Red zij-instroom leraren #10000leraren

Quoted post


Gast

#2

2016-05-25 19:28

Zeer nodig!

Reacties

#nuance

#45 Always spot the blind spot!

2016-05-26 10:50:17

#2: -  en  #43: -  

 

Met alle respect voor minister Crevits en wat ze beoogt, want ik geloof dat ze zelf écht wel overtuigd is om het goede te (willen) doen. Uiteraard kan er niets tegen zijn om naar een vereenvoudiging te gaan, dat is niet voor niets een 'hype' die al even meegaat. Vereenvoudiging betekent minder "aanbieders" en dus een betere controle op kwaliteit en output. 'Logisch' dat hogescholen en universiteiten dan als 'betrouwbaar' residu overblijven na de poging tot kristallisatie. Die 'logica' wordt ook expliciet verwoord als 'versterken van de opleiding', 'alle leraren eerste klas', 'duidelijkheid creëren', etc.

Tot zo ver de verdedigbare beleidsrichting van minister Crevits. Toch ben ik ervan overtuigd dat ze, ondanks haar talrijke bezoekjes aan het werkveld, nooit een écht beeld krijgt van wat er in de hoofden speelt van de "échte" zij-instromende kandidaat-leerkrachten. Uit de praktijk weten leraaropleiders uit het CVO als geen ander hoe de mentale kracht en het zelfbeeld van deze, vaak enthousiaste, bewustkiezende zij-instromers eruit ziet... Dat is, algemeen genomen en zonder te willen dramatiseren, aanvankelijk niet echt fraai. Deze mensen, stuk voor stuk parels, zouden vanuit die zelfreflectie NOOIT de stap naar een hogeschool of universiteit zetten. Pas tijdens de opleiding groeien ze en ontdekken ze (opnieuw) wat ze waard zijn. 

Als de CVO's het dus hebben over "laagdrempeligheid" van de slo-opleiding via de CVO's, dan gaat het om meer dan enkel die flexibiliteit in lestijden en -locaties. Het gaat om het imago van de hogescholen en universiteiten zélf. Dàt is ook net de reden waarom deze instellingen, waarvoor ik mateloos respect heb, hun bereik zien dalen. Alle goedbedoelde 'geruststellingsduiding' (expertise gaat niet verloren, vestigingen worden bewaard, etc) van de minister ten spijt, kan ik me toch niet van de indruk ontdoen dat de hogescholen en universiteiten via hun - weliswaar vanuit democratisch oogpunt erg gegunde - lobbywerk een dubbele slag slaan: relevantie (lees economisch bereik) versterken én uit de picture blijven als slechte verliezer in één en dezelfde beweging. Macht en imago, niet toevallig de twee drijfveren waarop menige beschaving uit verschillende tijdvakken is gestrand.

Dus, minister Crevits, met alle respect voor uw goed bedoelde beleid, het dodehoek-effect heeft ook u in de val laten lopen. Geen verwijt, maar wel jammer. Vooral voor die zij-instromers met een onterechte kreuk in het zelfbeeld, van wie we weten dat macht en imago bij hen wél nog luxegevoelens zijn.

 

 

 

Oh ja.. Nog dit: lerarenopleiding uit handen nemen van CVO's is een beetje zoals beweren dat katholiek onderwijs overbodig is, het leidt naar het schijnt alleen tot 'eenheidsworst' (onder de kandidaat-leraren).