Ik voel me als homo of biseksuele man gediscrimineerd.

STEUN ÓÓK ONS INITIATIEF OM MINSTENS

40.000 HANDTEKENINGEN TE VERZAMELEN

Je kunt ook onze website of onze Facebookpagina 'liken' en ons Twitteraccount volgen voor nóg meer info én om deze online petitie te tekenen. We houden je hierover op de hoogte.

Lees hieronder verder waaróm we deze petitie zijn gestart, en wat ons doel hiervan is.

Ondermeer Nederland en België bieden aan homo- en biseksuele mannen en vrouwen een veilige thuishaven. Was het in de jaren '70 en '80 nog een hele uitdaging om 'uit de kast' te dúrven komen hoeft dat vandaag de dag, in de meeste gevallen, gelukkig geen probleem meer te zijn.

In de jaren '90 en '00 hebben we samen veel bereikt en is de tollerantie t.o.v. homo's, lesbiennes, biseksuelen en transgenders fors gestegen onder de Nederlandse en Belgische bevolking. Denk aan:

• Homo-emancipatie
  • Anti discriminatiewet
  • Gelijke behandeling (???)
  • Homohuwelijk
  • Adoptierecht

Echter is een omstreden wet uit de jaren '80, met de opmars van het HIV virus met eventueel aids tot gevolg, nooit gewijzigd of aangepast. Deze wet schrijft ons voor dat individuen die schijnbaar tot een grotere risicogroep behoren, niet in aanmerking mogen komen voor donor- en/of bloeddonatie, waaronder mannelijke homo- en biseksuelen.

In ons land is er al jaren een discussie gaande over de vraag of deze groep nu wél of géén bloed zouden mogen doneren. De Tweede Kamer was in 2012 in meerderheid vóór bloeddonatie door homo's en ook het COC is voor. Maar bloedbank Sanquin blijft mannen die ooit homoseksuele contacten hebben (gehad), weigeren als bloeddonor. Volgens Sanquin is er bij bloed van homomannen een verhoogd risico op HIV en andere ziektes en dus een verhoogd risico voor de volksgezondheid.

De regels zijn wat Sanquin betreft simpel: elke man die ooit in zijn leven enige vorm van seks heeft gehad met een andere man wordt 'stante pede' de deur gewezen en komt er nooit meer in. Een volstrekt monogame homo, die altijd veilige seks heeft gehad en van wie de kans op besmetting te verwaarlozen is, mag dus nooit meer bloed geven, terwijl een hetero die drie keer per week bij een andere vrouw het bed in duikt zonder een condoom te gebruiken met open armen wordt verwelkomd door bloedbank Sanquin.

Het HIV virus, wat aids kan veroorzaken, IS GÉÉN HOMOZIEKTE maar word daar nog duidelijk aan getwijfeld.

En juist daar wringt het beleid van de bloedbank. Er wordt in de donortest nauwelijks gevraagd naar seksueel risicogedrag. Er wordt bijvoorbeeld niet gevraagd of je als aspirant-donor onbeschermde of risicovolle seks hebt (gehad).

Wél word er gevraagd of je homoseksuele sekservaringen hebt (gehad).

Zo kan nooit een realistische inschatting worden gemaakt van het risico op de verspreiding van ziektes via donorbloed maar worden wél ruim een miljoen mannen, alleen in Nederland al, stelselmatig gediscrimineerd.

Blijven we, als homo- en biseksuele bevolkingsgroep, deze discriminerende praktijken accepteren? Nee? Teken dan nú deze petitie. Nadien kun je ook nog een opmerking plaatsen om je tegenstem extra te bekrachtigen.

Alvast bedankt voor jullie medewerking en op naar 40.000 Handtekeningen!