Stagiaires in de zorg verdienen ook een zorgbonus

Eind 2020 hebben vele zorgmedewerkers de beloofde €1000 zorgbonus ontvangen, kortom een kleine blijk van waardering voor het werk aan de frontlinie in de zorg.

Echter vielen de stage lopers hier buiten. Terwijl zij net zo hard en zelfs ten tijde van het virus een vermoeilijkt opleidingstraject af moesten ronden. Deze studenten liepen een hoog risico en moesten net zoals de zorgmedewerkers een direct risico lopen en ondertussen daarmee de zorg ondersteunen.

Als voorbeeld verpleegkundige stagiaire Sylvia. Zij werkte begin 2020 op een revalidatie afdeling. Tijdens de eerste corona golf werd deze afdeling een officieel Cohort. Sylvia is tijdelijk verhuisd geweest om haar kwetsbare moeder niet in gevaar te brengen. Met haar magere stagevergoeding kon zij niet voldoende rondkomen en heeft destijds al haar spaargeld verloren aan huur- en boodschappenkosten.

Daarbij konden/kunnen verpleegafdelingen momenteel vaak geen veilige leeromgeving realiseren door de enorme druk. De personele bezetting is nog slechter als normaal en daarmee word er veel te veel druk op studenten gelegd, zij mogen geen fouten maken in deze tijd. Veel medewerkers raken overspannen en hebben geen tijd voor opdrachten, leerdoelen of examens van stagiares. Het afronden van de opleiding is daarmee erg moeilijk.

Kortom, het zou passend zijn dat het harde werken van onze zeldzame, zorgzame studenten te waarderen. Een zorgbonus voor hen zou wenselijk zijn zodat zij minimaal de gemaakte kosten terug hebben. Bovendien gaat het om een kleine groep mensen die zichzelf dus volledig hebben ingezet in een zeer wrede en aparte tijd. Deze mensen verdienen ook al het lof om zo gewaardeerd te blijven en andere potentiële studenten toch te motiveren om in deze frontilinie (branche) te gaan werken. Want wij hebben ze heel hard nodig!

Door te ondertekenen geef ik Lisa van Vlaanderen toestemming om mijn handtekening door te spelen aan diegenen die invloed kunnen uitoefenen op deze kwestie.