Geen windmolens aan de Kouter in Tielt !

Tegen de plaatsing van windmolens (200 m) door Colruyt aan de Kouter in Tielt !

IMG_49981.PNG

De Kouter is één van de oudste, rustigste en mooiste landelijke gebieden van Tielt en omstreken. Binnen/aan deze glooiende relictzone (landschappelijk waardevol gebied) bevinden zich naast florerende handelszaken (waaronder El Parador) verschillende beschermde erfgoeden: het Tomme Goed, De Rijkemkouterstraat zelf, verder doorlopende naar de (beschermde) Polderstraat, Klein Tomme, de Interbellumhoeve, Herberg de Kluite, Hoeve 't Haelewijnsche, etc. De zone bepaalt het beeld van Tielt in grote mate, onder meer gelet op het contrast met de drukkere binnenstad en ring, en het feit dat ze via de Ruiseleedsesteenweg ook maximale passage kent.

Naar verluidt zou Groep Colruyt sinds een aantal maanden met de gedachte spelen om dit rustieke landschap (tot op ca. 250 meter van de aangrenzende woningen) volledig te verontrusten door er middenin een drietal windmolens met spanwijdte van maar liefst 200 meter (!) neer te poten (dit is twee maal de hoogte van het atomium). Een vooronderzoek zou inmiddels zijn afgerond, en men zou zich intussen beraden omtrent het aanvatten van een formele aanvraag.

Het spreekt voor zich dat de buurt unaniem gekant is tegen de plaatsing van de molens.

Vooreerst is er op vogelvlucht een alternatief voorhanden: het PRUP “Afbakening kleinstedelijk gebied Tielt” (definitief goedgekeurd in de provincieraad d.d. 23/03/2017) bepaalt expliciet dat “binnen de bestaande regionale bedrijventerreinen en de uitbreiding Tielt-Noord er mogelijkheid is tot het inplanten van windturbines” (het betreft een open zoekzone van ca. 45 hectare) (!)

Ook de omzendbrief RO/2014/02 alsook het plan Windkracht 2020 beogen een “betere benutting van de ruimte” bij de toekomstige inplantingen van windturbines, waarbij men in hoofdzaak kijkt naar havens, industriegebieden, aansluiting bij grootschalige infrastructuren (bundeling met lijninfrastructuren)… dit in combinatie en afgestemd op een beter lokaal draagvlak (in combinatie met informatie/participatie, bijsturing waar nodig), in samenspraak met de burgers…

Het zou dan ook werkelijk hallucinant zijn mocht men plots daadwerkelijk windmolens (kunnen) optrekken aan het kouterlandschap. Dit zou in geen geval stroken met goede of logische ruimtelijke ordening. Windmolens horen thuis langs de autosnelweg of op industriezone, (voldoende) ver van de bewoonde wereld en/of kwetsbaar landelijk gebied.

Ook voor de rest liggen de redenen van verzet voor de hand. Hinder zou zich onmiskenbaar voordoen op meerdere niveaus:

• Natuurhinder
    • Horizonvervuiling; verontrusting van het waardevolle gebied;
    • Impact op fauna, dierenbestand (reactie/effect van/op vogels, vleermuizen, huisdieren, paarden, koeien, kippen, etc.); Dit terwijl het gebied een verpacht jachtgebied is, en mogelijk aan- en afvliegroutes kent van trekvogels (die aldus dreigen te sneuvelen in de wieken);
  • Welzijn: overlast - gezondheid
    • Slagschaduw (stroboscoopeffect); gevaar voor fotosensitieve epilepsie;
    • Geluidsoverlast (lawaai bij de voet overstijgt de 150 decibel);
    • Risico voor buurtbewoners op tinitus, druk op de oren, hoofdpijn, stress, duizeligheid
    • Verstoring nachtrust door maneslagschaduw, trillingen; slapen met het raam open wordt onmogelijk (terwijl dat net gezond is)
    • In de onmiddellijke omgeving is er een kindercrèche (met een zestigtal kinderen overdag); de noodzakelijke slaap van de kinderen over de middag zou onmiskenbaar in het gedrang komen;
    • Onderzoek toont aan dat kinderen die continu onderworpen worden aan geluiden, moeite hebben met de ontwikkeling van taalklanken en dat er sowieso (voor eenieder) een impact is op het onthouden van zaken die men hoort of leest;
  • Veiligheid
    • Op hol slaande windmolens/afbraak van wieken: projectielen die tot 500 meter ver afgeschoten kunnen worden…
    • Ijsval die door middelpuntvliedende krachten op de weg gekatapulteerd wordt (richting buurt/fietsers).
    • Uitbranden van windmolens
    • Stress; insluiting door molens: geen horizonpunt
  • Economisch
    • Devaluatie van vastgoed (tot wel dertig procent)
    • Impact op de inkomsten van de crèche (ouders zullen mogelijk achterblijven gelet op de aanwezigheid van de molens)
    • Impact op het terrasgedrag van bezoekers van naburige restaurants (slagschaduw, geluidsoverlast zal allesbehalve uitnodigend zijn)
    • ...

Als relictzone (cultuurhistorisch aspect) is de Rijkegemkouter “reeds van oudsver gericht op het behouden en versterken van de traditionele kenmerken en de karakteristieke relicten”.  Het maximaal behouden van de open ruimte, het open en weids landschap (omschreven als “gaaf landschap in het PRUP”), de open ruimte en de structuurelementen van het gebied staan voorop. Dit landschap betreft “onverstoord gebied” en wordt reeds eeuwen gekenmerkt door “wijdse zichten”. Het hoeft geen betoog dat het voorgaande zal worden “verstoord” door de geplande inplanting en geenszins strookt met een goede ruimtelijke ordening!

Zo u meent dat windmolens inderdaad niet thuishoren ter hoogte van het kouterlandschap te Tielt, danken wij u deze petitie te ondertekenen, waarmee u eveneens kenbaar maakt dat dit project geenszins een lokaal draagvlak bij de burger kent.

Teken hier rechtsboven via Facebook of geef je gegevens en e-mailadres rechtstreeks in (in dat geval moet je je handtekening nog bevestigen per e-mail).

Namens het buurtcomité "Rijkegemkouter"

Yves Vandendriessche, advocaat

Cathy Vincent, jurist

José Vanbeselaere, zaakvoerder "Tomme Goed"