Ouders, grootouders en kinderen willen speeltuin bij Sporthal te Beersel terug!

Geachte Burgemeester,

Geachte schepenen,

Alle ondertekenaars van deze petitie zeggen GEEF ONS ONZE SPEELTUIN BIJ DE GROTE SPORTHAL TE BEERSEL (SPORTCOMPLEX KERKEVELD IN DE SCHOOLSTRAAT) TERUG én bouw er een nieuwe achter de feestzaal bij, zoals gepland.

20170329_170801.jpg

De speeltuin bij de grote sporthal (Kerkeveld) in de Schoolstraat is weg.

Zonder debat. Zonder communicatie. Zonder participatie van de betrokken doelgroepen, zijnde de peuters, de kleuters en al hun verzorgers. Er zal een nieuwe speeltuin gebouwd worden achter de feestzaal, zo vernemen wij.

Deze speelplek pal in het drukke en verkeersonveilige dorpscentrum zou meer kleuters naar de speeltuin lokken aangezien het dichter bij de Malleboot (naschoolse kinderopvang) ligt. Maar wat doen ouders als ze na een lange werkdag hun kroost komen oppikken? Juist ja, naar huis en koken.

Momenteel hebben de allerjongste Beerselaars zelfs helemaal geen openbare speelplek meer in de buurt door een betreurenswaardige projectaanpak. Ook hun ouders en grootouders en andere verzorgers vinden elkaar niet meer in het plezier en de sereniteit die Kerkeveld in de Schoolstraat biedt. Dat weet zelfs een kind van drie jaar, die voorbij de speeltuin loopt en zegt: "Oh, mama, kijk, de speeltuin is kapot gemaakt." Ja, kapot gemaakt, wat antwoord je daarop?

Wij zeggen:

• NEEN tegen het wegnemen van onze speeltuin bij de sporthal;
  • NEEN tegen het wegjagen van de allerkleinsten en hun familieleden van het unieke, serene, groene Sportcomplex Kerkeveld;
  • NEEN tegen geen debat met de stakeholders (u weet wel, de kleuters, ouders, grootouders en andere familieleden en buurtbewoners);
  • NEEN tegen het vervangen van de speeltuin door een risicoplek op verloedering (zogenaamd basketplein, afgeschermd van publiek zicht);
  • NEEN tegen het scheiden van de openbare ontspanningsruimtes in leeftijdsgroepen (bestaat Kerkeveld enkel voor de jongvolwassenen die reeds over TWEE voetbalvelden en een grote sporthal beschikken?);
  • NEEN tegen geen of slechte gemeentelijke communicatie over de verwijdering van de speeltuin (geen affiche, geen info op website).
  • NEEN tegen de drukte, de verkeersonveiligheid en het gebrek aan contact met de natuur voor spelende kinderen in het dorpscentrum.

Speeltuin_HQ_(13_van_24).jpgDe speeltuin in de Schoolstraat is niet alleen een ontmoetingsplek voor verschillende generaties. De ligging speelt ook een belangrijke rol in de buurt. De sociale interactie en controle helpen om de buurt netjes en leefbaar te houden. Neem de speeltuin weg en die functies vallen daar weg. Sociale cohesie is niet iets dat vanzelfsprekend overal ontstaat. Het is gebonden aan geografie en geschiedenis. Daarom is Kerkeveld niet zomaar vervangbaar.

Een basketplein zou de nieuwe bestemming zijn van de plek waar de speeltuin stond. Zo'n plein vult het gat in het sociale weefsel nauwelijks of niet in want tieners brengen doorgaans niet verschillende generaties samen. Ze brengen niet hun ouders of grootouders mee, zoals baby's, peuters en kleuters doen. Integendeel, ze hangen er met leeftijdsgenoten rond. Dat is ze gegund. Maar als ze niet gemengd worden met andere groepen, kan de verveling omslaan in vervelend gedrag. Vervelend voor iedereen. Reeds vandaag de dag toont de graffiti die op 4 plekken rond het voetbalveld is gespoten aan dat het sportcomplex helaas vatbaar is voor asociaal gedrag.

Kerkeveld is op zich een geweldige plek. Met de speeltuin is het een plek om te onthaasten, een plek waar de leerkrachten met hun leerlingen even verpozen na de sportles op zonnige dagen, een plek waar men elkaar vindt over de grenzen van leeftijd, taal en cultuur heen. Een unieke plek die niet geëvenaard kan worden door enkel en alleen een nieuwe speeltuin achter de feestzaal te krijgen.

Vroeger waren er in Beersel 3 speeltuinen: in de Schoolstraat, nabij het Kasteel van Beersel en in de Danislaan. De laatste twee zijn al lang verwijderd zonder dat er nieuwe, gelijkwaardige speeltuinen in die buurten gekomen zijn. Nochtans hebben alle Beerselaars belang bij het hebben van meerdere speeltuinen rond de dorpskern. Als wij investeren in de allerjongsten en de vergezellende generaties, dan zullen wij een investering kunnen terugkrijgen en daarmee een sterke, lokale, geïntegreerde samenleving helpen bouwen. De ruimte behoort immers aan iedereen toe, ook aan zij die de verre toekomst vormgeven.

Omwille van alle voorgaande redenen, verzoeken wij, ondertekenaars de Burgemeester en schepenen om de speeltuin in de Schoolstraat per direct terug te zetten én om er een nieuwe bij te bouwen achter de feestzaal.

Socrates zei ooit dat een goede maaltijd goede mensen samenbrengt.

Wel, wij sluiten af met een variant daarop:

Een goede speeltuin brengt goede mensen samen.

Speeltuin_HQ_(16_van_24).jpg

Speeltuin_HQ_(24_van_24).jpg