BKO ouders en leerkrachten

Quoted post


Gast

#10

2014-03-25 12:45

Beste directeur, leerkrachten, ODVB.


Met interesse nam ik kennis van jullie schrijven omtrent de naschoolse opvang en het middagtoezicht. Ik onderschrijf volledig jullie standpunt en ik heb dan ook alle begrip voor de problemen die jullie aanhalen. Verder wens ik ook te vermelden dat wij als ouders zeer tevreden zijn van de werking, de inspanningen die uitgaan van de leerkrachten en het aanbod aan naschoolse activiteiten georganiseerd door de school. Ik zal dan ook graag de petitie onderschrijven.

Het is echter duidelijk dat in deze tijden van fictieve en virtuele crisis het debat over educatie snel verwaterd in een debat rond gebrek aan middelen. Is men vergeten dat kennis en cultuur de bouwstenen zijn van ons zorgvuldig opgebouwd maatschappelijk weefsel? Is het geen teken aan de wand dat de toekomst van onze kinderen gehypothekeerd word door het nemen van al te populistische maatregelen?
En net nu we nood hebben aan meer kennis en cultuur, worden deze beiden bij het huisvuil gezet. De achterstand die we zodoende oplopen is nefast voor de economie en het zal decennia aan inspanningen vragen om het tij te doen keren.

Een gebrek aan visie meer is het niet, de middelen zijn immers aanwezig. Wanneer de stad Veurne 50.000 Euro veil heeft om het circus “Villa Vanthilt” binnen te halen, dan mag men verwachten dat een evenredig bedrag wordt gespendeerd aan de toekomst van zijn inwoners. Wanneer er een gloednieuwe evenementenhal wordt gebouwd zonder dit te koppelen aan een duidelijk beleid, dan dien ik mij als inwoner daar vragen bij stellen; een evenementenhal die trouwens niet voldoet aan de interdisciplinaire hedendaagse noden. Wanneer we worden opgezadeld met een zogezegde schepen van cultuur die meer tijd spendeert aan het uitkiezen van belachelijke mantelpakjes dan het voeren van een effectief beleid, dan mogen de inwoners toch even de wenkbrauwen fronsen. Als populistische propaganda kan dit alles tellen, een nieuwe slogan dringt zich dan ook op voor de stad Veurne: 'More Image Building, less Education'.

Ook de ouders gaan natuurlijk niet vrijuit. Redenen om de opvoeding, of het gebrek aan, af te wimpelen op derden wordt gretig gevonden. Het arsenaal aan excuses om toch maar zijn verantwoordelijkheid te ontlopen neemt angstwekkende proporties aan. Ter eer en glorie van een maatschappelijk imago is de tijd die effectief aan kinderen door hun ouders wordt toebedeeld gereduceerd tot een minimum of overgelaten aan een 'High-tech nanny'. Dit eenheidsdenken gehuld in een mantel van conformisme en objectiviteit is nefast voor de ontwikkeling van het kind.

Toen ik door vrienden in Oostende werd uitgenodigd voor het carnavalfeest op de campus GO Mariakerke werd mij gevraagd een inkom van 3 Euro te betalen. Is dit het toekomstbeeld dat we ons dienen te vormen van het openbaar onderwijs? Maken we elke dienst en prestatie die de samenhorigheid en maatschappelijke evolutie van het kind ontwikkelen quantificeerbaar? Ik stel hier zeker niet die 3 Euro in vraag maar weer de manier waarop. Was het niet leuker geweest een knutselactie op te zetten voor de kinderen, om dan bv. een carnavalsattribuut te overhandigen bij het betreden van de campus? Men had dan vriendelijk de ouders kunnen uitnodigen tot het geven van een kleine bijdrage naar eigen goeddunken en persoonlijke mogelijkheden. Het resultaat is identiek maar de perceptie is totaal anders, het betreft hier dan een gift ipv een dwangsom en dit zonder een wrange nasmaak na te laten.

Met oprechte en vriendelijke groeten.

frank beekman

“Nous n'héritons pas de la terre de nos ancêtres, nous l'empruntons à nos enfants”
Antoine de St-Exupéry

Reacties


Gast

#15 Re:

2014-03-28 20:48:10

#10: -

Ik ben het eens met sommige dingen die u schrijft maar ik stoor mij enorm aan het stuk over 'OUDERS'. Ik vermoed dat u iemand bent die het financieel iets beter heeft en/of veel familie om op terug te vallen. Ik heb 2 kindjes en ik heb in functie van mijn kinderen al een job GEZOCHT met min of meer acceptabele uren zodat ze zo weinig mogelijk in de opvang moeten blijven.  Een job die véél minder betaald wordt dan wat ik ervoor deed ook overigens maar dat heb ik er voor over. Ik begin 's morgens om 7:30 en stop om 16:00 uur. Jobs van 8:30 tot 15:30 (de gangbare schooluren en dan ben en je er nog niet) liggen niet voor het oprapen. Dus ik MOET wel gebruik maken van buitenschoolse kinderopvang. Zoals véél ouders tegenwoordig. Ik heb nog NOOIT misbruik gemaakt van de opvang om tijd te hebben voor mezelf. Mijn dag begint ELKE dag om 5:30 uur zodat alles in orde is voor de kindjes als ze moeten opstaan en vanaf dan is het een rush om zo snel mogelijk op school te zijn. Ook op woensdag ja.

Wij hebben 40 werknemers op onze werkvloer waarvan 90% vrouwelijk is en AL die vrouwen met kinderen willen met plezier minder verdienen of tijdskrediet of ouderschapsverlof nemen om op zijn minst op woensdag thuis te zijn voor hun kindjes. Spijtig genoeg heeft mijn werkgever niet de ambitie om enkel en alleen om die reden zijn bedrijf te sluiten.

Ik heb 2 schatten van kinderen waar je overal mee kan komen en die wel degelijk mijn waarden en opvoeding hebben meegekregen.

Buiten dat CHAPEAU voor de mensen van de voor- en nabewaking die onze kinderen zo goed en lief opvangen als wij niet KUNNEN!