Thesislokaal in het geo-instituut

Beste departementsverantwoordelijken,

Wij, 2de master, zijn op dit moment druk bezig aan onze thesis, een eenzaam werk van lange adem. Daarom doen wij dit graag samen en het thesislokaal is hier de ideale plaats voor. Nu horen wij van alle kanten dat dit lokaal zal verdwijnen en wij dus nergens meer terecht kunnen. Daarom willen wij via deze weg  pleiten voor het behoud van het thesislokaal.

Onze argumenten:

• In het thesislokaal hebben we  computers met programma’s als Idrisi en ArcGIS, een scanner, handboeken en handleidingen en andere dingen die wij nodig hebben voor onze thesis, ter beschikking.
  • Het thesislokaal kunnen we op slot doen zodat we al onze spullen kunnen laten liggen als we pauze nemen.
  • We kunnen er rustig werken en als we problemen hebben kunnen we snel hulp vragen aan elkaar of naar onze (co)promotor gaan. Omgekeerd kunnen onze begeleiders en promoters ons ook altijd hier terugvinden.
  • Hilde en Johan helpen ons graag als er computerproblemen zijn of een programma niet meer wil werken.
  • Er zijn ook dagelijks proffen en assistenten die gebruik maken van dit lokaal.
  • Op dit moment zitten er niet zoveel studenten in het thesislokaal maar dat komt omdat veel studenten nu nog bezig zijn aan hun stage. In het  tweede semester zullen er sowieso meer thesisstudenten nood hebben aan een lokaal om te thesissen.
  • Een thesis bedraagt 30 studiepunten, voor elk ander studiepunt wordt er een klaslokaal en ander infrastructuur voorzien maar voor deze zou dat niet gebeuren.

Er zou eventueel de oplossing zijn om  een deel van het nieuwe studentenlokaal op de overloop als thesis lokaal in te richten maar dit zien we niet zitten.

• We zouden niet efficiënt en gefocust kunnen werken omdat er altijd studenten in het pauzelokaal zitten. Zelfs met voldoende afscheiding tussen beide delen gaat dit niet omdat de akoestiek hier heel slecht is.
  • Er zijn niet voldoende stopcontacten voor onze laptops voorzien in deze ruimte.
  • Op dit moment is het er bijzonder koud terwijl het er in de zomer heel warm kan worden vanwege de zuidelijke gerichte vensters.
  • De computers die er staan zullen door iedereen gebruikt kunnen worden en niet meer onderhouden worden waardoor er virussen en andere fouten opkomen.
  • De lichtinval in deze ruimte maakt het op de middag onmogelijk om uw computerscherm duidelijk te zien.

Wij zouden het liefst het huidige thesislokaal houden maar we staan ook open voor aanvaardbare alternatieven. Velen van ons brengen hun eigen laptop mee dus eigenlijk hebben we enkel bureaus nodig en 2 of 3 vaste computers met programma’s op als ArcGIS, Matlab, Idrisi, etc. Het zou ons ook niet storen moesten hier permanent enkele assistenten zitten, er is nog plaats en wij werken in stilte.

Deze open brief is geschreven op 15 december, de nationale stakingsdag. Een dag waarop wij, de thesisstudenten, ook aan het werk waren. Ontneem ons in de toekomst dit recht niet ;)

Vriendelijke groeten,

De huidige en toekomstige thesisstudenten.