Geencrematoriumwijkfrankrijk

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Werkgroep en omwonenden wijk Frankrijk blij met voorkeurslocatie B&W

2016-06-02 18:39:38

College van B&W handhaaft voorkeurslocatie ‘Newtonweg’

Op 10 december j.l. heeft de commissie Ruimte van de gemeente Harderwijk vergaderd over het raadsvoorstel “Locatiestudie crematorium”.

In het kader van deze behandeling zijn toen door verschillende raadsfracties vragen aan het college gesteld over aspecten die niet of onvoldoende aan de orde kwamen.

Deze vragen zijn inmiddels beantwoord en zijn besproken tijdens de commissie Ruimte van 19 mei j.l. op het Stadhuis.

Vanwege hun betrokkenheid bij dit onderwerp hebben een aantal leden van de werkgroep ‘geen crematorium in wijk Frankrijk’ van de gemeente een uitnodiging ontvangen om deze bijeenkomst bij te wonen. De vergadering vond plaats in de Raadzaal en was informatief van aard.

Kort samengevat komt het erop neer dat het college van B&W als voorkeurslocatie de ‘Newtonweg’ handhaaft.

De locatie ‘De Elzenhof’ is voor het college alleen interessant als er (ter ontlasting van de woonwijk) een ontsluitingsweg wordt aangelegd.

De kosten van een dergelijke ontsluitingsweg zijn dermate hoog dat het college dit financieel niet verantwoord acht.

Daarnaast zou deze (nieuwe) aanrijroute niet in een natuurlijke en groene omgeving komen te liggen hetgeen niet echt gepast en ‘sfeervol’ overkomt.

De voorkeurslocatie van het college van B&W is de Newtonweg en deze voorkeur wordt niet herzien.

Uiteraard is de werkgroep ‘geen crematorium in wijk Frankrijk’ erg blij met het collegestandpunt!

Wethouder de Jong meldde tenslotte nog dat er onlangs een brief van een marktpartij is ontvangen. Deze marktpartij verzoekt om een heroverweging van de voorkeurslocatie ten gunste van de Ceintuurbaan. Deze brief moet nog door het college van B&W behandeld worden.

Het Presidium (de voorzitter en alle fractievoorzitters uit de gemeenteraad) zal binnenkort een besluit nemen over hoe de procedure nu verder verloopt.

We hopen uiteraard dat het collegestandpunt ondersteund zal worden!

werkgroep Crematoriun Nee

Laat uw stem horen op de inloopbijeenkomst do 25 juni a.s. 16.00-20.00 in de Sypel

2015-06-23 16:57:25

De gemeente laat maanden niets van zich horen en dan nu plotseling, nét voor de vakantie, wordt er een inloopbijeenkomst gepland waar de plannen van de gemeente worden gepresenteerd. Echter om daarop te reageren met aanvullingen moet je ook op die (!) donderdag reageren middels mail. Kan het nog krommer? Even rustig verhelderende vragen stellen tijdens de bijeenkomst, de ideeën laten bezinken, even met man of vrouw of de buren het erover hebben kan dan niet eens...

Enkele zaken hebben we al op een rijtje gezet op grond van de plannen zoals nu bekend:

Voor nadere info zie de Blog: http://geencrematoriumwijkfrankrijk.blogspot.nl/   !!!!

1.       Bij de locatie-onderzoeken lijkt de financiële afweging leidend; er wordt op deze manier geen objectieve keuze gemaakt, steeds komt het financiële aspect als eerste naar voren. 2.       In de afweging voor de Elzenhof wordt met betrekking tot de verkeersproblematiek gesproken over een mogelijke oplossing middels een rondweg om Frankrijk heen die aansluit op de rotonde Newtonweg-Zuiderzeestraatweg. De kosten van realisatie van deze weg worden niet in de afwegingsfactoren meegenomen. Is dit wel het geval, dan ziet het kostenplaatje er heel anders uit. 3.       De weerstand van bewoners plan Frankrijk komt niet uit de verf. Er wordt alleen gesproken over bezwaar tegen verkeersoverlast, aan het emotionele aspect wordt totaal voorbij gegaan. Een crematorium hoort niet in of bij een woonwijk.4.       De gemeente spreekt over een statig karakter van de Elzenhof, maar gaat hierbij voorbij aan, de storende aanwezigheid van de elektriciteitsmasten, drukte van de hondenclub en tennisvereniging5.       Ook wordt voorbij gegaan aan de auto-problematiek (drukte / uitstoot) voor de spelende kinderen, bewoners van plan Frankrijk en het  in het park met moestuin.6.       Opvallend is dat de stikstofdepositie voor een aantal bestemmingen in de nabijheid van Natura 2000 gebied een probleem kunnen vormen, maar niet voor de woonwijk Frankrijk, waarin de Elzenhof ligt. De woonwijk ligt nota bene slechts 700 meter van een Natura 2000 gebied verwijderd.  7.       Bij realisatie van een crematorium op de Elzenhof wordt het open agrarische karakter van het buitengebied aangetast. Sterker nog, als de door de gemeente beoogde  ontsluitingsweg wordt gerealiseerd, is het open agrarische karakter van het buitengebied totaal verdwenen!

Kom met zoveel als mogelijk mensen naar de bijeenkomst, stel vragen, wees kritisch en laat uw bezwaar horen.

mvr De actiegroep tegen een crematorium dicht bij een woonwijk.

werkgroep Crematoriun Nee

Hartelijk dank voor uw steun!

2015-02-27 16:29:12

We zitten inmiddels op 234 handtekeningen, dat is al een duidelijk signaal! FIJN.

We willen immers geen crematorium in een woonwijk! Maar het kan nog meer!

Op de Blog staat inmiddels bericht 7 http://geencrematoriumwijkfrankrijk.blogspot.nl  hier staat ook alle informatie.

Op facebook zijn we inmiddels ook actief zodat deze boodschap nog makkelijker met elkaar gedeeld kan worden https://www.facebook.com/geencrematorium.wijkfrankrijk  er staat echter maar een deel van de informatie.

Ga samen met ons in actie en vergaar zoveel mogelijk handtekeningen - online via deze petitie-site http://www.petities24.com/geencrematoriumwijkfrankrijk

Met vriendelijke groet: De werkgroep tegen een crematorium in een woonwijk.

Blog update

2015-02-15 12:20:57

Beste ondertekenaar,

Hartelijk dank voor uw steun! Wij vinden het zeer prettig dat steeds meer mensen in de wijk hun stem laten horen.

Als we echt iets willen bereiken dan is het van belang dat we samen deze boodschap uitdragen! Het zou dan ook erg fijn zijn dat ieder van ons Onderstaande tekst oid op zijn/haar facebook / twitter bericht zet of via whattapp / mail gaat verspreiden in de vrienden kenissenkring.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geen crematorium wijk frankrijk

De gemeente heeft zich voorgenomen om in Harderwijk een crematorium te plaatsen. Dit om aan de toenemende vraag, vooral uit de omliggende steden (!), te willen voldoen.

Harderwijk krijgt dan een echte regio functie, zodat er meer mensen, zo het er nu uitziet, naar De Elzenhof zullen komen. Eén en ander moet op dit moment nog uitgezocht worden en de kogel is nog niet helemaal door de kerk maar alle tekenen wijzen er op dat het deze plek zal gaan worden. De infrastructuur hoeft maar iets aangepast te worden, de grond is beschikbaar en De Elzenhof krijgt een behoorlijk impuls.

De verwachting is dat er ongeveer 4-6 crematies/begrafenissen per dag zullen komen ipv nu 2 begrafenissen per week Er wordt echter voorbij gegaan aan de mogelijke gevolgen voor de mensen in wijk Frankrijk en de ruime omgeving rond deze plek!

Zaken die leven zijn:

• toename van verkeersoverlast met bijbehorend fijnstof
  • parkeeroverlast in de wijk.
  • mede daardoor afname woongenot
  • giftige gassen die vrij kunnen komen in de wijk bij niet goed ingeregelde oven en bij calamiteiten.
  • zware metalen die in de grond komen op het strooiveld.
  • kleine asdeeltjes die dan kunnen verwaaien door de gehele wijk, bij droog winderig weer, die gevaarlijk kunnen zijn bij inademing.
  • invloed op activiteiten in de buurt, kinderspeelveld, groente-park, tennisbaan, hondendressuur, manege.
  • verkeersonveiligheid voor onze kinderen
  • waardeverminderng van de huizen.

voor nadere informatie zie: http://geencrematoriumwijkfrankrijk.blogspot.nl/

en teken de petitie!

Alvast bedankt. "

werkgroep Crematoriun Nee

Teken hier de petitie tegen de komst van een crematorium in de wijk Frankrijk te Harderwijk

2015-02-11 12:42:43

De gemeente heeft zich voorgenomen om in Harderwijk een crematorium te plaatsen. Dit om aan de toememende vraag, vooral uit de omliggende steden (!), te willen voldoen.

Harderwijk krijgt dan een echte regio functie, zodat er meer mensen naar, zo het er nu uitziet naar De Elzenhof, zullen komen.

Er wordt echter voorbij gegaan aan de gevolgen voor de de volwassenen en de kinderen in wijk Frankrijk!

Denk bijvoorbeeld aan:

• toename van verkeersoverlast en parkeeroverlast.
  • mede daardoor afname woongenot
  • gassen die vrij kunnen komen in de wijk bij niet goed ingeregelde oven en bij calamiteiten.
  • zware metalen die in de grond komen op het strooiveld.
  • invloed op activiteiten in de buurt, kinderspeelveld, groente-park, tennisbaan, hondendressuur.
  • verkeersonveiligheid voor onze kinderen
  • waardeverminderng van de huizen.

Laat uw stem horen en teken de petitie!

voor overige actuele informatie zie: http://geencrematoriumwijkfrankrijk.blogspot.nl/

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.