Verzoek aan Eerste Kamer om de vergaderzaal op zaterdagen te openen voor publiek

IMG_0791_21.jpgOp zaterdagen zijn er rondleidingen in de Tweede Kamer en in de Ridderzaal, echter niet in de Eerste Kamer. Op zondagen is alles gesloten.  Al enige tijd wordt gevraagd of het publiek ook op zaterdagen de vergaderzaal van Eerste Kamer mag bezoeken. De Eerste Kamer heeft daarvoor tot nu nog geen geld (kosten voor de beveiliging) beschikbaar gesteld. Het gebouw van de Eerste Kamer is een Rijksgebouw, net als de Tweede Kamer en de Ridderzaal. De vergaderzaal van de Eerste Kamer is van groot historisch belang. Het plafond is beschilderd in de Gouden Eeuw, er hangen belangrijke portretten en een schilderij van Koning Willem II dat naar de grondwetswijziging van 1848 en daarmee naar onze huidige staatsinstelling refereert. Veel werkende mensen kunnen deze gebouwen alleen op zaterdagen bezoeken. Toch houdt nog steeds een meerderheid van de 75 Eerste Kamerleden net op die dag de Eerste Kamer gesloten voor belangstellenden. Binnenkort worden enorme (belasting-)bedragen gereserveerd om de gebouwen van het Binnenhof te renoveren.

Wij vinden dat het publiek er recht op heeft om op zaterdagen ook de vergaderzaal van de Eerste Kamer, zolang dat nog kan, te bezoeken.

Wij verzoeken de Eerste Kamerleden vriendelijk doch dringend, om zo spoedig mogelijk geld vrij te maken zodat het publiek, ook op zaterdagen, de vergaderzaal van de Eerste Kamer kan bezoeken.

Inge Mensing-Brouwer, Nederlands staatsburger    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Inge Mensing-Brouwer, Nederlands staatsburger om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.