We zijn géén proefkonijn!

LEES DE TEKST ONDER DEZE AFBEELDING:

Untitled_Artwork_(1)2.png

Beste ouders en leerkrachten,

Vanavond is bekend gemaakt dat de deuren van de basisscholen weer opengaan vanaf 11 mei. Dit is een besluit van het kabinet.

Ouders en leerkrachten zijn hierin niet gehoord! Vorige maand was de maatschappelijke onrust de reden om de scholen te sluiten. Is deze onrust dan nu opeens verdwenen?

Hoe precies invulling te geven aan het weer openstellen van de scholen en dit op een verantwoorde manier te verwezenlijken, wordt overgelaten aan de scholen. Zijn schoolleiders en leerkrachten nu opeens expert op het gebied van Covid-19 en de verspreiding?

Voorzichtigheid is beter dan spijt achteraf…

Ik ben zelf leerkracht in het basisonderwijs en zou niets liever willen dan op een normale manier mijn werk hervatten met mijn 25 leerlingen. Maar wat is in deze tijd normaal?

In dit besluit van het kabinet zijn een aantal zaken die mij als leerkracht tegen de borst stuiten:

●  Ik voel me als leerkracht een proefkonijn.

“Gelukkig” kan ik me nu wel snel laten testen als ik klachten krijg, wat een geruststelling voor mij, mijn gezin en mijn (schoon)ouders.

●  Heropening druist in tegen de eigen voorwaarden van experts:   https://nos.nl/artikel/2331232-heropening-scholen-druist-in-tegen-eigen-voorwaarden-experts.html

●  De overwegingen bij het advies om de basisscholen en de kinderdagverblijven te heropenen zitten vol onzekerheden. Dat komt omdat onduidelijk is in welke mate kinderen bijdragen aan verspreiding van het virus, met andere woorden hoe besmettelijk ze zijn voor elkaar, hun ouders en hun docenten. Wetenschappelijke onderbouwing is slechts op kleine schaal beschikbaar …….. Er worden termen gebruikt als: verspreiding onder kinderen LIJKT minimaal, beperkt risico, maar hoe zit het met de leerkrachten en hun familie?

●  Als er een maand na de opening van de basisscholen geen grote uitbraken zijn geweest, dan kan het voortgezet onderwijs zich voorbereiden op het opstarten van "fysiek onderwijs", in de klas. In deze schoolgebouwen moet wel de anderhalve meter afstand gehandhaafd worden.

Met deze petitie wil ik pleiten voor de volgende zaken:

• Kinderen blijven zoveel mogelijk thuis als dat kan. Het onderwijs op afstand wordt gecontinueerd en voor kinderen waarvoor thuisblijven geen  optie is, wordt opvang gerealiseerd binnen de scholen of de kinderopvang met inachtneming van de 1,5 m regel en de overige maatregelen om besmetting te voorkomen.
  • Scholen gaan pas helemaal open wanneer onderzoeken naar de effecten op de gevolgen hiervan zijn afgerond. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van onderzoek naar de verspreiding van het Covid 19 virus in bijvoorbeeld de Scandinavische Landen. Wanneer aantoonbaar is dat openstelling van de scholen daar géén negatief effect hebben gehad op de verspreiding van het virus kan in Nederland pas begonnen worden met de versoepeling van de regels voor het onderwijs.
  • Bij een besluit over het heropenen van de scholen wordt ook geluisterd naar de mening van vakbonden,besturen,schoolleiders, leerkrachten en ouders / verzorgers.

Wij zijn géén proefkonijn!    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Wij zijn géén proefkonijn! om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.