Veiligheid & welzijn: beste is halftijds contactonderwijs en verlengde herfstvakantie

Opmerkingen

#602

Bijzondere tijden. Ook tijd voor sociale correcties die reeds voor Corona nodig waren

rik valcke (Wevelgem, 2020-10-25)

#603

Ik onderteken omdat de situatie op de scholen zeer onveilig is, voor zowel leerkrachten als jongeren.

Cindy De vries (Hamme, 2020-10-25)

#604

Gezondheid en stressvermindering is vereist

Michelle Moens (Asse, 2020-10-25)

#612

Ik onderteken omdat de druk nóg hoger ligt dan de voorgaande jaren. Niet alleen het M-decreet, maar ook de modernisering zorgen voor extra werk. Door COVID worden er zoveel mensen in quarantaine geplaatst dat de druk op de collega’s die wel op school zijn ook toeneemt. Dan nog maar te zwijgen over het openbaar vervoer waar je op sommige momenten als sardienen in een blikje zit. Als dit alles de trend wordt van het leerkracht-zijn, zullen er nog veel uitvallen of zelfs afhaken.

Lies Janssen (Vlimmeren, 2020-10-25)

#626

Ik ben zelf leerkracht. We stevenen af op een ramp. In maart waren de cijfers veel gunstiger dan nu en toen werd rr daadkrachtig opgetreden. Nu krijgt het virus vrij spel...

Greet Driesen (Geel, 2020-10-25)

#632

Het zo echt niet verder kan. Ik wil lesgeven maar niet in dergelijke omstandigheden

Inge Borremans (Halle, 2020-10-25)

#633

De veiligheid en het welzijn van het schoolteam belangrijk is en de cijfers niet toelaten om voltijds onderwijs te laten doorgaan.

Bjorn Vlaminckx (Oostmalle, 2020-10-25)

#641

Ik onderteken deze petitie omdat ik als leerkracht 2e en 3e graad in een Brusselse school deze problemen ken. Uit bezorgdheid voor het welzijn leerlingen en collega's, vooral nu scholen meer en meer als plaats van besmetting naar voor komen.

Cindy Vansantvoet (Leuven, 2020-10-25)

#646

Ik teken omdat ik iedere dag minimum een extra uur werktijd moet inhalen om mijn dochter weg te brengen naar of op te pikken in Stabroek zodat ze het drukke openbaar vervoer niet moet nemen na een vermoeiende dag op school.

Peter Huybregts (Merksem, 2020-10-25)

#648

Ik zelf les geef op een DKO en secundaire school en ik de huidige situatie op school absurd vind. Het artikel geeft van deze situatie een mooi beeld maar heeft het nog niet over de régel waarbij de studenten verplicht zijn mondmaskers te dragen maar dan (wegens de regel dat ze niet meer met te grote groepen in de refter kunnen) over de middag zonder mondmasker In de klas eten. De afstand in zo een klaslokaal is wegens de infrastructuur misschien hooguit 10cm.. Daarnaast zie ik leerlingen dagelijks uitvallen. Ze gaan dan naar het secrateriaat in de ziektekamer terwijl er een paar meter verder personeel aan het eten is. Leerlingen zitten dan in caranthene of testen positief, leerkrachten krijgen een mail waarin staat dat ze gewoon kunnen verder werken als ze zich aan de richtlijnen hebben gehouden. Velen onder ons behoren tot de risicogroep maar wij hebben allemaal het gevoel dat 'de leerkracht' niet veel genoemd wordt en het welzijn ervan al helemaal niet. Dagelijks naar huis gaan zonder stem, handen die open liggen van het veelvuldig gebruik van ontsmetting en een frustratie omdat je de helft van je lesuur verliest aan ontsmetten, regels herhalen, opmekingen op mondmaskers, ontsmetten van materiaal, controleren wie nu weer in caranthene zit maar dan toch je leerplandoelen moet bereiken die lln in een jaar zonder corona halen.. Het is absurd. Evenals de DKOs overschakelen naar code oranje maar je daar in een kinderatelier helemaal niets van merkt: ouders vegen hun voeten aan de regel om niet de school te betreden, kinderen - 12 dragen geen mondmasker, komen dicht bij de LK en lln., ontsmetten de handen niet, op buitenafdelingen staat er geen ontsmettingsmiddel voor de tafels.. En jij als leerkracht dat behoort tot de risicogroep mag gewoon doorwerken. Het wordt tijd dat de minister van onderwijs de aandacht ook eens verschuift naar de leerkrachten want wij zijn (nu al!!) op.

Sylke Ophalvens (Lennik, 2020-10-25)

#650

Omdat ik de logica niet meer kan volgen voor de beslissingen ifv voor de scholen. Als ondersteuner zie ik hoe leerkrachten zich inzetten om hun leerlingen te blijven motiveren. Volle klassen blijven risicohaarden. Leerlingen die per dag 4 uur studie hebben omdat leerkrachten ziek zijn of in quarantaine zitten. Er zijn wel grenzen zowel voor de leerlingen als voor de leerkracht.

Christel Heyninck (Antwerpen, 2020-10-25)

#652

Zowel leerlingen als leerkrachten verdienen veilig én kwalitatief onderwijs.

Sissy Van der Aa (Sint-Amands, 2020-10-25)

#654

Ik elke dag bang ben om besmet te worden. Ik zo moe thuis kom dat ik het afreageer op mijn gezin.

Claudia Urbina (Huizingen, 2020-10-25)

#655

Ik zie bij mijn dochter dat de druk te hoog is. Ik voel aan haar leerkrachten de paniek en de vermoeidheid. Dit is niet houdbaar.

Anke Zijlstra (Antwerpen , 2020-10-25)

#659

Ik onderteken omdat ik zelf leerkracht ben in het secundair onderwijs en de situatie met eigen ogen zie verslechteren. We staan machteloos tov Corona en het politieke beleid die weinig tot geen moeite doen om het onderwijsveld zelf te verkennen en bevragen.

Marthe Maes (Berchem, 2020-10-25)

#666

Alles wat niet gezegd mag worden in 1 artikel. Zeer correct neergepend.

Jens Luypaert (Beigem, 2020-10-25)

#671

Ik onderteken omdat ik leerkracht ben en het niet meer houdbaar is om op deze manier te werken. Veel zieke collega’s en kinderen zijn eenmaal een grote besmettingsbron.

Horia Rhourdou (Antwerpen, 2020-10-25)

#675

We door het bos de bomen niet meer zien door de onbekwame aanpak van de overheid.

Ann Van Dixhoorn (Pepingen, 2020-10-25)

#681

Jullie artikel is wat ik zelf ook elke dag ondervind in mijn klassituatie. Ik geef les in het vierde middelbaar, Mater die Brasschaat

Ann De Groof (Brasschaat, 2020-10-25)

#695

Ik onderteken omdat ik graag zou willen dat onze minister, naast het willen scoren bij de bedrijven door de scholen open te houden, ook mag luisteren naar de stem van de leerkrachten en leerlingen. De beslissingen die genomen momenteel genomen worden staan niet stil bij het mentale welzijn van zowel leerlingen als leerkrachten. Wij (leerlingen en leerkrachten) willen een stem in de beslissingen die genomen worden en niet vertegenwoordigd worden door iemand die nog nooit een dag, een uur, een minuut op e werkvloer heeft doorgebracht in scholen in grootstedelijke context.

Clio Govaert (Antwerpen, 2020-10-25)

#707

Theoretische lessen kunnen - zeker gedeeltelijk - volledig veilig worden georganiseerd (beschermde lln & personeel) en een uitgebreide herfstvakantie is een extra beschermingsmaatregel!

Jean-Paul Govaert (Kontich, 2020-10-25)

#710

Ik teken omdat ik iedereen “rust” gun in deze moeilijke omstandigheden. Niet “rust” in de zin van “we gaan niet meer studeren” maar “rust” als in “we mogen ons veilig voelen thuis, met onderwijs op afstand, ons hoofd mag tot rust komen ipv continu zorgen te moeten maken”...

Cindy Kumpen (Heusden-Zolder, 2020-10-25)

#711

Het niet meer veilig en houdbaar is om op deze manier les te geven aan onze lln.

Deborah Denauw (Brakel, 2020-10-25)

#719

Ik ouder en leerkracht ben.

Anneke Keulemans (Merksem, 2020-10-25)

#726

Ik ben zelf docent in het hoger onderwijs. Het is moeilijk uit te leggen dat de leerlingen op elkaar staan gepakt wanneer ze het openbaar vervoer nemen om vervolgens de ganse dag hun mondmasker te dragen en afstand te houden

Marc Sarens (Aalst, 2020-10-25)

#729

Omdat mijn leerlingen afzien, en het nog altijd niet door hebben dat wij door hun nonchalante houding risico lopen.
Omdat mijn dochter in haar 2de leerjaar klasje in vilvoorde afziet doordat collega’s uitvallen.
Omdat ouders zich niet aan de regeltjes houden en school als opvang blijven zien, ook voor hun zieke kinderen.
Omdat zieke collega’s de boel besmetten in het idee dat ze nodig zijn op school.
Omdat ik het recht heb om zonder angst deftig mijn werk te moeten kunnen doen.

Joke Campo (Edegem, 2020-10-25)

#730

De kwaliteit van ons onderwijs op dit moment ondermaats is door alle extra’s die erbij komen tijdens het aanwezigheidsonderwijs. Denk maar aan het tegelijk lesgeven/streamen/toetsen afnemen + thuis doorsturen + vragen in de klas en op de live beantwoorden/ leerlingen met speciale noden extra ondersteuning bieden/ meer tijd geven aan bepaalde leerlingen/ computers en toebehoren die niet naar behoren werken/ ontsmetten van banken/ leerlingen uit je persoonlijke zone weren/ opspelen om het mondmasker, de afstand tot elkaar/ .......

Marieke Hansen (Methodeschool van Veldeke Hasselt, 2020-10-25)

#734

... ik als leerkracht de problemen die jullie schetsen ook ervaar!

Karolien Buyle (AALST , 2020-10-25)

#736

Ik leerkracht en deze problemen elke dag ervaar.

Ann Luyckx (Hoevenen , 2020-10-25)

#737

De situatie onhoudbaar geworden is op school door de vele vervangingen, door klasstromen die moeilijk kunnen beperkt worden in de derde graag waar vaklokalen nodig zijn en gemengde groepen telkens bij elkaar komen.

Nina Vandepapeliere (Aalst, 2020-10-25)

#739

Ik bang ben dat ik EN mijn gezin op dit ogenblik veel besmettingsgevaar loop door de schoolgaande pubers in huis, ik zelf ook merk dat het voor de leerlingen zelf geen makkelijke en zeer vermoeiende periode is. En me goed kan inbeelden hoe het op dit mime t als leerkracht middelbaar onderwijs moet zijn...

Sandra Ryckmans (Kortenberg, 2020-10-25)

#753

Als leerkracht als vertrouwenspersoon als moeder en partner ik het welbevinden van mijn leerlingen mijn collega’s en mezelf snel te snel zie kelderen

Sarah Wos (Tongeren , 2020-10-25)

#755

LVM

Lut Van Meerhaeghe (Oudenaarde, 2020-10-25)

#756

De stress neemt de bovenhand...

Geert Wildiers (Edegem, 2020-10-25)

#757

Ik deze brief een duidelijk beeld schetst van wat er zich voordoet op de werkvloer.

Ingrid Weverbergh (Ekeren, 2020-10-25)

#758

Ik ben volledig akkoord. Ik geef les in Óscar Romerocollege in Dendermonde.
Er moet dringend geluisterd worden...

Karen Lenssens (Dendermonde , 2020-10-25)

#760

Het ook voor mijn kinderen teveel is en ik het te risicovol vind om ze naar school te laten gaan. Laten we de teugels vieren. Wat is nu een jaar op een mensenleven?

Annelies Bonneux (Averbode, 2020-10-25)

#764

Ik ben leerkracht en de werkdruk is onhoudbaar. Extra toezichten online lessen extra taken voorzien.

Vicky Van daele (Nieuwkerken , 2020-10-25)

#767

Ik onderteken dit om dat het dringend tijd is minster dat er naar het werkveld geluisterd moet worden. Ook wij zijn moe!!

Sandra Domen (Stabroek, 2020-10-25)

#773

Ik onderteken dit, omdat ik zelf een nieuwe leerkracht ben, die met veel goesting en veel moed begonnen is, maar nu ook niet meer kan. Ik ben doodop en de leerlingen zijn van mijn overmoeidheid en prikkelbaarheid de dupe. Ik word veel sneller boos en kan niet veel meer verdragen. Laten we het allemaal nog menselijk houden of sebiet kunnen we geen onderwijs meer aanbieden omdat er te weinig leerkrachten nog kunnen lesgeven.

Boje Moons (Borgerhout, 2020-10-25)

#776

Ik onderteken omdat onderwijs wel degelijk een belangrijke spil is in de pandemie. https://medium.com/@carlvank/de-rol-van-scholen-tijdens-de-coronapandemie-5b86d22fc94e

Omdat de minister woordbreuk pleegt.
Omdat er geen greintje menselijkheid blijkt uit dit beleid.
Omdat kinderen en lerareren ook recht hebben op gezondheid
Omdat met dergelijke besmettingsniveaus scholen met hun verouderde infrastructuur onmogelijk de codex welzijn op het werk inzake verluchting kunnen naleven. Met alle mogelijke aansprakelijkheden vandien.
Omdat ook onderwijs solidair moet zijn met de overbelaste zorg.

Carl Van Keirsbilck (Jabbeke, 2020-10-25)

#783

Omdat ik het gevoel heb dat ik dubbel werk moet doen tijdens code oranje, en dat terwijl ik 4/5 werk. Ik ben niet alleen moe maar ook bang voor het toenemende aantal besmettingen bij ons op school.

Emile Claeys (Gent, 2020-10-25)

#786

Mijn zoon het heel zwaar krijgt op school, bang is besmet te worden en het virus meebrengt naar huis.
Hij voelt zich niet veilig en beschermd.

Anne Claerhout (Jutestraat 18, 2020-10-25)

#787

Ik onderteken omdat ik de inhoud van dit artikel als leerkracht én als moeder volledig onderschrijf.

Veronique Ingels (Belsele, 2020-10-25)

#791

Er is mijn nabije omgeving nu al 10 mensen besmet zijn, waaronder 1 op intensieve.
Ook wordt er door minister Ben Weyts op geen enkel moment gecommuniceerd over de lkr! Enkel het belang van de lln staat boven alles.

Nele Van der Plaetse (Jabbeke, 2020-10-25)

#797

Ik het volledig eens ben met de bovenstaande argumenten. Er is zo veel extra druk dat zelfs lesgeven niet leuk meer is.

Thorgal Van Looy (Brecht, 2020-10-25)

#800

Ik onderteken omdat ik het volledig eens ben met wat er in deze petitie staat!

Joris Branckaerts (Herentaks, 2020-10-25)



Betaald Adverteren

We zullen deze petitie adverteren bij 3000 mensen.

Leer meer...