Steunbetuiging BaTP verdient erkende plaats binnen GGZ

Quoted post


Gast

#92

2015-10-08 08:19

De opleiding is er destijds en met succes gekomen om aan maatschappelijke noden tegemoet te komen. Als die erkenning wegvalt, verliest deze waardevolle opleiding haar aantrekkingskracht en hol je het diploma uit van toekomstige afgestudeerden. Het is ook een kaakslag naar werkenden die op basis van dit diploma in het veld actief zijn. Hoe competent ze hun job ook uitoefenen, plots is daar het schisma tussen theoretisch en praktisch geschoolden.
De titel van psychotherapeut moet in het belang van alle partijen worden beschermd, maar waarom zou een bachelor plots niet in staat zijn om die zorg te verstrekken?
Tot slot ben ik ook zelf betrokken partij. Ik combineer werken met studeren om een andere invulling (met name meer zorgtaken) aan mijn job te kunnen geven. Het is een bewuste keuze geweest om een toegepaste opleiding te kiezen met veel stage en voldoende theoretische omkadering. Aan een bijkomende master had ik geen behoefte, omdat ik de opgedane kennis en vaardigheden meteen in mijn job wil integreren.
Ik daag de minister, mevrouw De Block, uit om het curriculum van de bachelor Toegepaste psychologie aandachtig te bestuderen en alle actoren grondig te bevragen voor ze een doordachte beslissing neemt.

Reacties


Anonymous

#153 Re:

2015-10-12 12:29:35

#92: -  

 Beste,

dank voor je reactie. Wij moeten inderdaad vaststellen dat, wanneer het kabinet "alle stakeholders" in het werkveld bevraagt, dit steeds neerkomt op de bevraging bij een selecte groep. We moedigen van daaruit dan ook aan om dergelijke reacties en bijhorende vragen en bezorgdheden ook aan het kabinet te richten.