steun onze belgische boeren

het Algemeen Boerensyndicaat stelt vragen bij de zeer lage aankoopprijzen die momenteel zouden gehanteerd worden in de leveringscontracten van zuivel aan de grootdistributie.

“Blijkbaar worden er ter gelegenheid van de heropende prijsbesprekingen voor leveringscontracten aan de grootdistributie zeer lage aankoopprijzen voorgesteld door de aankopers-onderhandelaars van de grootdistributeurs. Prijzen die zouden gelden voor de volgende periode van mei tot november 2016”, zo stelt ABS-voorzitter Hendrik Vandamme in een brief aan Comeos, de vereniging van de distributie.

Hij wijst er op dat een verdere prijsdaling op Belgisch niveau zware gevolgen zou hebben voor de melkveehouders die hun melk op vandaag reeds onder productiekostprijs moeten leveren aan de melkerijen. Zulke verdere prijsdaling, los van en bovenop de voltiele prijsvorming op de wereldmarkt, afgedwongen en opgelegd door de retailsector is voor het ABS totaal onaanvaardbaar. “De gehanteerde onderhandelingstechnieken zijn eveneens in strijd met de geest van de gedragscode voor de goede handelspraktijken in de agro-voedingsketen van 20 mei 2010”, zo merkt de heer Vandamme nog op.

Het ABS vraagt dan ook uitdrukkelijk aan de verschillende retailbedrijven in België om niet door te gaan met de veel te lage prijsvoorstellen die door de retailsector reeds gedaan werden.