Manifest voor een bloeiende toekomst van de fruitteelt

NFO_ADV_200x27521.jpg

Manifest voor een bloeiende toekomst van de fruitteelt

Het is een lust voor het oog: ontelbare fruitbomen die zich in het voorjaar hullen in een prachtige deken van witte en roze bloesem. Ze groeien uit tot boomgaarden vol met appels, peren en ander gezond fruit. Een Nederlands product om trots op te zijn!

Maar… er knaagt iets aan ons. Letterlijk: de appelbloesemkever en de perenknopkever. Insecten die onze boomgaarden ernstig bedreigen, en daarmee uw fruit en ons voortbestaan als fruittelers. Dat willen en kunnen we niet accepteren.

Het is tijd voor actie!

Smakelijk Nederlands fruit met een goede, vertrouwde kwaliteit. Daar staan we voor! Al decennialang werken wij volgens de principes van de geïntegreerde teelt. Dat betekent dat de natuur zorgt voor de balans waar het kan. En waar de natuur het niet redt, grijpen we in met een mix van synthetische en natuurlijke middelen. In de biologische teelt corrigeren we uitsluitend met middelen op natuurlijke basis.

Of we nu geïntegreerd of biologisch telen: we hebben effectieve middelen nodig om onze gewassen te beschermen. Vooral tegen plagen zoals de appelbloesemkever en de perenknopkever. Het goede nieuws: die middelen zijn er! Het slechte: maar niet bij ons

Telers in onze buurlanden mogen wél middelen inzetten tegen beide kevers, maar wij in Nederland niet. Het gevolg? Kaalgevreten bomen, dramatisch slechte oogsten en daardoor veel minder Nederlands fruit in de supermarkt. Dat is volstrekt onacceptabel!

Daarom roepen we alle fruittelers en liefhebbers van overheerlijk Nederlands fruit op om zich te verenigen. Teken het manifest! Met één stem roepen we op tot een daadkrachtige en blijvende oplossing:

Realistisch beleid van onze overheid en een gelijk speelveld binnen Europa. Fruittelers moeten altijd de mogelijkheid hebben om in te grijpen bij ziekten en plagen die het voortbestaan bedreigen van hun teelten en dus van hun bedrijven.

Teken dit manifest en laat onze handtekeningen de belofte zijn voor een gezonde, duurzame en smaakvolle toekomst! We rekenen op u.

Namens alle Nederlandse fruittelers, de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO)    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Namens alle Nederlandse fruittelers, de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.