Steun de Almeerse buschauffeur die opkwam voor zichzelf.

Gast

/ #29

2016-08-21 08:31

Ik (een vrouw) ben zelf buschauffeur geweest en ik kwam in een soortgelijke situatie. De passagier had vanaf binnenkomst al geschreeuwd en gescholden naar mij, op een manier die echt niet kan. Ze moest er uiteindelijk van mij uit en ook dat ging niet zonder gescheld, getier en vingerttje prik. Ik bleef nog steeds beleefd, wat steeds moeilijker werd. Bij het uitstappen spuugde ze mij in het gezicht, wat bij mij de druppel was en waardoor ik achter haar aanging naar buiten. Op het moment dat ik uit wilde stappen wilde zij mij nog een vuist geven, maar die kon ik ontwijken. Op dat moment ben ik ook los gegaan en ik heb haar alle hoeken van de abri laten zien. Passagiers hebben mij bij haar weggetrokken en weer op mijn stoel gezet. De passagiers zijn in actie gekomen om voor mij te getuigen. Ook ik heb na dit incident met mijn handen in het haar gezeten, wat het gevolg van mijn actie zou kunnen zijn. Na het weekend moest ik op kantoor komen en kreeg ik een preek van de leidinggevende over het feit dat chauffeurs in uniform het aanzien kunnen verliezen met vechten en nog veel meer bla bla bla. Toen hij klaar was vroeg hij mij of ik haar wel flink te pakken had gehad. Daarna dat ik dat ook als een stukje gerechtigheid kon ervaren. Ook hij had toen als chauffeur zo'n incident gehad, maar zijn dader was hem al gevlogen, voordat hij iets had kunnen doen. Dus met andere woorden kon hij dat van mij heel goed begrijpen en verder is er niets gebeurd: geen sanctie, geen waarschuwing, geen ontslag of ook maar iets van een straf. Dit incident gebeurde ruim 9 jaar geleden en op dat moment had ik nog geen vast contract had bij CXX. Toch als ik weer in zo'n situatie zou komen, zou ik waarschijnlijk hetzelfde reageren, maar misschien ook niet. Het is niet goed geweest om met geweld te handelen, toen niet en nu niet, zoals ook in het geval van mijn collega die hierdoor wel op staande voet kreeg. Ik hoop voor hem dat het ontslag omgezet kan worden naar een ander soort straf.