Stop de wachtlijsten

We pleiten voor de afbouw van de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg.

Iedereen kent en erkent het probleem maar toch blijven de wachtlijsten dagelijkse kost in de geestelijke gezondheidszorg. Erger nog, er bestaan zelfs wachtlijsten voor wachtlijsten en aanmeldingsstops. De zorgverleners zetten zich meer dan 100 % in voor alle mensen in nood, maar er zit een weeffout in het systeem :  er zijn gewoon té weinig mensen en middelen. Het is dweilen met de kraan open.

Omdat geestelijke gezondheidszorg één van de fundamentele pijlers is van een gezonde en solidaire samenleving én omdat iedereen in nood recht heeft op een correcte begeleiding, zonder maandenlange wachttijden, vragen we de nodige mensen en middelen vrij te maken om de wachtlijsten weg te werken.

Mensen met psychische problemen worden, net als mensen met fysieke problemen, best zo snel mogelijk geholpen, om de problemen niet te laten uitgroeien tot crisissituaties. Achter elke anonieme wachtlijst gaan honderden gezichten schuil van mensen die sméken om geholpen te worden. Mensen die eindelijk de moed vonden om hulp te zoeken, mensen in nood die botsen op ... wachtlijsten.

Het is tijd voor actie, nu !

We rekenen graag op jouw steun om dit onderwerp hoger op de politieke agenda te plaatsen. Graag danken we jou van harte om deze petitie mee te ondertekenen.

Alle voorstellen om de wachtlijsten weg te werken zijn meer dan welkom !

Bijzondere dank aan AMOZ voor alle steun bij dit dossier, als partner !

Bij vragen over zelfdoding kan je steeds terecht bij Tele-onthaal

(https://www.tele-onthaal.be/) en de Zelfmoordlijn (1813)

Jo Maes 'Stop de wachtlijsten'    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Jo Maes 'Stop de wachtlijsten' om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.