Steun ons bij de aanmaak opschrift omstreden standbeeld

Decolonize Belgium promoot actief burgerschap en correcte beeldvorming, zowel in de hoofden van mensen als op straten en pleinen. https://www.facebook.com/pages/Decolonizebelgium/456526891147925?ref=hl

In maart 2014 hielden we een sit-in aan het standbeeld van Pater De Deken in Wilrijk om de buurt en het bestuur bewust(er) te maken van de foute verhouding tussen de twee afgebeelde mannen.

De pater zet zijn knie op een knielende Congolees!

We vroegen dit beeld in context te plaatsen waarop het bestuur beloofde het opschrift te laten veranderen door de heemkundige kring van Wilrijk.

Wij namen contact op met de experts Omar Ba (vertegenwoordiger van het Afrikaans Platform, een koepel van 157 Sub- Saharaanse verenigingen) en Bambi Ceuppens (Doctor in de antropologie en verbonden aan het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika) om een tekst te formuleren die uitlegt wie pater de Deken was en tegelijkertijd dit standbeeld in zijn correcte historische context plaatst.

Op de eerstvolgende Wilrijkse districtsraad zullen we onderstaand opschrift aan de voorzitter voorleggen samen met alle verzamelde handtekeningen van deze petitie.

Wij hopen dat alle partijen zich kunnen vinden in de overtuiging dat onze geschiedenis zo correct mogelijk moet worden weergegeven.

1. Constant de Deken

Pater Constant de Deken was een missionaris (Scheutist), ontdekkingsreiziger en beroemde botanist. Hij maakte deel uit van een wetenschappelijke expeditie als vertaler in China en Centraal-Azië en was de eerste godsdienstige die het Tibetaanse plateau bereikte om het evangelie te introduceren. Na deze expeditie stuurt zijn orde hem in 1892 naar de Onafhankelijke Congostaat van Leopold II om het evangelie te verkondigen. Na twee jaar keert hij terug naar het moederhuis van de Scheutisten, hij vertrekt opnieuw naar de Onafhankelijke Congostaat in 1895, waar hij een jaar later overlijdt in Boma, de toenmalige hoofdstad. Dit standbeeld werd 10 jaar na zijn overlijden opgetrokken in Wilrijk om hem te eren.

2. Leopold II’s Congo

Tijdens de Conferentie van Berlijn (1884-1885) verkrijgt Leopold II de toestemming van 14 Europese landen voor de creatie van de Onafhankelijke Congostaat die in 1885 wordt opgericht. Ten gevolge van het geweld waarmee de rubberteelt gepaard gaat, moet Leopold II in 1908 onder internationale druk de controle van zijn privédomein overdragen aan de Belgische staat die de kolonie bestuurt tot in 1960. Het standbeeld dat in 1904 wordt opgericht ter ere van Constant de Deken geeft uitdrukking aan de verhoudingen tussen Europeanen en Afrikanen in de Onafhankelijke Congostaat.

Bijdrage van Bambi Ceuppens, het Afrikaans Platform en Decolonizebelgium

3. STA DAAR NIET ZO

Hij gaf spreekbeurten over rituelen
die hij op verre vlaktes zag
over gewoontes van alledag
in bergen die geen mens ooit bezat
Een man van markante cijfers
die een leven wijdde aan de wijde wereld
De meningen zijn verdeeld maar feit blijft
dat hij eeuwig staat afgebeeld als een heerser
Wie weet valt hier iets te leren

De Bijbel wijst recht naar boven,
blijft voor velen die gelooflijke trukendoos
die het figuurlijke noorden blootlegt
Maar eerlijk gezegd
als je echt wil weten waar je bent
het is onder de mensen
en eerlijk gezegd
alleen op gelijke hoogte
kan je iemand recht in de ogen kijken

gedicht door © Sascha Reunes

Door deze petitie te tekenen steunt u de geformuleerde tekst en actie.