Petitie voor de invoering van een "Halfuurtje van het volk" in Geraardsbergen

Om de betrokkenheid van de bevolking te stimuleren en om aan de inwoners van Geraardsbergen spreekrecht te geven, vraagt PVDA Geraardsbergen de invoering van het “halfuurtje van het volk” als vast agendapunt van iedere gemeenteraad en iedere OCMW-raad van Geraardsbergen.

• “Het halfuurtje van het volk is een sterk signaal in tijden van antipolitiek” - Guido Driessens, voorzitter PVDA Geraardsbergen
• “Inwoners met vragen botsen al te vaak op blinde muren en ondoorzichtige structuren” - Nick Dobbelaere, mede-initiatiefnemer “Halfuurtje van het volk”
• “Beleid en bevolking moeten dichter bij elkaar gebracht worden” - Lydia Imbo, lid basisgroep PVDA Geraardsbergen

Burgers en burgerbewegingen zouden permanent inspraak en inzicht moeten hebben in het beleid. Politici moeten nog te weinig verantwoording afleggen en rekening houden met de verzuchtingen van de gehele bevolking. Er is nood aan een directere lijn tussen burger en politiek.

Lokale besturen beslissen over onze veiligheid, onze vrije tijd, onze oude dag, onze huisvesting, onze nutsvoorzieningen, onze gezondheidszorg, ... zonder dat wij er verder inspraak, noch inzicht, in hebben na de verkiezingen. Men moet zich neerleggen bij de beslissingen van de democratisch verkozen meerderheid horen we wel eens zeggen. Dat klopt niet, want democratie is meer dan een bolletje kleuren op de dag van de verkiezingen.

Vandaar dat de PVDA Geraardsbergen het voorstel lanceert de burger de mogelijkheid te bieden om, binnen de gemeenteraad en OCMW-raad, zijn of haar vragen te stellen tijdens het “halfuurtje van het volk”. Om dit voorstel kracht bij te zetten, lanceren wij tevens een petitie en willen wij voldoende handtekeningen ophalen om dit punt op de agenda van de gemeenteraad te zetten.

De PVDA werkt aan een actieve democratie en wil u hierbij betrekken. Ook uw mening telt.

Wat is het “halfuurtje van het volk”?

Het “halfuurtje van het volk” is een tijdsblok, tijdens de gemeenteraad en OCMW-raad, waar iedere inwoner van Geraardsbergen, zijn of haar vragen kan stellen, ideeën kan komen verduidelijken of verzuchtingen uiten. Dat kan individueel of in groep, als vereniging of organisatie.

Het “halfuurtje van het volk” wordt een vast agendapunt van de raden. Dat wil zeggen: alles wat er besproken wordt zal in de notulen worden opgenomen. Zowel meerderheid als oppositie dient een standpunt in te nemen over het voorgelegde punt van de inwoner.

Wat is het nut?

Er bestaan al vele organen die de burger en organisaties in contact brengen met de politici. Deze organen hebben echter alleen maar een adviserende functie of een beperkte inspraak.

Gezien het “halfuurtje” een officieel agendapunt is, zal ieder punt behandeld moeten worden op een gelijkwaardige manier. Politici zullen in alle openbaarheid een antwoord bieden op de voorgelegde dossiers.

Een ander sterk punt is de aanwezigheid van de media. Het “halfuurtje” zal meer stof ter discussie binnenbrengen en de raden dus ook aantrekkelijker maken voor de journalisten. De problematiek van de burger krijgt hiermee een groter bereik bij de mede-inwoners via de media.

Politici krijgen met het “halfuurtje van het volk” de mogelijkheid hun beleid dichter bij de inwoners te brengen. Hetgeen alleen maar een sterk signaal is in tijden van antipolitiek.

Opstapje naar waarlijk participatieve democratie

Het “halfuurtje van het volk” is voor de PVDA niet het summum van lokale democratie, maar slechts een opstapje naar een waarlijk participatieve democratie, waarbij de bevolking niet alleen het bestuur verkiest, maar ook zelf het beleid mee bepaalt. Middenveldorganisaties bijvoorbeeld zijn de hoeksteen van de democratie en zouden op termijn ook rechtstreeks vertegenwoordigd moeten zijn in de raden.

Met de handtekeningen wil PVDA Geraardsbergen het voorstel op de agenda van de gemeenteraad zetten. Daartoe halen we ook handtekeningen op papier op.
Wil je meer weten? Of wil je zelf handtekeningen ophalen? Neem contact op met Lydia Imbo van PVDA Geraardsbergen via lydiaimbo@gmail.com.