de Verkentoren is nu gebleken dat inwoners toch graag zien dat de koepel behouden blijft. Uiteraard neemt het college dat signaal serieus en onderzoekt zij nu samen met SSH de haalbaarheid van het bijgevoegde alternatieve ontwerp.

Als het alternatieve plan technisch en financieel uitvoerbaar is, vinden de werkzaamheden voor het einde van 2015 plaats. Dit is onder andere in verband met de subsidievoorwaarden vanuit het Regiocontract.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wij willen jullie bedanken voor het ondertekenen want deze koepel betekent veel voor Hattem.

Gemeente bekijkt alternatief ontwerp Verkentoren Hattem

2015-06-21 13:29:42

Beste Hattemers,

De gemeente bekijkt samen met Stichting Stadskern Hattem of het alternatief waarbij de koepel behouden blijft haalbaar is.

Er komt dan vanuit de koepel ruimte om alle kanten op te kijken en de trap naar beneden wordt afgesloten en daar wordt dan een vleermuizenverblijf gerealiseerd.

Als dit haalbaar is, en zo gedaan wordt, dan zijn de handtekeningen niet voor niks geweest.

Hier onder een afbeelding van het alternatief. Bron www.hattem.nl

Koepel Hattem

informatie over de petitie voor het behoud van de koepel

2015-06-10 17:36:56

Beste Hattemers,

D66 Hattem heeft het volgende te kennen gegeven op hun Facebook account:

Laten we hopen dat dit onderzoek er toe leidt dat er daadwerkelijk een alternatief komt waarbij de koepel behouden blijft en dus gerenoveerd wordt. Want dat is wel nodig.

Vrijdag wordt er bij RTV Hattem aandacht aan dit onderwerp besteed aldus de interviewer. (Tegenwoordig ook op KPN te ontvangen op zender 581)

Namens Hattem, bedankt voor het tekenen!

Koepel Hattem

Overhandiging van de handtekeningen aan wethouder van der Heeden

2015-05-19 18:24:12

Beste Hattemers,

Ik wil iedereen bedanken voor het tekenen!

De handtekeningen zijn overhandigt aan wethouder van der Heeden, deze gaat in gesprek met de provincie om te kijken of de twee ontwerpen zijn te combineren waardoor de koepel cq verkentoren behouden kan worden. Hij was verbaast waarom tegenstanders van het idee nu pas van zich lieten horen. Ik had op mijn beurt natuurlijk ook niet verwacht dat de gemeente zoiets cultuurbarbaars zou beslissen. Er waren ook een heleboel mensen die pas van de plannen hoorde bij het lezen van de petitie. Helaas kan hij mij echter niet op de hoogte houden over hoe het gaat verlopen.

In totaal zijn er 446 handtekeningen gezet en uitgeprint. Later werden dit er nog meer maar deze heb ik helaas niet mee kunnen nemen. Hopelijk heeft deze petitie het verschil gemaakt.

We zullen moeten afwachten wat het definitieve besluit wordt.

Nogmaals, bedankt

Overhandiging van de handtekeningen

2015-05-12 10:28:44

Beste Hattemers,

Als allereerst wil ik jullie bedanken voor het tekenen van deze petitie!

Op het moment van schrijven hebben we 411 handtekeningen verzameld. Maar dit aantal kan omhoog en daarom vraag ik jullie deze petitie te delen op Facebook en Twitter (openbaar). De petitie is bij de gemeente al ter sprake gekomen en 19 mei worden de handtekeningen overhandigd aan wethouder J. van der Heeden.

Wij hopen dat wij het verschil hebben kunnen maken.

De link van de petitie: www.petities24.com/behoudkoepelhattem

Met vriendelijke groeten,

De initiatiefnemers van deze petitie

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.