Tegen de afschaffing van de bushalte van lijn 343 in de Boslaan-wijk en de omleiding van lijn 345

ANTWOORDEN VOOR OKT. 27.

Aan de vervoerregio Leuven,
Aan de gemeente Overijse,
Aan De Lijn,

Als bewoners van de Boslaan-wijk in Maleizen willen we onze diepe bezorgdheid en ons ongenoegen uiten over de geplande afschaffing van de bushalte in onze wijk (eindpunt van lijn 343 Maleizen – Brussel) alsook de omleiding van de route van lijn 345 Brussel - Waver.

Deze twee ingrepen samen zullen onze wijk zonder enige vorm van openbaar vervoer in de nabijheid laten. De dichtstbijzijnde haltes van openbaar vervoer (zij het van De Lijn, TEC of NMBS) zullen zich dan op meer dan 2 km van onze buurt bevinden, via wegen zonder (huidige of geplande) veilige infrastructuur noch voor voetgangers, noch voor fietsers.

Het nieuwe regionale mobiliteitsplan stelt als doel om zoveel als mogelijk de lijnen in Vlaanderen te laten rijden om een maximaal aantal passagiers in Vlaanderen te vervoeren. Lijn 345 richting Wallonië wordt omgeleid om langer in Vlaanderen te bedienen. Echter, met deze 2 maatregelen wordt de Boslaan-wijk – die volledig in Vlaanderen ligt – volledig geïsoleerd van het Vlaams openbaar vervoer.

De geplande wijzigingen gaan regelrecht in tegen de beoogde multimodale bereikbaarheid die wordt vooropgesteld in het Beleidsplan:
- Zonder volwaardige fietspaden (geen fietssuggestiestroken) is multimodaliteit tussen fiets en bus niet op een veilige manier mogelijk.
- Een wandelafstand van meer dan 2 km naar de dichtsbijzijnde bushalte is ver.
- Concreet betekent dit dat de bewoners uit de Boslaan-wijk van Maleizen de auto zullen (moeten) nemen naar de bushalte Maleizen Kerk, wat het verkeer in het centrum van Maleizen (en in het bijzonder tijdens de ochtend- en avondspits) alleen maar zal doen verhogen. Dit is een probleem dat zeer nauwkeurig wordt geïdentificeerd in de Orientatienota (pagina 62)

De nieuwe dichtsbijzijnde bushalte van De Lijn voor de lijnen 343 en 345 zou Maleizen Kerk worden, wat op meer dan 2 km van de buurt ligt, deels door open veld en daarna via een drukke doorgangsweg zonder voetpad noch fietspad. Onnodig te zeggen dat de afstand, ongunstige verkeersomstandigheden in de winter, isolatie, gebrek aan veilige trottoirs en fietsvoorzieningen deze optie gevaarlijk maken, vooral voor kinderen en ouderen. De bushaltes verplaatsen naar Maleizen Kerk lijkt ons daarom niet realistisch en toont een gebrek aan kennis van de situatie door de besluitvormers.

Daarnaast is ook de demografie van onze buurt in de afgelopen jaren sterk veranderd : veel gezinnen met kinderen van schoolgaande leeftijd hebben zich in de buurt gevestigd. Een deel van deze kinderen zit nu reeds in het middelbaar en een aantal extra kinderen zitten momenteel in de laatste jaren van de lagere school en zullen dus in de komende schooljaren ook de bus nemen. Voor zowel deze kinderen als voor mensen die dagelijks in de buurt werken, is de bus het enige openbaar vervoer waarmee ze zich onafhankelijk en veilig kunnen verplaatsen.

Het economische argument dat de kosten voor het bedienen van de halte te hoog zouden zijn, is daarom op té korte termijn beschouwd en houdt geen rekening met vooruitzichten van de nabije toekomst. Het besluit van afschaffing van de bushalte druist duidelijk ook in tegen de inspanningen van de overheid om de afhankelijkheid van auto's te verminderen. Tenslotte zijn wij als bewoners van mening dat fundamenteel gezien een bus, als een openbare dienst, niet uitsluitend mag worden geleid door puur economische overwegingen voor de operator. Wij vinden dat de kosten die aan de bewoners worden opgelegd door de afschaffing van een bushalte enerzijds en omleiding van een lijn anderzijds, ruimschoots de beoogde besparingen overschrijden.

Onze verzoeken zijn als volgt :
1. Behoud van de huidige dienst: Wij verzoeken dat bus 343 wordt behouden tot zijn huidige eindpunt. De minimale besparingen gerealiseerd door De Lijn compenseren de maatschappelijke en infrastructuurkosten niet.
2. Overleg: We zijn bereid om samen te werken met De Lijn en de gemeente Overijse om een betere oplossing te vinden. Volgens ons moet het mogelijk zijn een tussenoplossing te vinden die een kwalitatieve openbare dienstverlening garandeert, efficiënt voor iedereen zonder de veiligheid van de gebruikers in gevaar te brengen. De optie van een "343 speciale dienst" die op meer gerichte tijden (bv. schooluren, kantooruren) tot in de Boslaan-wijk rijdt met betere infrastructuur voor voetgangers zou kunnen voldoen aan de behoeften van de gebruikers die lijn 343 het meest nodig hebben.

Wij hopen dat de vervoerregio Leuven, De Lijn en de gemeente Overijse rekening kan houden met onze argumenten en roepen op tot een open dialoog. Wij wensen dankzij een goede en veilige dienstverlening van het openbaar vervoer de levenskwaliteit in onze wijk te kunnen behouden (vooral voor de gebruikers die van de bus afhankelijk zijn) en bij te dragen aan het milieu.

Door te ondertekenen, machtig ik Brice de Behault om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.

We zullen deze informatie niet openbaar online weergeven.