Steun de Almeerse buschauffeur die opkwam voor zichzelf.

BESTE FACEBOOKVRIENDEN, ZOUDEN JULLIE DIT MASSAAL WILLEN DELEN OP JULLIE EIGEN PAGINA EN ZO TE ZORGEN DAT DIT MASSAAL GELIKED WORDT.

Ja, ik keur geweld af, elke vorm van geweld. Maar zeker geweld jegens vrouwen keur ik af. Zo dat is eruit, en dan nu waar het om gaat.

Van de week is een buschauffeur van Connexxion op staande voet ontslagen, nadat deze geweld had gebruikt tegen een weerbarstige passagier.
Niet goed en ook niet goed te praten.
Connexxion stelt dat zij in dit geval niet anders kon doen dan de man op staande voet te ontslaan.

Maar is dat wel zo? Geldt ook hier niet het principe van hoor en wederhoor?
Nu is alleen de chauffeur de gebeten hond.

Als we alleen al kijken naar de foto van na het gebeuren. We zie daar een welhaast hulpeloze man staan met zijn handen op zijn hoofd. Je ziet en hoort hem bijna denken: "jezus, wat heb ik gedaan. Hoe heb ik het zo ver kunnen laten komen?" De man lijkt ten einde raad.
Zo te zien lijkt hij nu pas te beseffen wat er is gebeurd. Misschien weet hij ook wel wat hem te wachten staat.
Feit is dat, afgaande van de foto, er sprake is van een radeloze man.

Is het dan fair hem zo zwaar te straffen? Moeten in dit geval de regels zo strak gehanteerd worden ?

Wat is er vooraf gegaan in de afgelopen maanden het afgelopen jaar?

Almere staat hoog in de noteringen als het gaat om geweld tegen buschauffeurs en bussen. Er gaat nauwelijks een week voorbij of er is al weer een melding van geweld. Van een beroving. Van diefstal. Van vernieling. Van bedreiging.
Zullen er nog veel chauffeurs zijn in Almere die niet zijn geconfronteerd met geweld. Die niet zijn bedreigd met of zonder wapen. Die niet zijn bespuugd of uitgescholden. Die niet allerlei ernstige ziektes zijn toegewenst. Tegen wie niet is gezegd dat hun moeder of dochter maar eens goed ge....t moet worden .

Onder deze spanning, met deze stress werken de meeste chauffeurs inmiddels. Almere is al met enig regelmaat het toneel geweest van een spontane of geregelde staking van buspersoneel. Lastig voor de passagiers, maar oh zo begrijpelijk. Ik durf zelfs te zeggen dat ik er alle begrip voor heb.
De Gemeente en Connexxion hebben toegezegd alles in het werk te stellen om de veiligheid van het personeel te garanderen. Maar, het kwaad is al geschied. Sommige chauffeurs zijn al over hun grens gegaan en dan hoeft er maar iets te gebeuren en het escaleert.

Escaleert, zoals van de week met die chauffeur. Ik weet niet hoe een en ander is gelopen, ik was er niet bij. Maar om dan in een dergelijke situatie iemand op staande voet te ontslaan, gaat m.i. te ver.
Is het wellicht zaak te kijken waarom dit is gebeurd? Wat maakte dat hij zijn geduld verloor? Was het wellicht iets wat de vrouw hem toeschreeuwde of zei wat hem tot in het diepst van zijn ziel kwetste?
Dat zou eerst uitgezocht moeten worden voordat er verregaande maatregelen worden genomen.

Ik hoop dat er een heleboel Almeerders deze pagina gaan liken en deze petitie ondertekenen, zodat we misschien met een goed gevulde handtekeningenlijst kunnen proberen Connexxion op andere gedachten te brengen en dat de ongelukkige buschauffeur weer op de bok kan.

Door te ondertekenen, machtig ik Ronald Bant om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.