Zorg voor zorgenden

Onze zorg kreunt. Sinds de covid pandemie is de werkdruk ongezond hoog en verlaten gepassioneerde hulpverleners met een hart voor hun vak, één na één de zorg. Deze schrijnende situatie die nu al jaren aansleept, gaat niet alleen ten koste van de gezondheid van deze zorgende handen maar beïnvloed ook de kwaliteit van zorg voor de patiënten.

Onze zorgenden verdienen naast meer loon ook meer zorg. Het heetst van de covidstrijd lijkt gestreden maar wat met de huidige situatie in onze zorg? Tijdens de pandemie leek er plots een kleine sprankel hoop te zijn voor de hulpverleners. Eindelijk een kleine blijk van confirmatie door onze regering en ook in de media voor hun inzet tijdens de covidcrisis en na jaren zorgen voor anderen in omstandigheden van veel te hoge werkdruk. Erkenning voor het povere loon na jaren bachelor studie, herscholing en het werken in een 3-ploegendienst. Begrip voor het chronische tekort aan zorgende handen aan bed van de zovele zwaar zieke patiënten. Verschillende malen kwamen hulpverleners al de straat op en ging men via betogingen hulpkreten slaken voor betere werkomstandigheden. Men wordt nog steeds niet gehoord.

Dit alles leidt tot schrijnende situaties. Momenteel is er een ware leegloop in onze zorg, dit door zorgers die met veel passie hun beroep uitoefenen. Ook studenten in de zorg zijn getuige van hoe schrijnend het er vaak aan toe gaat en stoppen vroegtijdig hun opleiding of gaan zorgen volgens waarden en normen waar ze het niet eens mee zijn en geven en gooien als gevolg enkele jaren later al de handdoek in de ring.

Dat de patiënt hier mede slachtoffer van is en het zorginstellingen steeds meer gaat ontbreken aan menswaardige en kwaliteitsvolle zorg, deze pijnlijk realiteit lijkt voor onze overheid nog steeds een grote blinde vlek te zijn. Hoe kan je meer patiënten kwaliteitsvolle zorgverlening bieden met zon groot tekort aan hulpverlening? Het antwoord is heel kort en voor de hand liggend: amper tot helemaal niet. Zorgen voor mensen doe je met beroeps-fierheid en wanneer de werkomstandigheden dit door eerdere besparingen in de zorg en personeelstekort niet meer toelaten, is het tijd om dit steeds evoluerende probleem aan te pakken.

Er moet iets veranderen vinden zorgkundige Nathalie Van Suyt en verpleeg-kundige Lien De Metsenaere. Samen bundelen ze hun zorgende handen en starten ze deze petitiecampagne ‘Zorg voor de Zorgenden’ op met als doel om bovenstaande problematiek aan te kaarten op de politieke agenda.

Gelieve eindelijk eens werk te maken van betere werkomstandigheden voor het zorgpersoneel. Omdat wij, allemaal mensen, allen riskeren om ooit patiënt te worden. Patiënten die op de koop toe betalen voor optimale gezondheidszorg. Het is een patiëntenrecht om in alle zorginstelling menswaardige en kwaliteitsvolle zorg te ontvangen. Hiervoor wordt nu al jaren geijverd en dit zonder het minste resultaat.

Als maatschappij dienen we te investeren in een betere zorg voor onze kwetsbare inwoners. Ik denk aan mensen met dementie die vaak jaren hulpeloos en wilsonbekwaam in een bed verblijven in een woonzorg-centrum. Hun familie telt dure centen neer van moeder of vaders povere pensioen. Voor wat?Om moeder en vader tijdens de nacht 8uur lang in een bevuilde luier te laten liggen, omdat men dient te besparen op verzorgingsmateriaal. Om in de namiddag aan te komen in de kamer, te zien dat het middageten onaangeraakt voor de bewoner op tafel staat en moeder of vader nog in bed ligt, omdat de zorger nog bezig is met de verzorging van de andere 23 zwaar hulpbehoevende bewoners.

We pleiten allemaal voor warme zorg, wel als we dan toch in zo’n warme samenleving wonen, dient deze dan geen respect en voldoende middelen vrij te maken voor onze zorgbehoeftigen en de mensen die er professioneel bijna 7 dagen op 7 voor zorgen?

Wij rekenen op jullie steun!

Onze zorgenden verdienen meer zorg zodat patiënten opnieuw de menswaardige en kwaliteitsvolle zorg kunnen ontvangen waar ze recht op hebben.

ONDERTEKEN ONZE PETITIE33E028BA-3CE2-4FE0-9859-FD8AE7D4CB7F.jpeg

Door te ondertekenen, machtig ik Nathalie van suyt om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.