De toekomst van psychotherapie in België

Quoted post


Gast

#1

2015-11-04 07:43

Ik ben zelf psychologe/psychotherapeute en werk al 25 jaar met collega's therapeuten met andere basisopleidingen dan psychologie. Hun psychotherapeutische deskundigheid is niet alleen groot maar ook bijzonder waardevol in het werkveld. Mits bijscholing rond psychopatholgie/ ontwikkelingspsychologie,.. zie ik GEEN ENKELE reden om Bachelors niet toe te laten tot de erkenning psychotherapeut.

Reacties


Gast

#84 Re:

2015-11-07 07:37:06

#1: -  

 

Els D
Gast

#229 Re:

2015-11-12 12:27:41

#1: -  

Naast bepaalde bachelors met voldoende psychotherapeutische scholing + bijscholing (intervisie/supervisie), mogen we ook de andere groep niet vergeten, de masters met een master diploma die niet in het rijtje lijken te passen. Persoonlijk ken ik enkele mensen met oa master in de filosofie en master in de pharmacie, die heel bekwame psychotherapeuten zijn geworden, respectievelijk systeem/gestalt en psychoanalitica. Beiden degelijk en langdurig psychotherapeutisch geschoold, met blijvende scholing en groei in het werkveld. Klinisch psychologen zouden met hun gezond verstand moeten erkennen dat zij niet de enige scholingsgroep zijn die deskundig psychotherapeut kunnen worden. Dat er mogelijk verwacht wordt dat psychotherapeuten een aantal vakken afleggen binnen de opleiding psychologie, bijv psychodiagnostiek, psychopathologie.... akkoord. Nu zijn er ook al bepaalde psychotherapie opleidingen die dit als criterium tot deelname vooropstellen, bijv de client centered opleiding.